Gå til innhold

Hvordan er dette med "Damping Factor" og "Signal to Noise ratio" ?

Ranger emnet

dalan

Anbefalte innlegg

Sitter og kikker litt på forsterkere her, og leser noe som heter "Damping Factor" og "Signal-to-Noise Ratio".

Hva er dette, og er høye eller lave tall bra for dette...?

Må ha meg en forsterker når jeg får penger, men driver å myser på hva jeg skal velge da, så hadde vært greit å vite :)

'90 Toyota MR2 Turbo

'82 BMW 525iA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempingsfaktor er en faktor som indikerer hvor mye kontroll forsterkeren har på elementet, dempingsfaktoren er høyere ved lavere frekvenser, og blir mindre etterhvert som frekvensene butter oppover..

Når en laster ned forsterkeren til lave impedanser, daler dempingsfaktoren ned, da får den deretter dårligere kontroll på elementet...

Dempingsfaktor er en faktor som noen oppgir, og noen ikke oppgir.. De som oppgir har ofte gode tall å vise til, men tallene er ikke alltid riktig...

F.eks forsterkerne som er på vei til meg har en oppgitt dempingsfaktor på 500, mens den ble målt til 1800 :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damping factor er kort forklart evnen til å opprettholde forholdet mellom nominell motstand og motstanden i utgangen.

Praktisk sett angir DF hvor fort en forsterker kan finne og endre ett utgangssignal basert på inngangssignal og deling slik at man ikke får fluktuerende utgangssignal fra forsterkeren (voltsvingninger).

Bedre DF gjør at forsterkeren avslutter tonene kjappere og reduserer overhead (bedre kontroll av elementer), men i praktisk bruk klarer man ofte ikke skille mellom DF på 100 og DF på 200...

http://www.classic-audio.com/marantz/mdampingfactor.html forklarer dette ganske dypt.

Signal to noise er rett og slett en angivelse av forholdet mellom hvor mye "støy" som gjengis og informasjonen som egentlig skal bli gjengitt.

Jo høyere jo bedre, over 100 er å anbefale, men disse måles ikke alltid likt, derfor brukes kalkulatorer som finnes her:

http://www.bcae1.com/sig2nois.htm

Hvis noen andre har bedre forklaringer eller vil korrigere, gjør gjerne det. Dette er ting jeg har lest meg til og andre vet sikkert bedre hvordan det er i praksis.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrrm.. for sen joh :D

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider