Gå til innhold

Diskanter - Hvor - Vinkling - Materiale

Ranger emnet

restyle

Anbefalte innlegg

Originally posted by Zetec

Stemmer det ja, eller sånn teoretisk sett så bør de ha lik avstand og vinkling til øret.

Dvs mellomtone i døra som spiller nedover og diskant på dashen som spiller mot deg er en dårlig kombinasjon.

mellomtone i døra som spiller mot deg og diskant på dashen som spiller mot deg kan fungere veldig greit :)

Men etter min mening er det beste å ha mellomtonen og diskanten sammen og vinklet mot deg, men ikke alltid dette er like lett å få til..

Jeg bare lurer på en ting.

Mange bilstereo "eksperter" sier at det er best å ha komponentsett en å ha et element med diskant + mellomtone ( bass ).

Vet ikke om noen har har handlet på strømmen bilradio jeg.

Men han mente at diskant i dashen var best uansett hvor mellomtonen var(nesten, satt litt på spissen).

Hva er deres "anbefalninger\erfaringer" med dette?

Og til de som raker ned\slemger med tastene så er dette helt meningsløst. Er det noen som har mye erfaring så er det MR.SQ. Han svarer faktisk på det han blir spurt om, og legger til egne erfaringer for å faktisk trekke paraleller til egne erfaringer!

Takker for alle svar.

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by ealoken

Men han mente at diskant i dashen var best uansett hvor mellomtonen var(nesten, satt litt på spissen).

Mvh Erik

Ett bra komp.sett er bedre en en coaxial løsning, men ett bra coaxialsett er bedre enn ett dårlig komponentsett.

Det å ha diskant på dashen uansett hvor mellomtonen er blir feil.

Jeg har selv denne løsningen i min Astra hvor mellomtonen er nede i døra og diskanten i speilhuset. Dette gir ett elendig lydbilde.. En måte å løse dette på er utstyr med tidskorrigering, men dette koster som regel mer enn hva folk er villig til å betale.

Det beste er å ha høyttalerene i øre-høyde, men i en vanlig bil er dette vanskelig å få til, så man må derfor løfte lydbildet ved hjelp av diskanten, men det er også viktig at man også hører mellomtonen, noe man ofte ikke gjør om elementet er montert nederst i døren, gjerne pekende nedover, eller at dørsiden skjærmer for lyden slik at den ikke kommer ut og opp..

Så derfor bør altså diskant og mellomtone ha samme vinkling mot øret, og helst samme avstand så lenge man ikke har noe mer avansert utstyr. Noe kan også gjøres ved å endre delefrekvenser og lignende.

Jeg har montert MYE bilstereo de siste 8-9 årene, og i de aller fleste tilfellene så vinkler vi mellomtonen oppover og diskanten på dashbordet.

De som ønsker å betale litt ekstra for det kan få custom-dørsider som vinkler mellomtonen skikkelig oppover, eller att vi custombygger dashbordet i de bilene som ikke har høyttalere der orginalt. Slik at vi får både mellomtone og diskant på dashen..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting.

Mange bilstereo "eksperter" sier at det er best å ha komponentsett en å ha et element med diskant + mellomtone ( bass ).

Og til de som raker ned\slemger med tastene så er dette helt meningsløst. Er det noen som har mye erfaring så er det MR.SQ. Han svarer faktisk på det han blir spurt om, og legger til egne erfaringer for å faktisk trekke paraleller til egne erfaringer!

Takker for alle svar.

Mvh Erik

For å begynne på toppen:

Grunnen til at de fleste velger komponensett fremfor coax, er enkelt og greit fleksebilitene ved montering, samt at mange komponentsett har en teoretisk høyere kvalitet på elementene. Den teoretiskhøere kvaliteten vil ikke nødvendigvis bety et bedre resultat. Ved riktig montering, vil en coax bli mer homogen og fasekorrekt grunnet sin senter monterte diskant. Coax er i seg selv en god løsning, problemet har gjerne vært å finne elementer med high-end kvaliteter til denne type innstallasjoner. Svært ofte er problemet at diskanten ikke er god nok. Det finnes derimot unntak. Morel har en coax som er helt fantastisk og faktisk et konstruksjon som har forblitt "uendret" i mange år grunnet en suveren konstruksjon. Denne ble for mange år siden solgt i Norge under Macrom (Macrom fikk i sin tid elementene produsert hos Morel.) . Ellers har SEAS et par coax'er som kan yte godt under kyndige fingre.

Selv skulle jeg likt at det i større grad ble sattset på gode coax'er.

Det han på Strømmen bilradio sa, må nok det desverre være et resultat av trøtthet/jetlag;) . Det er nok desverre ikke så enkelt. Det kan være fordelaktig med tanke på å få løftet lydbildet, men i visse sammenhenger ville jeg prioritert homogenitet, på bekostning av hevet lydbilde. Dette vil selvfølgelig avhenge av elementer samt endel andre parametre som form på dashbord, plasseringer osv.

Når det gjelder undertegnede, så tåler jeg en trøkk. Det er nok flere her på forumet som har montert flere anlegg enn meg, men tror nok jeg kompenserer med en generell innsikt og teoretisk kunnskap om mye av det vi driver med som ligger et godt stykke over gjennomsnittet. Dette kommer bl.a av at mye av min innsikt kommer i fra direkte utprøving og "forskning" rundt ulike løsninger. Hovedsaklig til hjemmebruk (det meste av resultatene kan relateres til bilbruk så lange man kompenserer for dette), men også endel til bilbruk.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,takker for svarene:) ble litt klokere:D

jeg er muligens på jakt etter et frontsett til en 745. til max 1600 kr. så er det noen som har no bra tips? brim em on ;)

Takker for svar :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok,takker for svarene:) ble litt klokere:D

jeg er muligens på jakt etter et frontsett til en 745. til max 1600 kr. så er det noen som har no bra tips? brim em on ;)

Takker for svar :)

Mvh Erik

Størrelse?

Monteringsplass?

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Volvo 745 eller BMW 745 du har?

Er det Volvo så er det 5,25" du skal ha.

Litt vanskelig å sette i større komponent da det er noe lei utforming på dørene til Volvo (i enkelte tilfeller som 7-serien).

Morel Pulse 5,25" komponent-sett finnes på lager til kr.1890,-

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Volvo 745 91 mod.

Ja jeg vet at det er litt "kjedelig" plass i dørene og utformingen. Men hele kluet er at de orginale 14 års høtlarene skal byttes ut. uten å måtte gjøre så mye mikk makk. God lyd men uten 100 timers arbeid ( satt veldig på spissen ). For kameraten min som eier bilen vil at den skal se mest mulig orginal ut :)

Hadde vært fint om jeg kunne ha fått en link til høytalerene dere tipser meg om :)

Takker for alle svar :)

MVh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider