Johannesjajaja Skrevet April 12, 2012 Rapporter Share Skrevet April 12, 2012 Er det en dårlig ide å parrallel-koble et nytt og kraftig batteri til bilens orginal batteri? Eller burde begge batteriene være omtrent like kraftige osv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 12, 2012 Rapporter Share Skrevet April 12, 2012 Begge batteriene bør være så like som mulig ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WARTSILA Skrevet April 12, 2012 Rapporter Share Skrevet April 12, 2012 Dersom du kobler batteriene i paralell vil du få mer spenning gjennom systemet, som igjen frakter mere strøm. Så jeg ville helt klart koblet dem i paralell, hvis ikke kan jo effekten blir litt kjipere enn forventet. Om batteriene er helt like har vel egentlig ikke så mye å si.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 13, 2012 Rapporter Share Skrevet April 13, 2012 Ok, så hva tror du skjer hvis han har et gammelt syrebatteri på 60ah, og monterer et nytt fint gelebatteri på 100ah?? Også får du ikke noe mere spenning hvis du paralellkobler, og det ønsker man heller ikke (naturlig nok), spenningen på batteriene skal være ca 12-13v uansett. Hadde han derimot seriekoblet, så hadde han fått 24v ;) Det er så flott når folk som ikke aner hva de prater om, svarer på slike spørsmål :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WARTSILA Skrevet April 24, 2012 Rapporter Share Skrevet April 24, 2012 Sant det der med spenningen cossiemk1, litt dårlig formulert av meg man vil jo ikke ha større spenning på batteriene det vil jo ødelegge komponenter i bilen. Men jo man får høyere ampere i bilen ved å paralellkoble batterier, og i paralellkobling bør dem heller ikke være helt like, så lenge de har nogenlunde samme antall celler og spenning. To batterier i paralellkobling ville oprettholdt en likevekt mellom hverandre, og blitt oppbrukt samtidig selv ved forskjellig batterier. To forskjellig batterier i serie ville ødelagt hverandre. Så grei regel ALLTID paralellkoble batterier i bil! Så cossiemk1, right back at you ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WARTSILA Skrevet April 24, 2012 Rapporter Share Skrevet April 24, 2012 Ok, så hva tror du skjer hvis han har et gammelt syrebatteri på 60ah, og monterer et nytt fint gelebatteri på 100ah??Også får du ikke noe mere spenning hvis du paralellkobler, og det ønsker man heller ikke (naturlig nok), spenningen på batteriene skal være ca 12-13v uansett. Hadde han derimot seriekoblet, så hadde han fått 24v ;) Det er så flott når folk som ikke aner hva de prater om, svarer på slike spørsmål :P Jeg har tenkt og tenkt på dette, og selvfølgelig har du rett! :P er ikke bra å koble to ulike batterier hverken i paralell eller serie! Skal man skifte eller tilføre batterier i en krets, bør man skifte alle batteriene i kretsen. Og sørge for at alle batteriene er omtrent 100% like! (kanskje også fra samme fabrikat?) Mener å huske at det har noe med den indre motstanden i batteriene å gjøre.. Hvis ikke vil man hele tiden få en effekt dårligere enn det dårligste batteriet, og det beste batteriet vil hele tiden prøve å "lade" opp de dårlige, som igjen fører til at man ødelegger batteriene. Tipper du også kan få slitasje på kabler osv. Så sparka meg sjøl i balla der:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet April 24, 2012 Rapporter Share Skrevet April 24, 2012 Jeg har tenkt og tenkt på dette, og selvfølgelig har du rett! :P er ikke bra å koble to ulike batterier hverken i paralell eller serie! Skal man skifte eller tilføre batterier i en krets, bør man skifte alle batteriene i kretsen. Og sørge for at alle batteriene er omtrent 100% like! (kanskje også fra samme fabrikat?) Mener å huske at det har noe med den indre motstanden i batteriene å gjøre.. Hvis ikke vil man hele tiden få en effekt dårligere enn det dårligste batteriet, og det beste batteriet vil hele tiden prøve å "lade" opp de dårlige, som igjen fører til at man ødelegger batteriene. Tipper du også kan få slitasje på kabler osv. Så sparka meg sjøl i balla der:P Du er ihverfall mann nok til å innrømme at du tok feil, og det er det ikke alle som gjør, så det skal du ha for ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg