Gå til innhold

Forgasseren på 230K

Ranger emnet


docsist

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har nettopp byttet til en Holley/Weber DFV. DGV er nesten lik(delvis speilvendt) og passer også. Det er en progressiv forgasser, dvs spjeldene åpner seg etter hverandre(ikke vakuum). Jeg skal love deg at bilen går bedre i hvert fall! På et akselerasjonsfelt hvor jeg tidligere kom opp i 100, klarer jeg nå lett 120. Jeg har målt forbruket til 1,2 med en god del bykjøring. Men jeg har ikke byttet til riktige dyser ennå. Mulig det blir annerledes da.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på ebay. Holley 5200/Weber DFV sitter i Ford Pinto fra 70-tallet og div. biler på 80-tallet. Weber DGV tror jeg kommer fra Sierra. Jeg ga i hvert fall totalt 500-600kr for en DFV med overhalingskit, dyser, el. choke og frakt. Ganske billig da en ny koster rundt 3500 hos Misab.se i Sverige. Men er det samme feste på B200K-innsug da? Alt jeg trengte å gjøre var å borre ut de fire hullene på gasseren, så gikk den rett på. Gasslinken ordnet jeg ved å plukke av et kuleledd fra en 340 av alle ting, og festet denne på gasseren. Da kunne jeg bruke den originale kuleledd-armen. Jeg kjøpte elektrisk choke($12) fordi det ville vært så mye plunder å tilpasse manuell wire. Det satt en slik vannstyrt choke der som jeg bare byttet ut.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste er nok bare å plukke av innsuget og sette på komplett innsug og gasser fra B230A. Passer rett over (i realiteten får du egentlig en B230A-motor da). Går ikke noe bedre med den gasseren, men for å bli kvitt Cisac-driten er det en veldig grei løsning. Det eneste du må passe på er å få med gasswiren fra 230A'en for den passer ikke fra 230K.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma fester på b200k in suget. hadde en sånn gasser på gli, tokk den med meg hjem sjekka på den. var bare å frese ut hullet. men så skulle han ikke selge den for det. Hvor dtor er gasseren din?

 

får sjekke ut om jeg ser noen sånne gassere på ford siera da. ta en tur på skroten. :)

 

Det aller enkleste er nok bare å plukke av innsuget og sette på komplett innsug og gasser fra B230A. Passer rett over (i realiteten får du egentlig en B230A-motor da). Går ikke noe bedre med den gasseren, men for å bli kvitt Cisac-driten er det en veldig grei løsning. Det eneste du må passe på er å få med gasswiren fra 230A'en for den passer ikke fra 230K.

 

gutten vill ha weber ser du weber.

 

fant en ny en i garagen til beste far i går. aldri vært brukt. skulle ha sottet på en 6,6L transam motor doh . 4 ports. det blir kansje litt volsomt for 2,0L :rolleyes: hehehe :)

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på ebay. Holley 5200/Weber DFV sitter i Ford Pinto fra 70-tallet og div. biler på 80-tallet. Weber DGV tror jeg kommer fra Sierra. Jeg ga i hvert fall totalt 500-600kr for en DFV med overhalingskit' date=' dyser, el. choke og frakt. Ganske billig da en ny koster rundt 3500 hos Misab.se i Sverige. Men er det samme feste på B200K-innsug da? Alt jeg trengte å gjøre var å borre ut de fire hullene på gasseren, så gikk den rett på. Gasslinken ordnet jeg ved å plukke av et kuleledd fra en 340 av alle ting, og festet denne på gasseren. Da kunne jeg bruke den originale kuleledd-armen. Jeg kjøpte elektrisk choke($12) fordi det ville vært så mye plunder å tilpasse manuell wire. Det satt en slik vannstyrt choke der som jeg bare byttet ut.[/quote']

 

 

http://www.petrunko.aaanet.ru/heyne...ra/0903-04a.pdf

 

Finner du igjen en gasser som lingner her eller. det er alle gasserene som har vært på siera motorer.

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.petrunko.aaanet.ru/heyne...ra/0903-04a.pdf

 

Finner du igjen en gasser som lingner her eller. det er alle gasserene som har vært på siera motorer.

 

Linken funkern'te...

BTW: Den 4-porteren til han gamlefar...er den til salgs? Broren min har Pontiac se.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan rulle deg nedover på den siden her, der finner du både B230K og B200K slik det så ut i 740'ene. Det er ikke helt likt i 240'ene, men dette diagrammet er det beste jeg vet om av de som ligger på nettet.

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89.htm

 

Du har helt rett i at motoren har en svinghjulsgiver, og den er en kilde til mye besvær når bilene har blitt så gamle som våre. Giveren består av en halvleder, og en typisk halvlederfeil er at den svikter når den blir varm. Dersom bilen starter greit kald, men begynner å fuske etter omlag tjue minutters kjøring, vil jeg mistenke sensoren. Siden tenningsimpuls mangler, vil turtelleren dette ned til null. Sensoren er ikke dyr, men vanskelig å komme til på biler med manuelt gir. Det går med 10 mm pipe på lang forlenger, men om noe går i stykker og ramler ned i åpningen må girkassa ut. På biler med automatgir er det enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det var noe jeg ikke fikk med meg da jeg leste ned her,

 

Men er det noen som kan lage en fin liten liste over biler som har den bra forgassren orginalt på ? Slik at jeg kan stikke på Franzefoss innimellom og holde utkikk etter slike biler ? :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm den svinghjulsgiveren må jeg prøve å bytte. Jeg har byttet stort sett alt av tenningsdeler pluss forgasser og pumpe uten å få orden på ting. Problemet mitt høres nesten ut som du beskriver: Etter 10-15 minutter dør motoren på tomgang, må holde turtallet over 1300 rpm, da holder den seg i live. Men problemet går over etter ca. 5 minutter igjen. Det skjer nesten alltid på morgenen og spesielt når det er kaldt, men sjelden på dagen.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår