Gå til innhold

2x12" og 2x10" hjelp?

Ranger emnet

Flasher

Anbefalte innlegg

jeg har 2x12" og 2x10" .. åssen er det å ha disse i bilen sammen? Jeg har en kraftig 2kanals forsterker, lurte på åssen jeg kunne konstruere kassen, og åssen jeg skulle koble det.. alle basserene er i 4 ohm, så slik sett er det greit..

skal jeg koble 2x10" på ene kanalen, og 2x12" på andre, eller skal jeg koble 1x10" og 1x12" på hver av kanalene?

Bør kassen ha skillevegger?

jeg vil høre om dette er mulig før jeg kjøper plater til å bygge kassa.. alle basserene er nye, så dere vet det.. virker litt fjøsmekk dette, men det er nye varer.. hehe.. har litt til overs, og lurer bare på om det er mulig å lage noe ut av det :)

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor kraftig er denna forsterkeren din?

jeg ville ha kjøpt en forsterker til. da du får bedre kontroll og makt over elementene dine. Bygg gjerne 2 kasser, en for 2x10" og en for 2x12". du kan jo ha skillevegger hvis du vil. men ta og kjør de 2x12" porta og 2x10" lokket. da har du den dype "groowen" og den øvre snerten.

Lykke til :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alltid "mer" best?

Jeg ville ha levert de to 12" tilbake til den du måtte ha kjøpt dem av.

Har du blitt anbefalt av en butikk å gå for denne løsningen så har ikke den selgeren noe erfaring med bilstereo, etter min mening.

To 10" er bedre på den måten at de er raskere (trenger ikke så mye effekt kontra samme modell i 12" utførelse for å flytte på seg) og de tar mindre plass (kontra 12" versjon).

Hvis du er skikkelig uheldig så kan du ende opp med et bass-system i bilen din som utfaser. Det vil si at den mekaniske og eletriske (les T/S parametrene) er så forskjellig på de fire elementene dine at de vil utjevne hverandres frekvenser. Enkelt forklart.

Kjør bassene dine i stereo med adskilt kammer og (etter min mening, lukket kasse) eller du kan kjøre forsterkern brokopplet og bassebe i 8 Ohm. Da er du "snill" med forsterkeren din samt at du vil muligens høre en forbedring i lydkvaliteten.

Lykke til!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider