Gå til innhold

18"x kicker

Ranger emnet

cerwin

Anbefalte innlegg

Noken som har høyrt eller har sånn eit element.Tåler 10000 w,eller 5000 w kontinuerligt..Lurer på å gå i innkjøp av eit sånt,kjøpte nettopp ein alphasonic forsterker som yter 3000 w brukopla.Må passe bra i lag sku tru...

Joda, men det er ikke akkurat verdens bestlydende sub...

Den er bygd for en ting; å spille høyt. Og det kan den!

Men det spørs om du skal utesette en Alphasonik forsterker for noe sånt :rolleyes:

Det kan være jeg er litt vel fordomsfull her, men Alphasonik er laget av Audiobahn.

Blant annet derfor har jeg i hvert fall ikke noe særlig tiltro til hverken kvaliteten eller effekten.

Den gir nok en del effekt, men ikke 3000 W RMS!

Dette er en klasse a/b forsterker med 200 A sikring, noe som tilsier ca. 1700 W maksimalt ved 14,4 V.

Jeg tror du vil klare deg bedre med en snillere sub ;)

Eller en mer strømsterk forsterker.

Hadde du hatt to slike forsterkere, en til hver spole, skulle jeg ikke sagt så mye.

Regner med det var 2 Ohm DVC utgaven du hadde tenkt å kjøpe?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A/B = Analog

D = Digital

Mvh

Pål

D Does NOT Equal Digital

Class D amplifiers are not digital in the true sense. They are not driven directly by coherent binary data. They do act digitally in that the output drivers operate either in the fully ON-region or fully OFF-region. Think of Class D amps as being similar to a switch-mode power supply, but with audio signals modulating the switching action.

A switch-mode power supply uses pulse-width modulation (PWM) to control the on/off duty cycle of the power switching transistor(s) providing power to a load. The efficiency is high because there is little voltage drop across the switch transistor during conduction. This means very low power dissipation in the switch while virtually all the power is transferred to the load. During the OFF period, there is essentially zero current flow. The quality and speed of MOSFET (metal oxide semiconductor field effect transistor) devices has led to compact, efficient, high frequency power supplies. Switch-mode power supplies are more efficient at high frequencies. At higher operating frequencies, components may become smaller and the power supply becomes very compact for the power delivered. In addition, the output filter components may be much smaller. Today, switching frequencies over 1 MHz are not uncommon. But, as you probably know, switch-mode supplies generate considerable noise.

What does this have to do with audio? Audio signals can be used to modulate a PWM system to create a high power audio amplifier at nominal voltages using small components. Class D audio utilizes a fixed, high frequency carrier having pulses that vary in width based on signal amplitude. Class D amplifiers reach efficiencies as high as 90%. This is of great importance to portable applications relying on battery power. Class D portable, battery-powered audio gear may have battery life extended by 2.5 times or more.

Saving electrical power is now becoming a concern. Equipment utilizing Class D systems save significant operating power. For equipment having a limited power budget or available voltage range, Class D can get the job done without redesigning power supplies for more signal headroom. Sound like a system fraught with poor performance? I think you'll be pleasantly surprised at the quality. Let's take a closer look at how it works.

For de som lurer på mer, les her eller her.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men hva er best eller fordeler / ulemper av nevnte to typene?

I denne sammenheng er det at klasse D er mer effektiv enn klasse A/B.

Det vil si at mer av strømmen som går inn vil gå ut til f.eks. sub.

Klasse A/B sier vi er ca. 60 % effektive.

Klasse D er det normalt å anslå til 75 %, men kan gjerne være helt opp i 90 % effektive!

Ellers har det vært normalt å si at en klasse D forsterker ikke egner seg noe spesielt til å gjengi hele frekvensområdet (f.eks. 20-20000 Hz).

Men nå begynner teknologien å bli så bra at det finnes både klasse D og klasse T forsterkere (disse er digitale) som fungerer bra på hele spekteret.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er ikke akkurat verdens bestlydende sub...

Den er bygd for en ting; å spille høyt. Og det kan den!

Men det spørs om du skal utesette en Alphasonik forsterker for noe sånt :rolleyes:

Det kan være jeg er litt vel fordomsfull her, men Alphasonik er laget av Audiobahn.

Blant annet derfor har jeg i hvert fall ikke noe særlig tiltro til hverken kvaliteten eller effekten.

Den gir nok en del effekt, men ikke 3000 W RMS!

Dette er en klasse a/b forsterker med 200 A sikring, noe som tilsier ca. 1700 W maksimalt ved 14,4 V.

Jeg tror du vil klare deg bedre med en snillere sub ;)

Eller en mer strømsterk forsterker.

Hadde du hatt to slike forsterkere, en til hver spole, skulle jeg ikke sagt så mye.

Regner med det var 2 Ohm DVC utgaven du hadde tenkt å kjøpe?

Mvh

Stian

Du sier at kicker ikke er bestlydene sub, gjelder det alle subene eller er det pga at dette er en 18".

Hvordan vil da 2 S10L7 spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at kicker ikke er bestlydene sub, gjelder det alle subene eller er det pga at dette er en 18".

Hvordan vil da 2 S10L7 spille.

Jeg snakker om SoloX, blant annet den på 18"...

L7 spiller bra om du gjør det rett ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rett.

Du er på god vei om du bygger riktig kasse ;)

Hvis det er godlyd du er ute etter, er det lukket kasse som vil være det beste.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er på god vei om du bygger riktig kasse ;)

Hvis det er godlyd du er ute etter, er det lukket kasse som vil være det beste.

Mvh

Stian

Jeg skal bygge 2 kasser, en på hver side i bagasjen i min galant.

Koble sub i 1ohm. Prøve å få kassene på rundt 20-25 liter.

Er usikker på den beste kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var den 2 spolt 2 ohms subben eg tenkte på..Hadde tenkt å paralell kople spolene å kjøre impedansen ned i 1 ohm.Står at forsterkeren yter 1500 w i 2 ohms last,å 3000 i 1 ohm.p er lik u ganger i.Eg har ein 15 volts speningsregulator,viser 14,8 da.14,8x200(sikringen)er 2960 w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var den 2 spolt 2 ohms subben eg tenkte på..Hadde tenkt å paralell kople spolene å kjøre impedansen ned i 1 ohm.Står at forsterkeren yter 1500 w i 2 ohms last,å 3000 i 1 ohm.p er lik u ganger i.Eg har ein 15 volts speningsregulator,viser 14,8 da.14,8x200(sikringen)er 2960 w.

Du tar nok feil der ja...

INGEN forsterkere er 100 % effektive!

Iom. at dette er en klasse A/B forsterker (noe jeg også har beskrevet lenger oppe), må du regne med en effektivitet på rundt 60 %.

Da får du 14,8 x 200 x 0,6 = 1776 W.

Man må ikke stole blindt på allt man leser ;)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider