Gå til innhold

Stereoproblemer

Ranger emnet

dua

Anbefalte innlegg

Har et anlegg i blien jeg har problemer med. Anlegget virket bra en stund uten problemer, etterhvert forsvant lyden innimellom, og dukket opp med et smell nå og da. Til slutt virket ikke bakhøytalerene og suben som er koblet til forsterkeren i det hele tatt.

Jeg fikk en ansatt i en lydbutikk til å se over anlegget, han sa med en gang at det var jordingen som var problemet. Den var festet i en skrue som holdt et feste til bakluken, dette var visst ikke godt nok så jeg skrapet vekk maling fra et sted på plåten og borret et hull og festet jordingen der som jeg fikk beskjed om å gjøre. Men dette løste ikke problemet.

Har sjekket sikringer, signalkabler og at alt er festet ordentlig. Det er ikke noen problemer med strømmen heller.

Noen som har noen tips? Dette begynner å irritere meg noe inni *"#"*#"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by dua

Har et anlegg i blien jeg har problemer med. Anlegget virket bra en stund uten problemer, etterhvert forsvant lyden innimellom, og dukket opp med et smell nå og da. Til slutt virket ikke bakhøytalerene og suben som er koblet til forsterkeren i det hele tatt.

Jeg fikk en ansatt i en lydbutikk til å se over anlegget, han sa med en gang at det var jordingen som var problemet. Den var festet i en skrue som holdt et feste til bakluken, dette var visst ikke godt nok så jeg skrapet vekk maling fra et sted på plåten og borret et hull og festet jordingen der som jeg fikk beskjed om å gjøre. Men dette løste ikke problemet.

Har sjekket sikringer, signalkabler og at alt er festet ordentlig. Det er ikke noen problemer med strømmen heller.

Noen som har noen tips? Dette begynner å irritere meg noe inni *"#"*#"

Om ikke sub og bakhøyttalere virker i det heletatt, er det stor fare for at utgangene på forsterkeren er gått.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skrur opp forsterkeren og klarer å lokalisere utgangstransistorene så kan du sjekke som det er kortslutning mellom noen av pinnene på dem (de har 3 pinner hver).. (det skal _ikke_ være kortslutning mellom pinnene)

eller så kan du sjekke om det er kortslutning mellom + og - på høyttalerutgangen.. hvis det er det,er utgangen blåst... (pass på at amp'en er avslått mens du måler)

er ikke spesielt vanskelig å skifte transistorene,men det kan kreves litt justering av hvilestrøm.. maks et par-tre timers arbeid for en som kan det...

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider