Gå til innhold

Ohm og lydkvalitet, DVC sub.

Ranger emnet

Arosa 1.0L

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 12" Rockford Fosgate Power HX2 (RFR 3112), med 2Ohm dobbelspole:

AnswerID_157-B.jpg

Kan noen engang for alle oppklare litt om hva som faktisk vil skje med lyden ved serie/parallell kobling?

Jeg vet alt det tekniske, dette er et lydmessig spørsmål

(har en Audison lrx 1.400 som klarer 1Ohm helt fint btw).

"Sunn fornuft" vil jo si at ved paralell kobling (1 Ohm) så vil jo elementet få mye mer "effekt" ergo så vil det spille høyere.

Med serie (4 Ohm) så vil vil du jo miste mye "effekt" og da få et mye lavere volum/basstrykk (dette er ikke en påstand, men kun hva enkel logisk tankegang tilsier).

Jeg snakket med en som jeg synes har "rimelig" bra peil ¨på bilstereo, nemlig "Soundstream Arosa" her på forumet, og han anbefalte 4 Ohm da den skulle spille penest og mest kontrollert.

Har mast så mye på han i det siste så jeg tenkte at han skulle få slippe å utdype det enda mer, så hvis du har noen forklaring på lydforskjellen ved paralell og seriekobling så gjerne fyr løs!

Og et annet lite spørsmål, ved 4 Ohm så vil vel forsterkeren trekke mye mindre strøm?

Btw, jeg hører for det meste på trance og annen "enkel" elektronisk musikk hvis det var av noen betydning, gjerne med enormt mye bass selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Hei!

Jeg har en 12" Rockford Fosgate Power HX2 (RFR 3112), med 2Ohm dobbelspole:

AnswerID_157-B.jpg

Kan noen engang for alle oppklare litt om hva som faktisk vil skje med lyden ved serie/parallell kobling?

Jeg vet alt det tekniske, dette er et lydmessig spørsmål

(har en Audison lrx 1.400 som klarer 1Ohm helt fint btw).

"Sunn fornuft" vil jo si at ved paralell kobling (1 Ohm) så vil jo elementet få mye mer "effekt" ergo så vil det spille høyere.

Med serie (4 Ohm) så vil vil du jo miste mye "effekt" og da få et mye lavere volum/basstrykk (dette er ikke en påstand, men kun hva enkel logisk tankegang tilsier).

Jeg snakket med en som jeg synes har "rimelig" bra peil ¨på bilstereo, nemlig "Soundstream Arosa" her på forumet, og han anbefalte 4 Ohm da den skulle spille penest og mest kontrollert.

Har mast så mye på han i det siste så jeg tenkte at han skulle få slippe å utdype det enda mer, så hvis du har noen forklaring på lydforskjellen ved paralell og seriekobling så gjerne fyr løs!

Og et annet lite spørsmål, ved 4 Ohm så vil vel forsterkeren trekke mye mindre strøm?

Btw, jeg hører for det meste på trance og annen "enkel" elektronisk musikk hvis det var av noen betydning, gjerne med enormt mye bass selvfølgelig ;)

Nå kjenner ikke jeg strømreservene til Audison'en din (erfaringsmessig er dem svært bra), men jeg ville nok prioritet 4Ohm kobling.

Da beholder du strømreserver. Lydmessig vil dette gi seg til kjenne med større dynamikk og transient håndtering. Samt at du reduserer faren for modulering*.

Jeg ville testet ut både 4 og 1 ohms drift for å se hva du liker best, men personlig foretrekker jeg å ha reserver.

mvh

Glenn

* Modulering kjenner man lettest igjen ved at frekvenser "henger seg på hverandre". Man mister stillhet og dynamikk. Som oftest snakker man om TIM Transiental InterModulasjonsforvregning hos forsterkere, men du kan og oppleve dette på en høyttaler, og det gir seg til kjenne på nøyaktig samme måten.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr. SQ:

Takk for et svært godt svar! Det var egentlig litt for bra, siden jeg ikke har så mye peiling som deg. :)

Derfor har jeg noen (sikkert ganske dumme) spørsmål til...

Hva vil strømreservene ha å si for en forsterker, og hva er det egentlig?

Har du noen litt mer "enkle" eksempler på modulering, hehe?

Og en annen ting, vil det bli mer basstrykk/volum ved bruk av 1 Ohm kontra 4 Ohm? Hvor mye sånn ca? Med "sunn fornuft" så skulle man jo tro at du får mye mer lyd, forsterkeren gir (RMS) 350W i 4 Ohm og 900W i 1 Ohm, her er forsterkeren btw:

lrx 1.400 , og da vil den jo trekke mye mer strøm ved lav Ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Arosa 1.0L

Mr. SQ:

Takk for et svært godt svar! Det var egentlig litt for bra, siden jeg ikke har så mye peiling som deg. :)

Derfor har jeg noen (sikkert ganske dumme) spørsmål til...

Hva vil strømreservene ha å si for en forsterker, og hva er det egentlig?

Har du noen litt mer "enkle" eksempler på modulering, hehe?

Og en annen ting, vil det bli mer basstrykk/volum ved bruk av 1 Ohm kontra 4 Ohm? Hvor mye sånn ca? Med "sunn fornuft" så skulle man jo tro at du får mye mer lyd, forsterkeren gir (RMS) 350W i 4 Ohm og 900W i 1 Ohm, her er forsterkeren btw:

lrx 1.400 , og da vil den jo trekke mye mer strøm ved lav Ohm?

Strømreserver er viktig for å kunne håndtere transienter på en god måte. For å si det enkelt: håndtere endringer i musikken.

Er litt vanskelig å forklare modulering. Du hører det genske lett om du hører etter. Når man forklarer det kan det missoppfattes som dårlig oppløsning, emn det er to ulike ulemper.

Du vil selvfølgelig spille høyere om du laster ned forsterkeren, men sannsynligvis penere i 4 ohm. Nå er det jo en skikkelig god forsterker du har, så jeg ville vurdert å prøve begge deler. Er ikke sikkert det har så mye å si på din type musikk. Er ikke akkurat på techno man lettest oppdager transientmodulering.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider