Gå til innhold

Nybegynner spm.... RMT-uttak

Ranger emnet

Camryfellow

Anbefalte innlegg

Har fått meg enda en forsterker som skal i bilen (nummer 2 altså).

Nå skal en to-kanaler brokobles og brukes til subben.

Da jeg ikke gjorde den orginale installasjonen lurer jeg på hva slags ledning/kabel som skal kobles fra RMT-uttaket på forsterkeren, og hvor på spilleren? Tror ikke ACC'n funker da jeg må holde inne off knappen for å slå av spilleren..

Nå som jeg vil få sju høyttalere og to forsterkere i bilen antar jeg at jeg vil trenge en kondis? Siden det allerede nå merkes littegran på lyktene.. Si gjerne ifra noen om dere har en billig kondis dere vil bli kvitt for en hundrings eller to!

Og slik at jeg ikke glemmer dette slenger jeg med et spm. til: Hvor skal en kondis kobles?

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Smoking tyres can seriously damage your wealth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Camryfellow

Har fått meg enda en forsterker som skal i bilen (nummer 2 altså).

Nå skal en to-kanaler brokobles og brukes til subben.

Da jeg ikke gjorde den orginale installasjonen lurer jeg på hva slags ledning/kabel som skal kobles fra RMT-uttaket på forsterkeren, og hvor på spilleren? Tror ikke ACC'n funker da jeg må holde inne off knappen for å slå av spilleren..

Nå som jeg vil få sju høyttalere og to forsterkere i bilen antar jeg at jeg vil trenge en kondis? Siden det allerede nå merkes littegran på lyktene.. Si gjerne ifra noen om dere har en billig kondis dere vil bli kvitt for en hundrings eller to!

Og slik at jeg ikke glemmer dette slenger jeg med et spm. til: Hvor skal en kondis kobles?

Jeg lurer litt på hva du mener med at du "ikke gjorde den originale installsjonen".

Det er som regel en blå kabel, eventuellt en blå kabel med hvit stripe på som skal brukes til RMT (remote). Det anbefales å ha max to forsterkere på denne kabelen. (Relè må brukes hvis det er mer enn 2-3 forsterkere.)

Denne kabelen finner du på baksiden av spilleren din.

En kondensator er alltid greit å ha. 1Farad / 1000 watt regnes for nødvendig.

Kondensatoren kopples i nærheten av forsterkeren og vil fungere som et batteri. Vær obs på lading av en ny kondensator. Ikke så kjekt om du skulle kortslutte den for det kan få fatale følger.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ikke installasjonen av anlegget jeg har nå. Dårlig skrevet...

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=47866

Det sitter i nå, bortsett fra att jeg har gått opp et hakk til 12' punch (p2) sub (Legg merke til at jeg skrev /m kondis der. Det er seff sikringen. Sier litt om min store viten).

Den blå vil strekke til?

Og da får jeg bare koble kondensatoren til den forsterkeren som krever mest da? Lade, hva mener du. Den skal lades på forhånd da eller?

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå kabelen holder i massevis.

Kondensatoren bruker du til begge forsterkerne dine. Ta ut to strømkabler fra den, en til hver forsterker.

Det blir nok bra!

Kondensatoren skal ofte lades med en motstand som ofte følger med når du kjøper kondensatoren.

Noen kondensatorer trenger ikke lading på forhånd men da vil det stå tydelig skrevet i bruksanvisningen.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et dumt spm.

Dvs. at jeg slipper å trekke ny strømkabel fra batteriet da? Strømkabelen er på "20 Ft. 4 ga"

Ingen spørsmål er for dumme!

En 4G (20-25mm2) er nok kanskje litt i minste laget.

det er egentlig ikke tykkelsen det kommer an på, men antall ledere i kabelen!

Bytt gjerne ut kabelen til en 50mm2 så slipper du å oppgradere strømtilførselen på en lang stund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare dette litt nøye:

Du skal ha en strømkabel fra + på batteriet og bak til + på kondensatoren. Denne kabelen kan, som Morel sa, godt være 50mm2 for å unngå spenningsfall.

Videre skal det gå en ledning til + på hver forsterker fra + på kondensator. Disse holder bra med 21mm2.

Jord (eller - ) fra forsterkerne og kondensatoren kan godt samles i en strømfordelingsblokk, for så å koble denne til et bra jordingspunkt i bilen. De kablene som går fra utstyret ditt og inn i strømfordeleren bør ha samme tykkelse som det de positive har, 21mm2. Den som går fra blokken og i chassi på bilen bruker du 50mm2 på.

Har vært borti nybegynnere en del ganger før ;)

Ikke så veldig lenge siden jeg var det selv heller...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan null elektronikk derfor, trenger jeg flere sikringer? Bortsett fra den rett etter batteriet og på forsterkerne selfølgelig. Trenger vel en sikring som tåler mere da, enn den som sitter til den 21mm2 kabelen? I så fall, hvor mye?

Og til det første, skal jeg bare splitte den blå "on / off power" kabelen?

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan null elektronikk derfor, trenger jeg flere sikringer? Bortsett fra den rett etter batteriet og på forsterkerne selfølgelig. Trenger vel en sikring som tåler mere da, enn den som sitter til den 21mm2 kabelen? I så fall, hvor mye?

Og til det første, skal jeg bare splitte den blå "on / off power" kabelen?

1 - Kun sikring i motor-rom for å forhindre brann ved en eventuell kortsluttning av kabelen mellom motor-rom og bagasjerom.

2 - Sikringen kan være 100 Ampere men dette kan du prøve deg fram til. Ryker sikringen og du VET at kabelen er like hel så setter du i en større. Begynn med en 50 Ampere. Du klerer deg sikkert med den!

3 - Den blå ved hjelp av en han&hun kabelsko. Ikke noe problem!

Lykke til!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare minne på at selv om lys blinker i takt med bassen er ikke dette ett tegn på at man trenger en kondensator, dette er ett tegn på at enten dynamoen er for liten, kablene ikke er store nok osv.

Jeg hadde tidligere 4 forsterkere i min bil, hadde ikke kondensator.

Nå har jeg en forsterker som gir 1000 watt i 1 ohm, og den er koblet i 1 ohm..

Her bruker jeg en 95mm2 kabel, samt at annet ledningsnett som har med bilstereoen å gjøre også er oppgradert.

Har fortsatt ingen kondensator og det fungerer veldig greit.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fa*n glemte å spørre om at vil du absolutt fraråde å dele signalet mellom forsterkerne? Har to Y-ledd og ser på det som eneste mulighet for øyeblikket. Hører ikke på klassisk musikk så er ikke så nøye på det. Har ingen isolasjon og alt sånn i bilen så lyden er ikke såå ren nå heller. Men det holder for meg. Vil det bli dårlig med et signal pr. forsterker?

Ellers takk for hjelpen begge to!

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fa*n glemte å spørre om at vil du absolutt fraråde å dele signalet mellom forsterkerne? Har to Y-ledd og ser på det som eneste mulighet for øyeblikket. Hører ikke på klassisk musikk så er ikke så nøye på det. Har ingen isolasjon og alt sånn i bilen så lyden er ikke såå ren nå heller. Men det holder for meg. Vil det bli dårlig med et signal pr. forsterker?

Ellers takk for hjelpen begge to!

Det vil nok bli litt dårligere ja, men slik du beskriver det vil det nok ikke ha noen betydning for deg.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: Vil du tro at jeg kan for eksempel kan bare legge en ny 21mm2 kabel fra batteri til den andre forsterkeren da? Firekanaleren vil jo bli litt avlastet nå så?

Da ville jeg jo sluppet a sette i gang med mye da.. Bruker du orginal dynamoen nå da?

- 98' Saab 9-5 2.3t

x 97' e39 523i

x 89' Camry 2.0 xli

x 83' 240 (Julesleda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zetec: Vil du tro at jeg kan for eksempel kan bare legge en ny 21mm2 kabel fra batteri til den andre forsterkeren da? Firekanaleren vil jo bli litt avlastet nå så?

Da ville jeg jo sluppet a sette i gang med mye da.. Bruker du orginal dynamoen nå da?

Du kan klare deg med en 21mm2 ja, men ville jo vurdert å legge noe større hvis du har budsjett til det.

35 eller 50mm2 f.eks.

Jeg har den orginale dynamoen ja, har ikke peil på hva den lader engang, gidder ikke sjekke heller siden jeg sannsynligvis selger bilen, hehe..

Jeg har også testet over lengre tid (2 mnd) med 5 meter 8mm2 plusskabel og 25mm2 jordingskabel på den samme forsterkeren jeg har 95mm2 på nå, det var ikke noe problemer med det heller, men absolutt ikke noe jeg anbefaler da ting kan skje som man ofte ikke har råd til å gjøre noe med i etterkant ;)

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider