Gå til innhold

Diskanter - Hvor - Vinkling - Materiale

Ranger emnet


restyle

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Diskanten er et viktig del av et anlegg.

Derfor ønsker jeg å høre deres meninger på noen områder.

 

Hvor bør diskanten plasseres?

- I ørehøyde? I midten av mellomtone? Hvorfor??

 

Bør diskanten vinkles? Når? Hvorfor/Hvorfor ikke??

- Mot øret? Mot taket? Mot gulvet?? Hvorfor??

 

Hvilket materiale regnes som det beste materiale å lage diskanten av? Og nest best.. og ikke minst: Hvorfor??

- Silke, Soft dome, plastikk, aluminium, titanium....

 

 

Gleder meg til å se saklige meninger.

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

i øre høyde, ikke nødvendigvis rettet mot deg, det varierer fra element til element, men det jeg mener er viktig er å vinkle dem bort fra reflekterende flater som frontruta, man havner da gjerne med elementet rettet mot deg..:) en annen ting som er viktig også er at ikke bare diskanten er i ørehøyde rettet mot deg, men det samme gjelder for mellomtone også..;) men dette er ingen fasit, men et utgangspunkt , det kreves mye testing for å få det ønskede resultatet..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by restyle

Hei.

 

Diskanten er et viktig del av et anlegg.

Derfor ønsker jeg å høre deres meninger på noen områder.

 

Hvor bør diskanten plasseres?

- I ørehøyde? I midten av mellomtone? Hvorfor??

 

Bør diskanten vinkles? Når? Hvorfor/Hvorfor ikke??

- Mot øret? Mot taket? Mot gulvet?? Hvorfor??

 

Hvilket materiale regnes som det beste materiale å lage diskanten av? Og nest best.. og ikke minst: Hvorfor??

- Silke, Soft dome, plastikk, aluminium, titanium....

 

 

Gleder meg til å se saklige meninger.

 

Plassering:

 

Ingen fasit på dette. Det avhenger fult og helt av diskantens spredningskarakterestikk, lydsignatur, delefrekvens og bilkupe.

 

 

Vinkling:

Se ovenfor

 

Type:

 

Husk at det finnes flere typer diskanter, ikke kun domer.

 

Dette er et tema man kan skrive svært mye om, men det blir tidkrevende.

 

Enkelt og greit så finnes det svært gode, gode, mindre gode, og dårlige utgaver av alle typer. Her går det og mye på smak, og applikasjon

 

I min verden er det kun en type diskant som kan anses som optimal, og det er ekte bånddiskanter (ikke planar typer som er en mye enklere variant). Dette er en helt annen verden enn annen type diskanter, men koster også vesentlig mer. Bånddiskanter kan dog være noe upraktiske å montere i bil.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

 

I min verden er det kun en type diskant som kan anses som optimal, og det er ekte bånddiskanter (ikke planar typer som er en mye enklere variant). Dette er en helt annen verden enn annen type diskanter, men koster også vesentlig mer. Bånddiskanter kan dog være noe upraktiske å montere i bil.

 

mvh

 

Glenn

 

Hææ ?? Vanskelige å plassere ?? klan ikke skjønne hva du mener nå Glenn, jeg må jo bare bytte hele dashbordet pga de :-)

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gjerne litt mere da. Er vi ikke her for å lære?

 

Jeg sitter å ser på en 3 toms High Performance Wideband, Planar-Magnetic Transducer (Ribbon) 1000-20.000Hz, 96dB, 4 ohm, Kaladex Diaphragm....

Høres det greit ut å bruke eller? :)

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by restyle

Fortell gjerne litt mere da. Er vi ikke her for å lære?

 

Jeg sitter å ser på en 3 toms High Performance Wideband, Planar-Magnetic Transducer (Ribbon) 1000-20.000Hz, 96dB, 4 ohm, Kaladex Diaphragm....

Høres det greit ut å bruke eller? :)

 

Regner med du mener meg.

 

Merke på diskanten?

 

Det du har er er en planar enhet, og ikke en ekte bånddiskant. Dette er ofte et problem; mange tror at bånddiskant er bånddiskant. Dette er feil.

En ekte båndiskant har en membran hvor hele materialet er elektrisk ledende. Ulempen med dette er en utrolig lav impedanse. For å rette på dette, trengs en step-up trafo. Dennes eneste funksjon er å øke impedansen. Produsenter av bånddiskanter jobber mye med utviklingen av trafoer, og i dag er forskjellen i lyd med og uten trafo minimal. De aller fleste bånddiskanter er enheter av meget høy kvalitet, og det er liten eksemplarvariasjon.

En planar enhet er ingen ekte båndiskant da membran materialet i seg selv ikke er elektrisk ledende. Ofte er membran materialet av Kapton, men det er ikke nødvendig. Det monteres så ledende tråder på denne membranen. Det finnes gode planar enheter, men også dårlige. Planar enheter er gjerne vesentlig rimeligere enn ekte bånddiskanter. Det kan også være stor eksemplarvariasjon på disse enhetene.

 

Når det gjelder mer konvensjonelle enheter (domer) finnes det i mine ører et lite antall produsenter som utmerker seg. Selv er jeg svært begeister for Hiquphon og Morel sine diskanter.

LPG har også noen interessante enheter (Eton sitt moderselskap)

Mange skryter av Scan Speak, selv er jeg mer moderat. Helt kurrante enheter, men er noe hypet i mine øyne, og overpriset.

 

Vifa sin ringradiator er bra, svært bra til prisen. Scan Speak sin er ikke verd pengene. Disse er dog ikke konvensjonelle enheter i form av domer.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethB

Hva med Seas da, Glenn? Eller Pioneer PRS?? :D

 

Faktisk har jeg vært svært lite borti SEAS sine diskanter, men dem jeg har hørt har vært kurrant, men ikke mer. SEAS har endel ok billige diskanter, men dem funker selvsagt best til budsjettprosjekter.

 

Pioneer PRS kjenner jeg ikke.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Soundstream Arosa

 

Hææ ?? Vanskelige å plassere ?? klan ikke skjønne hva du mener nå Glenn, jeg må jo bare bytte hele dashbordet pga de :-)

 

Slutt klagingen.

Du kan bare være glad for at jeg ikke forsøkte å pakke på deg en Alian 24020.:D :D ;).

(Selv om det sannsynligvis er lommeboken som hadde slitt mest med en pris på ca 25.000,- pr stk.)

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har jeg lært litt, og ser frem til å lære mere om båndiskanter.

Var en DD NEO bånd-diskant forresten.

 

Hva bør de koste da? For en vanlig grei "ekte" bånddiskant og for en "planar" bånddiskant.

Mvh

Ole Johan / Re:style - 41448000

http://www.restyle.no - post@restyle.no

Re:style - bilstereo, styling & performance til de fleste biler. Åpent tir-fre 14-18, torsdag 14-20 og etter avtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by restyle

Ok. Da har jeg lært litt, og ser frem til å lære mere om båndiskanter.

Var en DD NEO bånd-diskant forresten.

 

Hva bør de koste da? For en vanlig grei "ekte" bånddiskant og for en "planar" bånddiskant.

 

Vel, dette er ingen diskant DD har laget selv. Dette er en ordinær Bolender Graebner Neo, som du kan kjøpe på Eltek for "ingen penger". Personlig syntes jeg dem er er råttne. Ikke kan dem brukes så lavt i frekvens som det hevdes heller.

 

Pris er vanskelig å si noe om, kommer helt ann på elementet.

Selv har jeg diskanter som koster over 25.000,- pr stk i sortementet.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Mr SQ!! Jøss, det virker som at du vet alt! :rolleyes: Det er ikke dermed sagt at det er det beste sjøl om det koster skjorta!! Har tydeligvis ikke vært så veldig mye ute og hørt og sett på forskjellige biler i ymse prisklasser/konkurranseklasser!? Jeg, og flere, gleder oss virkelig til du blir klar med den bilen din! Sånn som du legger ut om ditt, og rakker ned på alle andres, så kommer vel den bilen din og dine produkter til å revolusjonere bilstereo-Norge!!?!? For ikke å snakke om hele verden... :rolleyes:

Nytt prosjekt på gang ganske snart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethB

Hei, Mr SQ!! Jøss, det virker som at du vet alt! :rolleyes: Det er ikke dermed sagt at det er det beste sjøl om det koster skjorta!! Har tydeligvis ikke vært så veldig mye ute og hørt og sett på forskjellige biler i ymse prisklasser/konkurranseklasser!? Jeg, og flere, gleder oss virkelig til du blir klar med den bilen din! Sånn som du legger ut om ditt, og rakker ned på alle andres, så kommer vel den bilen din og dine produkter til å revolusjonere bilstereo-Norge!!?!? For ikke å snakke om hele verden... :rolleyes:

 

Hehe...

Tja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår