Mds Skrevet Desember 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2004 Har planer om å kjøpe Planet Audio Acopalypse AP-800.5 forsterkeren. Effekt RMS @ 4 Ohm 4 x 125 + 1 x 300 Watt Effekt RMS @ 2 Ohm 4 x 250 + 1 x 300 Watt Effekt brokoblet RMS @ 4 Ohm 2 x 500 + 1 x 300 Watt Frekvens område 10 - 30000 Hz Delefilter LP 45 - 5000 Hz, 18 dB Delefilter HP 45 - 5000 Hz, 12 dB Dimensjoner 664 x 311 x 76 mm Hva betyr ohm? og må jeg kjøpe høyttalere og subb som enten er 4ohm eller 2ohm? Eller vil det passe uansett? og hvorfor yter den mere når den kjører på 2ohm? er det fordi man kan stille ned lydkvaliteten? Siter I see funny people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2004 vel, hvor skal jeg starte.. Ohm er benevnelsen på høytaler spolenes motstand, lavere ocm jo mere lett spilte elementer. høyere ohm krever mere energi. men alle de benevnelsene skal jo tas med en klype salt da. Men hvis du leser igjennom forumet. søker litt og sånt. så finner du nok svar på det meste. Forsterkeren ser fin ut den :) Lykke til :) mvh Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hc_TK Skrevet Desember 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2004 ved lavere ohm så blir det også vanskeligere for forsterkeren å spille. det resulterer i høyere forvrengning. de fleste forsterkere spiller bra i 2ohm,men for de fleste forsterkere så blir 1 ohm alt for vanskelig. Siter 2004 Audi A3 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=130493 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsilence Skrevet Desember 5, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2004 Forsterkeren kan nok greie 2 ohm, det er noe annet med strømanlegget i bilen din. Jo lavere ohm, jo mer belastes det. På 2 ohm og høyt volum, vil antagelig lysene dine se ut som et litt slitent discotek hver gang bassen slår ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mds Skrevet Desember 6, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2004 men stiller man inn ohm på høyttalerne og forsterkeren og bassern da? fordi det ekke noe problem får meg å kjøre 4ohm hvis det er det som er best får bilen. så lenge neger-dunken min får bilen til å riste så er det samme for meg om det er 4ohm eller 2 ohm . og hvor seriøst er det å ha kondensator? er det normalt å ha det på et vanlig anlegg, eller er det bare entusiaster som kjører det ? Siter I see funny people Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet Desember 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2004 ohm er motstand i spolen paa hoyttaler?subb og kan nok ikke "justeres" men kommer an paa om du har hoyttalere du vil bruke eller om du skal skaffe de.. P.A.800.5 har jeg nettop forklart litt om i annen post.. en forsterker som er oppgitt til 2x100w ved 4ohm blir som oftest 2x200w ved 2ohm.. men det kommer litt an paa kvalitet/merke paa forsterkeren og deretter pris... eksempel: -2x100w ved 4ohm -2x200w ved 2ohm (2x400w ved 1ohm) -1x400w ved 4ohm brokoblet.. (1x800w ved 2ohm brokoblet..) en summering av det forsterker gir i 2ohm stereo er hva den gir i 4ohm brokoblet. paa noen forsterkere saa blir det ikke 100% okning, men bare 50-70%.. en forsterker drar mer strom fra batteriet ved 2ohm pga okning i watt og den drar mindre strom i 8ohm pga halvering av watt.. halvering av 4ohm=2ohm vil gi dobbel effekt.. dobling av 4ohm=8ohm vil gi halvert effekt.. maaten aa faa forskjellig ohm er aa bruke et element med to eller flere spoler, blir koblet i paralell (+ paa +, - paa -) for halvering av ohm. og i serie (+ paa - / - paa +) for dobling av ohm. se linken om hvordan koble elementer om du ikke er helt vekke ang engelsk er her en liten forklaring paa hvordan en talespole fungerer enkel maate aa se om noen oppgir rette watt er aa se paa sikringa pa den... aa gange sikringstorrelsen med 10 gir mer eller mindre korrekte rms/ekte watt..lettere enn aa regne med kalkulator og huske formler..... saa naar du ser en 3000w forsterker med 100A sikring saa er det litt feil.. ;) den vil kunne gi ca 12-1400w rms. v/14volt Amper X Volt = Watt - effektivitet etc.. mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsilence Skrevet Desember 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2004 Riktig det, sfh, godt noen gidder å skrive mye :) Når det gjelder kondensator, så er jo den for å mate forsterkeren med nok strøm til riktig tidspungt. Det kommer jo litt ann på forsterkeren (og hva den driver), hvor nødvendig det er. Men føler du at du har råd til det, så kjøp :D P.s. For å få no nytte av kondensatoren, så burde du bytte dynamo, (ikke batteri, som mange tror), en standard dynamo er på 65A, bytt gjerne til 90A. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.