Gjest nidaroo Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Hvilken kabler er det beste når det gjelder subwoofer?, gullkabler eller vanlege høytaler kabler.... Og blir det noe forskjell på disse 2 kablene???? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Hvilken kabler er det beste når det gjelder subwoofer?, gullkabler eller vanlege høytaler kabler.... Og blir det noe forskjell på disse 2 kablene???? Pr i dag finner det ikke kommersielt tilgjengelige kabler i gull til hverken hifi eller bilstereo. Du kan lage selv, men prisen er rimelig avskrekkende. Ender vel opp på rundt 2500kr pr m minimum. Teoretisk er gull en dårligere leder enn både kobber og sølv, men visse mennesker hevder at den økte tyngden i metallet medfører en viss ro i kabelens molykyler. Jeg stiller meg dog noe tvilende til dette. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Hehehe, du kan trygt være tvilende til det Glenn :D Skal en oppnå ønsket effekt på det området må en kjøle ned lederen til den blir superledende. Diverse effekter som materiebølgelengde, brownske bevegelser, spenninger i gitterstrukturen og mye annet rart som virker inn har nok mer å si. Kvantefysikken har nok marginal innvirkning her uansett er jeg redd :D Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Jeg ble egentlig helt forvirret av uttrykket "gullkabler jeg", kunne du forklart det nærmere tror du? Kabler av gull har jeg aldri sett, ikke kabler med gullbelagte kordeller heller. Kabler med gullbelagte kontakter i endene derimot finnes det flust av, men gullbelegning av kontaktflater er først og fremst for å forhindre korrosjon og har minimalt (om noe) å si for lydkvaliteten. En kabels lydegenskaper avhenger av langt viktigere parametre enn om de er av gull eller ikke. Stort/lite ledertverrsnitt, entrådet/flertrådet, flettet, tvinnet, skjermet, tinnbelagt, sølvbelagt, og induktans/kapasitans betyr langt mer ;) Uansett råder jeg deg til å lytte selv. Lydmessige forskjeller på kabler er et svært omdiskutert emne, så det er vanskelig å sitte her å si at DU hører noen som helst forskjell :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg