Gå til innhold

Lukket kasse? forklar...

Ranger emnet

zn00z

Anbefalte innlegg

Hei! Ny på forumet her og er ille n00b i bil og sånne ting....

Men for å minske n00b-faktoren så tenkte jeg å starte med at jeg nå er i ferd med å kjøpe meg et SEAS-anlegg og i den anledningen lurer jeg på:

Når det står at et mellomtone element skal monteres i "Rec. Enc. SizeClosed cabinet flat response" (2,7 l) betyr dette at at jeg må bygge elementet i en helt tett kasse uten ventileringsrør, altså helt tett?

Liten MX-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det er det som menes ja..

Hei! Ny på forumet her og er ille n00b i bil og sånne ting....

Men for å minske n00b-faktoren så tenkte jeg å starte med at jeg nå er i ferd med å kjøpe meg et SEAS-anlegg og i den anledningen lurer jeg på:

Når det står at et mellomtone element skal monteres i "Rec. Enc. SizeClosed cabinet flat response" (2,7 l) betyr dette at at jeg må bygge elementet i en helt tett kasse uten ventileringsrør, altså helt tett?

Ketil Skjei

Leder av EmmaNorway

Driver av Audioart v/Ketil H Skjei

Bil og hjemmestereo.

ketil@emmaweb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

Måtte spørre se... Syntes bare at helt lukket kasse hørtes ulogisk ut når lyd handler om luftsvingninger - altså luftforflytninger.

Kommer nok til å spørre og grave mer når jeg starter å bygge en slik kasse inn i døra mi, men diskanten skal vel absolutt ikke være i en således lukket kasse?

Liten MX-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

Måtte spørre se... Syntes bare at helt lukket kasse hørtes ulogisk ut når lyd handler om luftsvingninger - altså luftforflytninger.

Kommer nok til å spørre og grave mer når jeg starter å bygge en slik kasse inn i døra mi, men diskanten skal vel absolutt ikke være i en således lukket kasse?

Lyd er svingninger i luften ja...

Elementet har jo en membran som beveger seg, så selv om kassen dette står i er lukket vil det blir svingninger i luften.

Når det gjelder diskantelementet, så er det allerede i en lukket konstruksjon.

Siden frekvensene det skal gjengi er så høye, trenger det ikke noen stor kasse.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider