Gå til innhold

kasse til focal utopia W165?

Ranger emnet

SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

Originally posted by SunnyGTi2.0

Har lest en del tester av dette, og forstått etterhvert at det trives i lukkede kasser i dørene. Noen som vet hvor store disse burde være? Er det svært kritisk?

Vil helst lage kasser i rett størrelse om jeg først skal lage liksom ;)

Noen her som har dette frontsettet? Erfaringer?

mvh

Tollak

Hvis du har muligheten så bygg/støp ett kickpanel nede ved benet. Døra er svært sjelden egnet til å montere elementer i. Du vil få vesentlig mere ut av utopiaene ved kickpanel montering enn i døra... Døra dreper mye av effekten og lager uønskede vibrasjoner, spesiellt bakover i bilen..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rockford Seat

Hvis du har muligheten så bygg/støp ett kickpanel nede ved benet. Døra er svært sjelden egnet til å montere elementer i. Du vil få vesentlig mere ut av utopiaene ved kickpanel montering enn i døra... Døra dreper mye av effekten og lager uønskede vibrasjoner, spesiellt bakover i bilen..

Takker for tips, men jeg trenger den gulvplassen jeg har.. Store føtter ;):D

Tenkte å bygge ut de dørlommene som er nå med glassfiber og lage en lukket kasse der til elementene. De vil da peke litt skrått bak og oppover. Tror du ikke dette vil funke?

Har du noen peiling på hvordan jeg kan regne ut kassevolum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan funke hvis du er nøye og gjør en meget god dempe jobb på døra. Men selve løsningen med å ha elementet i døra er ineffektiv så du taper en del lydmessig på det. På en annen side så er det 100 ganger enklere å montere den i døra. Mine nye midbasser skal monteres ved gulvet med en høy støpt kasse som går litt opp i dashen. Jeg er ferdig med dørmonterte høyttalerere og skal prøva på en annen løsning.

Uansett så vil jeg tro at de aller fleste vil være godt fornøyd med en dørmontert løsning, men jeg er kanskje litt sær og gal, men jeg synes at ett så bra (og dyrt) frontsett som 165W fortjener en optimal løsning.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Har enda ikke hatt tid å bygge noen kasse til dem, men siden sommerferien er i gang så har jeg ihvertfall nok av tid nå! Tid som skal brukes på god-lyd i bilen.

Noen som vet hvor stor kasse jeg bør ha til disse 6,5"erne?

Alle specs står på siden jeg linket til lenger oppe, men jeg vet ikke hvordan jeg regner det ut...

Noen som kunne hjulpet litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å?

Slik jeg har forstått det trives alle 6,5ere bedre i een kasse enn i en åpen dør. Trodde elementet fikk en del kjappere respons når det hadde noe å "jobbe mot"

Hvis jeg bare skal montere det i døra da, hvordan bør jeg dempe?

Brownbread på platene inni døren, og på de ytterste platene? Skal jeg dempe dørtrekket også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

å?

Slik jeg har forstått det trives alle 6,5ere bedre i een kasse enn i en åpen dør. Trodde elementet fikk en del kjappere respons når det hadde noe å "jobbe mot"

Hvis jeg bare skal montere det i døra da, hvordan bør jeg dempe?

Brownbread på platene inni døren, og på de ytterste platene? Skal jeg dempe dørtrekket også?

Legg Brown Bread i to eller flere overlappende lag (formes med varmluftpistol eller hårføner), bruk gjerne Brown Bread på dørrammen om du synes den virker skranglete, bruk rikelig Noisekiller på dørtrekket, bruk dessuten Sikaflex (el.l. silikonguffe) til å tette alle eventuelle åpninger, unntatt dreneringshull, så bør du være i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...