Gå til innhold

tips og info og meninger til dere som har lurt paa det ;)

Ranger emnet


sfh

Anbefalte innlegg

tenkte jeg bare skulle si mine forslag og gi noen tips til noen av dere som lurer paa diverse...rota vekk PM.. :/

da flere som sporr etter tips raad og anbefalinger til elementer og forsterkere og hvorfor og hvordan koble det..

 

til dere som bare har plass til 4"~5" i dash eller doer og foler det blir for lite trykk/mid/bass i front:

 

det er fullt mulig for en billig penge aa komplettere desse med et par 6" midbassere i front.

har sjol provd feks Audax 6" til ca 250,-pr.stk og peerless 6" opptil 500,-pr.stk. sammen med 4" koaksialer og komponent sett.

det funker meget bra og det finst sikkert andre alternativ, det gaar endatil aa bruke en 6" koaksial hoyttaler,bare man deler den med filter paa samme maate.

 

hvor og hvordan de skal monteres er avhengig av bil og krav, men det er til midbass og er ofte lite kritisk til plassering bare den er framme et sted.

blir litt mer kritisk med plassering om delefrekvensen blir hoyere enn 200hz.

 

bygging av kickpanel er oftest meget enkelt bare man husker aa tape underlaget og kan blande polyester.

kickpanel har oftest bedre alternativ for mer enn bare midbass, faar du vinklet en 4~5~6" bakover/oppover i et kick gir det bra lydbilde.

og med et bra 6"sett slipper man ekstra midbass, men ved bruk av 4" eller 5" i kick saa kan en 6" plasseres enten under dash, under setet eller hvor som helst man har/faar plass.

 

en midbass og hoyttalere i dash/doer bor ofte deles saa lavt som mulig, jeg foretrekker/bruker ca

opptil 50~60hz lavpass paa sub og

fra 50~60hz-lavpass og opptil 200hz hoypass (bandpass) til mid og

opptil 200hz hoypass til hoyttalere.

 

dette er ca..og kommer an paa plassering og element valg..

men dette eksempel gjor at 6" har et lite omraade aa spille pa: blir mer kontrollert og mindre stresset..

og ihvertfall bra til en 4" bass som ikke trenger aa bevege seg saa mye,blir mindre stress paa den og.

totalen blir som regel bedre/finere lyd

 

2veis aktivt:

naar det gjelder forsterkere til dette kan det brukes en 4kanaler med hoy/lav-pass filter..

ofte er det ikke vits i aa dele en midbass med hoypass for aa ta vekk aller dypeste bassen, saalenge den blir delt med lavpass rundt/under 200hz.

paa hoyttalerene i dash/doer som deles ved highpass med forsterker, brukes det medfolgende passive filteret som vanlig.

 

3veis aktivt..

det kan gjores mer avansert, men ikke alltid bedre.

det gaar an aa bruke 6kanaler til dette, en kanal til hvert enkelt element og ikke bruke det medfolgende passive filter..

det som kan vere et problem da er at i noen passive filtre er det impedanse-korreskjoner og div som gjor et komponentsett mer komplett lydmessig..

desse korreksjoner blir ikke tilgjengelige ved bruk av 6kanaler forsterker. 3veis aktivt krever litt mere taalemod naar det gjelder innstilling og tweaking og tuning..desverre..

 

det som er mer morsomt med 6kanaler er at med litt (kostbar) feilling og proving kan man kjope lose elementer og prove mye rart baade hifi og bil elementer med den fordel:

ingen unodvendig kostnad som feks medfolgende passive filtre og har mulighet aa justere nivaa og delefrekvens paa hvert enkelt element.

noe som kan gi like mange fordeler som bakdeler, men gir i denne prosess faktisk mye forstaaelse for frekvenser og dens betydnig.

litt proff hjelp er jo alltid like bra aa faa ved justeringer (og kansje kobling og montering..)

 

frekvenser ved 3veis aktivt blir de samme som med 2veis

opptil 50~60hz lavpass paa sub og

fra 50~60hz-lavpass og opptil 200hz hoypass (=bandpass) til mid og

rundt 200hz hoypass og opptil 3-4000hz lavpass (=bandpass) til mellomtone og

3-4000hz hoypass til diskant

 

krav til forsterker er det budsjett som vanligvis bestemmer men det trengst ikke mye watt pr element ved 3veis aktivt, man har bare den flotte muligheten til aa kombinere 3 ulike 2kanalere med ulike watt.

50w pr element holder lenge.

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

tenkte jeg bare skulle si mine forslag og gi noen tips til noen av dere som lurer paa diverse...rota vekk PM.. :/

da flere som sporr etter tips raad og anbefalinger til elementer og forsterkere og hvorfor og hvordan koble det..

 

til dere som bare har plass til 4"~5" i dash eller doer og foler det blir for lite trykk/mid/bass i front:

 

det er fullt mulig for en billig penge aa komplettere desse med et par 6" midbassere i front.

har sjol provd feks Audax 6" til ca 250,-pr.stk og peerless 6" opptil 500,-pr.stk. sammen med 4" koaksialer og komponent sett.

det funker meget bra og det finst sikkert andre alternativ, det gaar endatil aa bruke en 6" koaksial hoyttaler,bare man deler den med filter paa samme maate.

 

hvor og hvordan de skal monteres er avhengig av bil og krav, men det er til midbass og er ofte lite kritisk til plassering bare den er framme et sted.

blir litt mer kritisk med plassering om delefrekvensen blir hoyere enn 200hz.

 

bygging av kickpanel er oftest meget enkelt bare man husker aa tape underlaget og kan blande polyester.

kickpanel har oftest bedre alternativ for mer enn bare midbass, faar du vinklet en 4~5~6" bakover/oppover i et kick gir det bra lydbilde.

og med et bra 6"sett slipper man ekstra midbass, men ved bruk av 4" eller 5" i kick saa kan en 6" plasseres enten under dash, under setet eller hvor som helst man har/faar plass.

 

en midbass og hoyttalere i dash/doer bor ofte deles saa lavt som mulig, jeg foretrekker/bruker ca

opptil 50~60hz lavpass paa sub og

fra 50~60hz-lavpass og opptil 200hz hoypass (bandpass) til mid og

opptil 200hz hoypass til hoyttalere.

 

dette er ca..og kommer an paa plassering og element valg..

men dette eksempel gjor at 6" har et lite omraade aa spille pa: blir mer kontrollert og mindre stresset..

og ihvertfall bra til en 4" bass som ikke trenger aa bevege seg saa mye,blir mindre stress paa den og.

totalen blir som regel bedre/finere lyd

 

2veis aktivt:

naar det gjelder forsterkere til dette kan det brukes en 4kanaler med hoy/lav-pass filter..

ofte er det ikke vits i aa dele en midbass med hoypass for aa ta vekk aller dypeste bassen, saalenge den blir delt med lavpass rundt/under 200hz.

paa hoyttalerene i dash/doer som deles ved highpass med forsterker, brukes det medfolgende passive filteret som vanlig.

 

3veis aktivt..

det kan gjores mer avansert, men ikke alltid bedre.

det gaar an aa bruke 6kanaler til dette, en kanal til hvert enkelt element og ikke bruke det medfolgende passive filter..

det som kan vere et problem da er at i noen passive filtre er det impedanse-korreskjoner og div som gjor et komponentsett mer komplett lydmessig..

desse korreksjoner blir ikke tilgjengelige ved bruk av 6kanaler forsterker. 3veis aktivt krever litt mere taalemod naar det gjelder innstilling og tweaking og tuning..desverre..

 

det som er mer morsomt med 6kanaler er at med litt (kostbar) feilling og proving kan man kjope lose elementer og prove mye rart baade hifi og bil elementer med den fordel:

ingen unodvendig kostnad som feks medfolgende passive filtre og har mulighet aa justere nivaa og delefrekvens paa hvert enkelt element.

noe som kan gi like mange fordeler som bakdeler, men gir i denne prosess faktisk mye forstaaelse for frekvenser og dens betydnig.

litt proff hjelp er jo alltid like bra aa faa ved justeringer (og kansje kobling og montering..)

 

frekvenser ved 3veis aktivt blir de samme som med 2veis

opptil 50~60hz lavpass paa sub og

fra 50~60hz-lavpass og opptil 200hz hoypass (=bandpass) til mid og

rundt 200hz hoypass og opptil 3-4000hz lavpass (=bandpass) til mellomtone og

3-4000hz hoypass til diskant

 

krav til forsterker er det budsjett som vanligvis bestemmer men det trengst ikke mye watt pr element ved 3veis aktivt, man har bare den flotte muligheten til aa kombinere 3 ulike 2kanalere med ulike watt.

50w pr element holder lenge.

 

mvh, stig

 

Om du bare lærer deg riktig bruk av høy -og lavpass i bandpassfunksjonen så blir detta bra Stig:D :D ;)

 

he he he

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare lærer deg riktig bruk av høy -og lavpass i bandpassfunksjonen så blir detta bra Stig:D :D ;)

he he he

mvh

Glenn

for svarte...bomma litt der :D

 

bandpass = hoypass fra 50-60hz og lavpass fra rundt 200hz til midbass

 

blir saann naar man har hastverk og ikke skriver i samme rekkefolge som man tenker :D

 

mvh, stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår