Gå til innhold

Nybegynner: HJELP!! montering av cd spiller!

Ranger emnet

jødahl

Anbefalte innlegg

Mulig dette er oppe hele tiden, men jeg trenger hjelp til å montere cd-spiller i min BMW E30.

Jeg har NULL peil på bilstereo, så det må forklares ordetlig ;)

I bilen er det et eneste ledningskaos, så jeg aner ikke hvor jeg skal starte. cd-spilleren er en Sony.

Det jeg lurer på en enkelt og greit hvor ledningene skal? Jeg har testa hvilken kabel som gir strøm og at jordinga gir strøm gjennom anlegget, noe den gjør, men får ikke liv i spilleren fordet.

Noen som har en smart tegning på hvordan ledningskaoset skal kobles? eller noen som er gode på å forklare hva jeg skal gjøre. Aner jo ikke hvilken ledning som skal hvor.

HJELP!! :D

92 BMW 325i

94 VW Golf 1,8S

[x] 01 Subaru impreza WRX

[x] 92 BMW 318is

[x] 87 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke ledninger er røde og blå? alle sammen?hehe

Høyttalere:

Når jeg skal koble høyttalere i et anlegg så bruker jeg ofte et lite batteri. sånn AA batteri eller noe. Setter ene ledningen fra høyttaleren på + og den andre på -. Da kommer det en liten lyd i høyttaleren når jeg har funnet de 2 ledningene som går til samme høyttaler. Jeg pleier også og se om elementet beveger seg utover eller innover. beveger det seg utover så er den ledningen som er på + på batteriet den som skal kobles til + på cd spilleren. går elementet innover så bytter jeg bare om på ledningene.

Strøm:

Finner hva som er + og hva som er minus. Den ledningen som er + kobler du sammen med den gule og den røde ledningen på spilleren. Og - kobler du med den svarte. Virker ikke spilleren da så bør du sjekke sikringene, er som regel 1 bak på cd spilleren og 1 sammen med resten av sirkingene i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemmer høyttalerne i første omgang.

Første problem er at jeg ikke får strøm. Jeg har funnet ut hvilke ledning som gir ut strøm.. Den har jeg prøvd å koble sammen med den som skal ha strøm fra cd-spilleren.. Ingen reaksjon!

Så prøvde jeg å tvinne den gule og den røde sammen i power ledninger. Der var det heller ingen reaksjon.

92 BMW 325i

94 VW Golf 1,8S

[x] 01 Subaru impreza WRX

[x] 92 BMW 318is

[x] 87 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koblet til jording til cd spilleren også?

du tvinner sammen gul og rød ledning hvis du vil ha sånn at du kan ha på cdspilleren uten at tenninga står på. Både gul og rød må vare koblet til strøm (+) og jordinga må også være koblet til spilleren for å få liv i spilleren. Har du gjort dette og fremdeles så er det ikke noe liv så må du sjekke sikringer, deretter sjekke om spilleren faktisk virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt med et voltmeter/multimeter at du faktisk har 12-14 volt mellom jord og pluss lederen din??? Hvis ikke sjekk ut sikringen for radio osv i bilen! Hvis det skulle vise seg at den er hel og du fortsatt ikke måler no spenning mellom jord og pluss er du på feil ledninger! Eventuelt kan du jo legge ny pluss ledning direkte fra batteriet og fram til spilleren! Husk sikring ca 15-20 cm fra batteriet!! Du kan oså summe/måle motstand mellom karosseriet og jord lederen din, er ikke motstanden der lik null bør du legge opp en seperat jord til spilleren!!

Sjekk også sikringen på spilleren! Får du fortsatt ikke no liv i den nå....KAST DEN!!!!! (eventuelt lever den til rep);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider