Zetec Skrevet Juni 18, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2004 Dere snakker om toppen, Er forøvrig veldig enkelt å reparere, bare kjøpe en ny topp og montere på.. En ny fabrikkoverhalt maskin koster vel 17 000kr. Har mye erfaring med demontering og montering av denne motoren, lett maskin å skru på om du har det rette verktøyet. Maskinen er satt sammen av "4 deler" Toppdekselet, under her sitter jo da kammene Toppen, oppi denne sitter kammene. Blokka. Bunnpanna. Dette laget som har vrengt seg, det er der eksosmanifolden og innsuget er montert fast ? i såfall, så snakker vi om toppen :) Kjøpes brukt hos en vrakhandler eller noe, og du kan skru dette sammen sjøl :) Var også noen som nevnte at ford kunne slipe toppen rett igjen? FY FY FY, denne toppen kan IKKE slipes i det hele tatt. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Er toppen ja! Men den bolten som er røket? En topplokksbolt ryker ikke under kjøring! Enten har toppen vært av tidligere, eller så har den røket under demontering nå! Har den røket nå, så bør jo verkstedet ordne det uten merutgifter for deg! Boltene skal jo uansett skiftes. BTW. Hvorfor kan ikke Zetec toppen slipes???? Det har vært gjort mange ganger, jeg kjører med en selv! Å slipe toppen er ikke det samme som å ta av 2 mm! Min var veldig porete i overflaten, men etter en plansliping er den god som ny! Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 det står vel ganske klart i de tekniske papirene til motoren. "toppen må IKKE planslipes." stemplene ligger jo gjevnt med toppen på blokka såvidt jeg har sett. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Originally posted by Zetec det står vel ganske klart i de tekniske papirene til motoren. "toppen må IKKE planslipes." stemplene ligger jo gjevnt med toppen på blokka såvidt jeg har sett. Hvilke tekniske papirer??? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Originally posted by Mondeo Hvilke tekniske papirer??? Trodde du jobbet som mekaniker? Da en kamerat av meg, som forøvrig er mekaniker skulle sjekke hva slags moment jeg skulle ha på topplokksboltene, så sjekket han en database.. Her kom det opp hvor mange bolter man skulle ha, og hvilket moment osv. Her stod det også: Toppen må ikke slipes. For han ville nemlig at jeg skulle slipe toppen pga toppakningen var gåen, og da var det lurt å slipe den for å være 100% sikker på at den var rett, men som sagt, sto i papirene til motoren at den ikke måtte slipes, så da gjorde vi ikke det. Gjaldt en Zetec 2.0 maskin. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WingDude Skrevet Juni 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 20, 2004 Man skal ikke tro alt man leser, og Ford sier mye rart ;) Går fint å plane de toppene der :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Juni 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2004 Originally posted by Zetec Trodde du jobbet som mekaniker? Da en kamerat av meg, som forøvrig er mekaniker skulle sjekke hva slags moment jeg skulle ha på topplokksboltene, så sjekket han en database.. Her kom det opp hvor mange bolter man skulle ha, og hvilket moment osv. Her stod det også: Toppen må ikke slipes. For han ville nemlig at jeg skulle slipe toppen pga toppakningen var gåen, og da var det lurt å slipe den for å være 100% sikker på at den var rett, men som sagt, sto i papirene til motoren at den ikke måtte slipes, så da gjorde vi ikke det. Gjaldt en Zetec 2.0 maskin. :D Gjør nok det ja! Står forøvrig 0,2 mm på Fords TISOg som skrevet tidligere, jeg kjører med en planslipt topp Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
australiaboy Skrevet Juni 21, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2004 Har nå endelig fått bilen tilbake fra verkstedet :D Det kom på 14.800kr, og da var det en del deler som var byttet, sylindrene fikk en liten overhaling o.l. De slapp å skifte ut dette "laget", eller toppen som det heter på fagspråket! Det holdt med å slipe det 2 ganger. Blir litt bekymret når jeg leser her inne at de kanskje ikke burde ha gjort det...:eek: Men bilen går nå bra nå, så da går jeg utifra at det gikk fint allikevel... Det som hadde skjedd var at denne bolten har brekt en eller annen gang, og da har toppakningen blitt slitt/ødelagt i det ene hjørnet. Dette førte igjen til at kjølerveske kom seg gradvis inn den ene sylinderen og blandet seg med oljen. Jeg fikk se oljen, og den så mildt sagt ikke bra ut... Den var nesten helt hvit :( I tillegg hadde kjølervesken sprutet ut på registerreimen, og det var det som gjorde at det røk fra dette området da motoren kvelte seg første gangen (og jeg ble klar over dette "lille" problemet). Men nå går hvertfall bilen MEGET bra igjen hapyhappy Takker til alle som har komt med innpill i denne diskusjonen! mvh Jørgen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HansenRS Skrevet Juni 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Juni 21, 2004 Originally posted by australiaboy Har nå endelig fått bilen tilbake fra verkstedet :D Det kom på 14.800kr, og da var det en del deler som var byttet, sylindrene fikk en liten overhaling o.l. De slapp å skifte ut dette "laget", eller toppen som det heter på fagspråket! Det holdt med å slipe det 2 ganger. Blir litt bekymret når jeg leser her inne at de kanskje ikke burde ha gjort det...:eek: Men bilen går nå bra nå, så da går jeg utifra at det gikk fint allikevel... Det som hadde skjedd var at denne bolten har brekt en eller annen gang, og da har toppakningen blitt slitt/ødelagt i det ene hjørnet. Dette førte igjen til at kjølerveske kom seg gradvis inn den ene sylinderen og blandet seg med oljen. Jeg fikk se oljen, og den så mildt sagt ikke bra ut... Den var nesten helt hvit :( I tillegg hadde kjølervesken sprutet ut på registerreimen, og det var det som gjorde at det røk fra dette området da motoren kvelte seg første gangen (og jeg ble klar over dette "lille" problemet). Men nå går hvertfall bilen MEGET bra igjen hapyhappy Takker til alle som har komt med innpill i denne diskusjonen! mvh Jørgen Gratulere med "Ny" bil da thumpsup Siter [-] `93 Mondeo Si Sport her kan du grille loffen din tralalalalaaa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg