Gå til innhold

Råd ang. kjøp av stereo

Ranger emnet

PoW1

Anbefalte innlegg

Hei.

Det er en stund til enda, men jeg har noen spørsmål ang. hva som hadde vært best for meg ved kjøp av anlegg.

1. Jeg har tenkt å ha en 4 kanals forsterker. 2- til midbass og 2brokoblet til en sub. Trenger jeg såkalte Tweetere (diskant)?

2. Hvis jeg skal ha 1sub, 2 midbass og 2 diskant, bør jeg da kjøpe en monoblokk og en 4kanaler? Eller finnes det 6kanaler?

Jeg har ikke så mye penger til rådighet, så ta dette i betraktning...

Mvh. PoW1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener men:

1. Diskanter må man ha, hvis ikke blir musikken ekstremt kjedelig :)

2. Her må du velge hva du vil gå for selv, men du trenger ikke nødvendigvis en monoblokk og en 4-kanaler. Finnes f.eks 3 og 5 kanalers.

Hvis jeg nå har skjønt dette riktig:

Du skal bare ha ett sett med høyttalere og en sub, noe som er akkurat passe. Hvis du kjøper ett komponent sett er det diskant og mellomtone (eventuellt midbass på 3-veis) og ett delefilter, altså bruker du bare to kanaler.

Så for ditt bruk ville jeg sagt at du trengte: Enten en 3, 4 eller 5 kanals forsterker, en sub og ett komponent sett.

Det er sikkert noen andre som kan gi deg mere hjelp på dette :)

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som på bildet ja :)

Litt forskjellige meninger om hva som er best, men selv mener jeg komponentsett er best, men alt kommer ann på budsjett. Ett billig komponentsett kan fort være dårligere enn en koaksial til samme prisen.

[o] BMW 320i 87' (Parkert)

[x] Peugeout 309 SX 89' (Vraka)

På let etter: 325 delebil, turbo grenrør og billig turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det veldig rotete synes jeg!

Kjøp deg et sett med høyttalere, komponent (med separat diskant og mellomtone/bass) eller et sett med koaksiale elementer (diskant og mellomtone/bass i samme høyttaler) samt en 10" subwoofer.

Dette koppler du opp på en 4-kanals forsterker og du vil (forhåpentligvis) bli fornøyd.

De fleste forsterkere har innebygget delefilter som du bruker til å skille frekvensene til subwooferen og de andre høyttalerne fra hverandre.

Dette med midbass tror jeg du skal du glemme i første omgang...

Det forvirrer deg (og mange andre) litt for mye vil jeg tro.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider