Gå til innhold

Forsterker til dynaBel dy9412

Ranger emnet

golfpower

Anbefalte innlegg

HAr nylig anskaffet meg et subelement av typen dynaBel dy9412

http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm

Og skal kjøpe ny forsterker...

Har sett på BOSS IQ 400.4... En 4 kanals forsterker på 4*210ohm RMS

Brokobler to kanaler og kjører de på sub'n, og de to andre kanalene på hattehylla.

Duger dette?

Har noen noen innvendinger...noen gode råd eller anbefalinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det kommer til og duge noe serlig, boss er jo ikke kjent for kvalitet akurat, og en 4 kanaler er ikke optimalt for subber. Hvis du bare skal bruke forsterkeren til sub, så anbefaler jeg en monoblokk av noe slag.

Selv har jeg en Power Acoustic digital mono blokk (A1250D) til og drive 2 slike subber, og det spiller ganske bra. Det er jo heller ingen super forsterker, men den kosta bare 3500kr.

Edit: Så ikke at du skrev til sub og hattehylle.

Vw Polo 2003 mod, senket 40mm. Larzon Ice 17". Rockford T2 15", Rockford T30001bd, Us Amps XT1600.4, Rockford RFX9420, Cadence US-6K frontsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke satset på en forsterker ,blir fort dyrere enn to som holder.

Forsterker til hattehyllen trenger ikke koste mer enn 500kr ny!

Ville gått for en dynabel 2kanaler eller noe en brukt forsterker av noe slag pluss en firekanaler eller tokanaler vist du skal bare ha høyt i hattehyllen.

Selv bruker jeg saga firekanaleren (dynabel selger) til høytallere og bruker rockfords største tokanaler til subbene. hadde to stk dy8412 før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K spille best hvis du he en Rockford 4*75RMS å en BOSS 4*210RMS

å rockforden ligge på 7000,- å BOSS'en ligge på onna 2000,-?

E d så øvedreve dei verdiane så BOSS oppgir?

K e d så gjær at du legge 5000,- ekstra på bore fø å få ca halvparten av "effekten"?

Ja, det er Boss sine forsterkere som er ratet alt for høyt! Hvis kikker litt rundt på forumet finner du ut det ganske fort. En god regel er å ikke bare gå etter oppgitt effekt når du skal ha forsterker.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt er nå en ting. Strømforsyninga som skal kontrollere sakene er noe helt annet.

La oss ta en analogi opp mot motorverdenen.

To like tunge biler kommer mot en bratt bakke. Begge ligger på ca 2000 rpm. Det er ikke lov for sjåførene å skifte gir.

1. Trimma 1.6L Turbomotor på 150 hk/180nm. - Boss med ei dårlig lita strømforsyning

2. 2.5 TDi på 150Hk/350 nm. - Annen forsterker med stor og god strømforsyning.

Hvem sakker etter? Hvem må tyne motoren alt den er god for for å ta kneika?

Hva skjer om bakken blir ennå brattere? Mest sannsynlig vil TDi'en storkose seg, rusle lekende lett opp og være klar for å gi mer om det er ønskelig.

Bilen med mindre motor vil mest sannsynlig kveles om bakken blir for stor.

I lydverdenen vil dette resultere i klipping og ødelagt element.

Konklusjon: Om noe er for godt til å være sant er det det. Ting som reklamerer med fantasitall som ikke har relevans til faktiske forhold er det best å holde seg unna.

Som det står under avataren min; kvalitet foran kvantitet. Det lønner seg alltid!

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider