Gå til innhold

El Luftemper prosjekt - Mitsubishi ECS - Noen som vet?

Ranger emnet

Galant power

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 89 galant Glsi som jeg har så smått startet å bryne meg på. Det som jeg har lurt litt på er å bygge bilen min om med ECS. Altså det elektronisk styrte luftdempersystemet som du fikk på de tidlige galantene. Har funnet en donorbil i nabolaget. Så jeg lurer på noen praktiske ting før jeg går videre og sjekker mulighetene.

Donorbilen Bilen er et vrak, full i rust, dårlige bremser går på 3 sylindre osv... Men, demperene er helt fine. Har prøvekjørt bilen på røde skilt og enste ankepunktet med demperene er at hvis bilen treffer en spessiell ujevnhet, eller noe så slår styremakanismen seg over i protect mode... Altså, det lyser rødt og computeren låser seg og fastheten på demperene slår seg automatisk på medium. Du kan ikke trykke på noen ting før lampen stopper å lyse, det går noen sek. Alt fra 2-30 sek alt etter som... Med en gang lampen slukker, så plustelig reguleres demperhøyden enten opp eller ned.

Ellers så lekker ikke demperene, du kan justere fastheten og høyden uten problemer, når den ikke er i protect mode. Hva kan gjøre at dette skjer? Noe jeg eventuelt kan sjekke? Det samme skjer hvis bilen har stått i ro en stund. Da lyser lampen i 10-20 sek før den slukker og bilen hever seg til normal høyde... Det kan ikke være kompressoren som er dårlig, eller en eller annen "regulator" som styrer høyde, fasthet osv? vet ikke hvordan dette systemet fungerer.

Kort oppsumering hvordan systemet skal fungere:

Du kan regulere fastheten på demperene manuelt. Sport, medium og soft.

Du kan regulere høyden på bilen manuelt. Normal, High og extra high.

Ellers så er demperene progresive og automatisk. Hvis du kjører utenfor grensen slår f.esk systemet inn og overstyrer dine valg. F.esk hvis du kjører på soft og kjører som en gris, da slår den over på medium eller hard. bilen kan også senkes, men det bare automatisk hvios du kjører fort.

Det som er galt i dette tilfellet er at når du f.eks kjører over en fartsdump så slår demperene seg på medium og computeren låser seg og det lyser rødt. Så slukker lyset etter en liten stund og demperhøyden reguleres enten foran eller bak. Så er det noen som har en formening?

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drevet å feilsøkt litt sammen med eieren i dag. Hvis bilen står en stund så er den i protectmode når du starter den. Det skal den vist ikke være... Skal jobbe etter 2 sek.

Kompressoren starter ikke å jobbe før motoren er i gang, men det er normalt. Vi fant også ut at hvis bilen sto en stund og du bare slo på tenningen (ikke startet motoren), så lyste protect mode også... Det skal den ikke... Den skal lyse i bare 2 sek før den slukker. Det kan vel tyde på at kompressoren ikke er synderen da den ikke slår seg på før motoren starter? Da er det vel dårlig kontakt eller dårlig sensor/er?

Saken er også slik at hvis du kjører rundt med bilen så aktiveres protect mode på nøyaktig de samme stedene på veien. Selv når vi kjører der gang, på gang. Det styrker vel teorien om at det her med sensorer å gjøre?

Det er 2 typer folk, A-mennesker og B-mennesker... Hm, da må vel jeg være C, eller D...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjør til eit merkeverksted og spør om di kan kople den til pc og finne ut hva som er galt.

somregel så vil di finne ut hvilken del som lager klatt for deg etter 1 min.

noen gjør det gratis.. noen tar noen hundrelapper for det.

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider