Gå til innhold

Polaritet på neonlys?

Ranger emnet

awt

Anbefalte innlegg

Prøvte meg på teknikk-forumet, men der fikk ejg ikke mye svar, så jeg prøver meg her.

Er det noen forskjell på pluss og minus på neonlys? Alså om jeg tar pluss på minus og omvendt. (Er ingen løse invertere el.l. koblet til.) Tror egentlig det ikke er noen forskjell, men spøe likevel, litt dumt å ødelegge de på noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Prøvte meg på teknikk-forumet, men der fikk ejg ikke mye svar, så jeg prøver meg her.

Er det noen forskjell på pluss og minus på neonlys? Alså om jeg tar pluss på minus og omvendt. (Er ingen løse invertere el.l. koblet til.) Tror egentlig det ikke er noen forskjell, men spøe likevel, litt dumt å ødelegge de på noe sånn.

Hmmms, mente da på at neonlys må ha en slags inverter. Husker ikke helt hva de heter igjen..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neonlys trenger vell en "inverter" ja, trur de fleste går på ganske høy veksel spenning, om ikke de er basert på LEDs. Og alle jeg har vært borti så har rørene vært koblet i serie.

Hvis det er som jeg trur at de går på en veksel spenning så er det ikke noen forskjell på pluss og minus på selve røra, men fra batteri og inn på Inverteren må du nok koble +/- riktig.

Hvis det er LED basserte rør, som man for eksempelkan skifte farge på? Så må du nok passe på at pluss og minus kobles riktig.

Fulgte det ikke med en bruksannvisning? :D

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Jeg kjøpte di brukt, og det eneste som stikker utifra de er ledningen med sigaretttennerkontakt, kan ikke forstå det er plass til så mye inni de.

Jeg forstod det som at dette var undercar neons? er det bare små rør til å ha inni bilen?

Men uansett, er det sigarett-tenner kontakt så er det jo bare å putte den inn i 12v uttaket i bilen for å prøve de da?

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den lyser ikke om du kobler med feil polaritet.... om du vil skjule de å ikke bruke sigg pluggen,klipp av ledninga å koble den på feks lyset i midtkonsollen.

+ er som regel den lederen som er merket... strek på ene ledninga eller lign. om de er sorte begge så skru opp sigg pluggen å klipp de av der. den som er koblet på polen i midten av pluggen er +. håper du ble litt klokere nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Det er noen små rør ja, og jeg skal klippe kontakten og alt det der, men vil ikke gjøre feil, men nå fikk jeg svar godt nok, å skal prøve å ikke blande lederne, som jeg helt sikkert klarer. :)

Hvis ikke du vil klippe kontakten kan du kjøpe "løst sigarett-tenner uttak", får sånne for rundt 20 kr på biltema class ohlson osv..

BMW E46 Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips. pluss er den pinnen i midten av sigarettenneren. så da er det bare å følge den, men skru opp pluggen å se om det sitter noe mer inni der. Mener rimelig bestemt at det må en tenner tili for fyre neon

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger nødvendigvis ikke noe inverter.

Liteglow og en del andre merker har inverteren i enden av hvert rør, mens Plasmaglow og en del andre har en boks som tar seg av alle rørene...

"It's not WHAT you know, it's WHO you know!"

1988 bmw 525 turbo (watch out)

1994 Nissan Skyline GTS-T (overnight parts from japan)

1992 Mazda Rx7 Type R (apexi, greddy, blitz, öhlins,haltech,REamamiya(selges) nå c-west++ ) Snart f***ing fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider