Gå til innhold

Spesifisert: Golf 2. Lukka eller åpen løsning på kasse?

Ranger emnet

PerryZaphire

Anbefalte innlegg

yo!

Nå når jeg endelig har fått mål på kassen jeg skal ha så har jeg begynt å tvile :(

Vet ikke om det er noenmuligheter for at noen har ett godt nok svar på dette men.

I bagasjerommet skal det kobles 2 stk. Rockford Fosgate P2 12 S4 elementer som jeg paralellkobler i 2ohm.

De skal få dra hjelp av en Macrom M1A.1000D

Greia er... hva er best? eller hva gir mest lyd i henhold til attack og dybde?

har forstått det slik at portet er greit om du har liten effekt å rutte med og at lukket er greit om du har mye.. nå har jeg jo ca 500w rms pr element i 2 ohm så jeg tror jeg har effekt nok...håper jeg iallefall :

portet kasse med 2 stk. kamre på 49L eller lukket kasse med 2 stk. kamre på 29L?

(tallene RF anbefaler)

Da er det en ting til som gjør meg usikker... bilradiospesialisten anbefaler:

Anbefalt kassevolum - lukket 26,3 liter

Anbefalt kassevolum - bassrefleks 38,6 liter

altså noe forskjellig :(

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yo!

Nå når jeg endelig har fått mål på kassen jeg skal ha så har jeg begynt å tvile :(

Vet ikke om det er noenmuligheter for at noen har ett godt nok svar på dette men.

I bagasjerommet skal det kobles 2 stk. Rockford Fosgate P2 12 S4 elementer som jeg paralellkobler i 2ohm.

De skal få dra hjelp av en Macrom M1A.1000D

Greia er... hva er best? eller hva gir mest lyd i henhold til attack og dybde?

har forstått det slik at portet er greit om du har liten effekt å rutte med og at lukket er greit om du har mye.. nå har jeg jo ca 500w rms pr element i 2 ohm så jeg tror jeg har effekt nok...håper jeg iallefall :

portet kasse med 2 stk. kamre på 49L eller lukket kasse med 2 stk. kamre på 29L?

(tallene RF anbefaler)

Da er det en ting til som gjør meg usikker... bilradiospesialisten anbefaler:

Anbefalt kassevolum - lukket 26,3 liter

Anbefalt kassevolum - bassrefleks 38,6 liter

altså noe forskjellig :(

Det finnes bare EN ultimat løsning på dette spørsmålet:

Bygg en av hver, og se hva du liker best!

Det koster deg noen 100-lapper og en dags arbeid, men det er nok verdt det. Du kan jo evt. selge den du ikke skal bruke.

Lukket/portet avhenger også mye av elementet, så det er umulig å gi et konkret svar på hva du vil like best.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes bare EN ultimat løsning på dette spørsmålet:

Bygg en av hver, og se hva du liker best!

Det koster deg noen 100-lapper og en dags arbeid, men det er nok verdt det. Du kan jo evt. selge den du ikke skal bruke.

Lukket/portet avhenger også mye av elementet, så det er umulig å gi et konkret svar på hva du vil like best.

Mvh

Stian

Koster meg vel 1høvding ekstra minst... siden jeg må få andre til å kappe for meg da jeg ikke har mulghet til annet enn montering selv :(

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster meg vel 1høvding ekstra minst... siden jeg må få andre til å kappe for meg da jeg ikke har mulghet til annet enn montering selv :(

Kapping får du gratis om du spør pent, og er litt heldig kanskje...

Møbelsnekrere fikser det kjapt, enkelt og nøyaktig.

Om du handler på Byggmakker tror jeg faktisk de kan ordne noe for deg ganske billig også.

En vanlig kasse i 19mm MDF skal ikke koste deg mer enn ca. 3-400 i materialer.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett ord...Dombås.... jeg kjenner ingen her ... så da må jeg evnt. til gjøvik ellernoe... jeg kan høre med maxbo på gjøvik da..

Jeg regner med at det blir lukka kasse...

hovedsaken er at jeg aldri har hørt lukka kasser før så jeg aner ikke om det dunker hardt og presist... om det er mye forskjell i lyd trykk osv.. drømmen er vel 10"erens presisjon og 12"erens dybde hehe

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider