Gå til innhold

Motortrøbbel..

Ranger emnet


RsTurbo94

Anbefalte innlegg

Heisann igjen ja.. hehe, har hatt et problem med motoren min siden jeg overhalte den.. og det problemet er at den lager trykk i bunnen.. altså i bunnpanna.. MEN, etter noen pm med Quattro73 så fant jeg ut at det må være åndinga som er tett fra blokk og mot toppen.. men spørsmålet er nå, hvordan løser jeg dette? må jeg ta av toppen? noen som har bilder av hvor den åndings "kanalen" er ?? er ganske lei av at det skal være lekkasjer på bilen hele tiden..

 

han Quattro73 er enten veldig opptatt om dagen eller så har han full innboks så har ikke fått no svar på hvordan jeg løser dette.. derfor spør jeg her nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for høyt oljetrykk? eller er det høytrykk luft som er der?

Om det er for høyt trykk i bunnpanna er det jo lufta der som bygge opp trykk, det vil da blåse ut f-eks peilepinnen. om det blåser opp fra oljepåfyllingslokket så kommer det trykkluft fra bunn og opp i toppen... det skal komme ut åndinga i toppdekselet som kan vere tett og du kan da få slike problemer...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetrykket mitt er sånn ca 6-7 bar på kald motor, så synker det nedover ettersom olja blir varmere..

 

Det dannes trykk i bunnen ja, men det kommer seg ikke opp og ut i åndinga liksom.. så jeg lurer på om det ikke er tett i den/de kanalene som skal føre lufta ut i åndinga liksom..

 

Peilepinna mi har en tendens til å komme oppover mens vi kjører så den er holdt nede med ståltråd hehe.. så olja har blåser ut et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en slange som kommer opp fra toppdekselet, ofte gjennom en "sopp" som noen kaller det, prøv å bytt dette/bytt ut med et lite filter (evt kjøre uten for å teste) plugg da hullet til slangen i andre enden...

Om du har mye trykk det er det ofte tegn på slitne stempelringer slik jeg har forstått, men det er rart rett etter en overhaling.

Får håpe det bare er tett ånding!:)

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå da ikke oljeprisen som gjør det dyrt å kjøre bil inorge da, men kjedelig å hele tiden finne svarte flekker på belegningssteiner osv ja. akkurat hvor luftinga kommer fra bunndelen til toppen aner jeg ikke, men det er vel en luftekanal, muligens du har fått toppakning som ikke har denne luftekanalen? (nå vet jeg ikke hvaslags motor du har, bare gjetter) men mulig 2 ellers like motorer har akkurat denne på forsjellige steder...

om peilepinnen blir dytta ut, prøv å plukk den helt ut så har overtrykket hvertfall et sted å gå? Bedre enn å kjøre med konstant overtrykk immellomtiden hvertfall?

6-7 Bar oljetrykk høres også mye ut, sikkert pga høyt trykk som mer eller mindre dytter olja gjennom pumpa, og hindrer den i å gå tilbake når overtrykksventilen åpner... er nok det høye oljetrykket som igen er årsaken til lekkasjene, har opplevd at så høyt trykk har bla. blåst pakninga av oljefilteret... vanvittig kjedelig å finne 4l olje under bilen når jeg skulle hjem fra jobb...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå da ikke oljeprisen som gjør det dyrt å kjøre bil inorge da, men kjedelig å hele tiden finne svarte flekker på belegningssteiner osv ja. akkurat hvor luftinga kommer fra bunndelen til toppen aner jeg ikke, men det er vel en luftekanal, muligens du har fått toppakning som ikke har denne luftekanalen? (nå vet jeg ikke hvaslags motor du har, bare gjetter) men mulig 2 ellers like motorer har akkurat denne på forsjellige steder...

om peilepinnen blir dytta ut, prøv å plukk den helt ut så har overtrykket hvertfall et sted å gå? Bedre enn å kjøre med konstant overtrykk immellomtiden hvertfall?

6-7 Bar oljetrykk høres også mye ut, sikkert pga høyt trykk som mer eller mindre dytter olja gjennom pumpa, og hindrer den i å gå tilbake når overtrykksventilen åpner... er nok det høye oljetrykket som igen er årsaken til lekkasjene, har opplevd at så høyt trykk har bla. blåst pakninga av oljefilteret... vanvittig kjedelig å finne 4l olje under bilen når jeg skulle hjem fra jobb...

 

 

Hehe, glømmer hele tiden å si hvilken motor det er snakk om.. 1,6gtd SB

Hvis jeg tar ut peilepinnen så spruter det olje utover hele motoren.. Kan jo hende eg har fått feil topp-pakning, meen vil helst prøve å finne ut hvor den kanalen er så kanskje jeg får løst opp den om den er tett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forhørt meg litt og slik jeg har forstått er det en åndekanal som går fra blokka og til toppen, den er nok tett...

prøv å ta av toppdeksel å se om du finner noe? evt så er det å plukke av toppen og renske skikkelig opp i alle kanaler (skader ikke å renske vann og oljekanaler med det samme)

Evt kan du prøve QMI motorrens, men tviler på at det vil funke...

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg den var tett ja.. litt kjedelig å måtte ta av toppen igjen men.. må man så må man.. trur jeg må gjøre det også pga det lekker olje mellom blokk og topp så pakninga har vell gitt etter da trykket pressa der.. Blir nok å ta av toppdekselet imorra og ta en titt på det :) har et hjulager som uler litt også så hehe..

 

takker for tipsene btw:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den åndekanalen innvendig er relativt stor. så at den tetter seg er ikke vanlig

 

 

men siden olja spruter ut av peilepinne hølet når du tar ut denne så virker det som om det kommer kompresjon ned i bunndelen

 

 

bilde av "ånde hølet". også oljeretur (det store hølet nederst)

 

1-9d-Cylinder-Head-for-Vw-Golf-1Y-BGG-.jpg

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår