Jokke112112 Skrevet Februar 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 (endret) Hei Har en Ford Sierra 92 modell. Motorkode N9C. For ca en mnd siden begynte den å få høyt forbruk av kjølevæske (den forsvant bare. og det var ingen synlige lekkasjer), det var trykk i ekspansjonstanken, varmeapperatet blåste kaldt, motoren ble altfor varm og den spøy ut tykk hvit eksos. Trodde først det kunne være vannpumpa så jeg bytta den selv. Dette hjalp lite, så jeg konkluderte med at det måtttte være toppakning (den er jo kjent for å være ganske dårlig på doch motoren?) pga av lite tid og erfaring sendte jeg den til verksted for å bytte toppen. De byttet (tatt fra hukommelsen, har ikke kvittering her nå) Slipt topp Toppakning Termostat/tempføler? Tennplugger Drivrem Olje Oljefilter kjølevæske+++ Når jeg fikk den tilbake igår ble motoren varm etter et par hundre meter. Faktisk varmere enn den ble før jeg fikk den inn på verksted. Tenkte det kanskje var noe som skulle gå seg til (angrer nå på at jeg ikke snudde tvert). Da jeg kom hjem sjekket jeg under panseret. Kjølevannet var inntakt (det var lilla, noe jeg aldri har sett før), alt så greit ut. Men det kom en merkelig bankelyd/skranglig fra bakre del av eksosen (som ikke var der før, og det var ikke fra katalysatoren). Denne lyden forsvant når jeg trykket inn clutchen. Eksosanlegget var det første som ble byttet da jeg kjøpte den for et år siden. Så jeg kan ikke se for meg at det skulle være noe galt med det. Jeg leverte den tilbake idag og sa at motoren fortsatt blir varm. Glemte helt å nevne eksosen. Så spørsmålet er. Kan det være noe annet enn det som er byttet som kan være årsaken til at motoren blir varm? Eller har verksted gjort noe feil? Har søkt litt rundt, men alt som kan forårsake for varm motor har jo blitt byttet... Og kan noe i motoren være årsaken til ulyden i eksosen? Endret Februar 20, 2013 av Jokke112112 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arnfinn Kolstad Skrevet Februar 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 Det kan hende det er en liten sprekk i toppen som du ikke ser. Hadde det samme problemet som deg engang med en gammel Opel,og måtte bytte topplokk tilslutt. Eksosen din har jeg ikke noe formening om Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfgti96 Skrevet Februar 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 Kan hene eksosen har vrid seg litt eller noe sånt etter at de hadde av toppen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokke112112 Skrevet Februar 20, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 Hm. Ja, ikke vet jeg. Tenkte bare det kunne være greit å sjekke med en tredjepart. Får bare håpe de finner ut av hva som har skjedd. Og at det ikke koster meg en liten formue til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfgti96 Skrevet Februar 20, 2013 Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2013 Hehe ja den kjønner jeg du får håpe på det beste eksosen kan jo bare være et feste som er glemt og montert men det med at den går varm så fort er en liten fare for at det kan være toppen men du får håpe på det beste;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.