Gå til innhold

Fikset hvite instrumentpanel.....

Ranger emnet

Tommeliten

Anbefalte innlegg

Fikset hvite instrumenter idag....scannet de inn på PCen og ordnet det til...

Eneste problemet som må fikses på nå er at temperaturen viser for høyt, pluss at speedo nålen må settes litt ned...og at lyset må bli bedre en det er nå...

speeeedo.jpg

speedometer.jpg

spedo.jpg

Lyset på bildene er ikke fra lyset som er på instrumentene, men med lykt

PS: Bildene er dårlige siden de er tatt med mobilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Skrev du det ut på sånn blankt fotopapir?

Jeg tenkte jeg skulle gjøre det på min Audi 80 -88 modell også,

men der tror jeg mye av lyset kommer bakfra slik at det skal skinne igjennom i tallene og strekene, blir vel vanskelig da?

Har en Golf I også, der tror jeg det skal funke bedre, for der kommer belysningen ovenfra/forfra...

suck-squeeze-bang-blow...brilliant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ut på slikt blankt fotopapir, og lyset kommer bakfra her også... Jeg malte også pærne blå, og tror faktisk det dempet styrken på lyset en del...

Nå har jeg bestilt dioder fra dioder.dk, for å se om det hjelper, elles må je vel lage det slik at det kommer lys ovenfra selv, tenker jeg...

Noen som har erfaring med dioder.dk?... Funker de bra, de diodne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjøpt dioder fra de før, og de funker helt fint de, men lyset blir veldig konsentrert da, du får ikke noe jevnt lys over det hele slik som du gjør med vanlige pærer. Har prøvd med dioder som bakgrunns-belysning og fant fort ut at du trengte ganske mange dioder for å få et "pent" lys. Kjøpte tilslutt bare blå pærer istedet, litt svakere blå-farge men mye jevnere lys.

Ps. blir mye billigere hvis du kjøper dioder + motstander (husker ikke helt i farta hvor mange ohm de skulle være på) på ELFA istedet. da kan du få dioder med større lys-spredning osv...

m.v.h.

Kenneth

-91 Toyota Celica 2.0 Gti

x -89 toyota carina 2.0 Gli

x -87 toyota carina 1.8 Dx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

R=U/I

hvis du lar det gå max 20mA i lysdioden, gir det en motstand i serie med lysdioden på:

12V / 0,020 A = 600 Ohm (680 Ohm er vel lettest å finne, da går det ca 18mA)

^^

//            _____

12V ----|>|---------|____|------| JORD

LED         680 Ohm

680 Ohms motstand vil lyse sterkt, høyere Ohm vil lyse svakere.

Jeg ville ikke satt på noe lavere enn 600 Ohm (600 Ohm kan du lage av 2stk 1,2kOhm i parallell, dette vil absolutt lyse sterkest.)

Lengste beinet er pluss(anode).

Må bruke en motstand for hver lysdiode!

ELFA artikkelnr som kan være interessant:

75-063-97 (10 mm högintensiv lysdiod, blå) kr 8,20 / stk eks.mva

Motstander må kjøpes i 100stk av gangen, koster rundt 200,- for 100 stk. Kanskje like greit å skru opp noe elektronikkutstyr og prøve å finne der.

Lykke til!

PS: 680 Ohm er nok best, siden spenningen i bilen ofte er over 14V

suck-squeeze-bang-blow...brilliant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig å kjøpe et noe ferdig sett for å bruke noe dioder som instrumentbelysning?.... men får se hva det blir til når jeg gidder å få fikset belysningen...klarer å skimte hva jeg kjører i når det er mørkt ute, så overlever en stund til...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noe sted hvor man kan får kjøpt noe pæreholder som jeg kan montere i panelet, foran skivene?

Og vil det være mulig å koble dette til dimmebryteren som allerede er til lysene i instrumentpanelet?

Det er vel også mulig å montere noen små neonrør inne i boksen? eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider