Valve Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Hei! jeg er 17 år og har akkurat kjøpt min første bil som ble en MB 190e :) Så nå står stereo for tur :D Jeg har ingen kunnskap innenfor emnet så alle tips å råd vil bli satt stor pris på! :D har satt en øvre grense på 15000,-(inkl allt.) Mange vil ha høyest mulig bass og bråk, men jeg vil gjerne ha minst mulig skurring og ulyder, men likevel mye lyd å god kraftig bass :) Jeg har lest litt rundt på nett og har fått med meg at bensintanken som ligger mellom baksetene og bakasjerommet lager litt problemer, men jeg tror jeg går for den løsningen der man fjernet førstehjelpsskrinet i hattehyllen (regner med at jeg lager ny hattehylle) og lager en kanal(er?) opp fra basskassen. Men er åpen for andre forslag (regner med at jeg lager ny hattehylle.) Jeg får heldigvis hjelp til montering men dere skal ikke se bort i fra at vi trenger litt hjelp underveis :P Jeg kunne tenkt meg å ha 2x12" i bagasjerommet og 2x6,9" i hattehyllen + 2x4" foran (siden jeg ikke vil skjære noe i panelene.) Jeg vet ikke om det er nødvendig med diskanter og kondensator o.l. Regner med at jeg må ha noe lyd dempene for å ungå skurring. Jeg leste også litt om noen merker: Cadence, Focal og Ground Zero. Hvorav de likte jeg Cadence godt, men som sagt vet jeg ikke mye om det her. Fant og en nettside-> http://www.iceaudio.no som virket ordentlig og oversiktelig:) Jeg vet det er mye å be om, men hvis noen hadde tatt seg bryet og hjulpet meg lagd et setup som hadde passet meg og ikke minst bilen hadde jeg vært evig takknemlig:) Ikke for å være teit eller noe men ser helst at noen som virkelig KAN dette hjelper. Har spart i en liten evighet, og gledet meg til dette siden jeg var 14 og skal gjøre det Grundig og skikkelig! :D Takk på forhånd for all hjelp og alle svar! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimafro Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 hei.glem di 6x9 du trenger di hullene så bassen kommer inn i bilen.er 4,75" i dæsj hvis jeg ikke tar helt feil.ville nokk heller støpt om den dør lomma og putta en 6,5" midbass der.er ikke go bilen og bygge anlegg i.men høyttalere bak trenger du ikke.er viktigere med noen gode høyttalere framme.og er jo du som kjører bilen som skal ha best lyd.søk litt rundt på forumet så ser du løsninger andre har brukt.mvh kim Siter Chrysler Stratus LE 98mod Toyota Corolla 92mod Ford Sierra is 85mod Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apr1|1a Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 kjøp ett bra frontsett og skip 6/9.. tenk litt på denne du og ett bra frontsett. http://www.bestbilstereo.no/index.php?nr=90&case=4&id=3717&idkategori=69&kat_name=PAKKETILBUD&prod_name=Extrem%20Basspakke%20helt%20vanvittig%20r%E5&startrow= har den selv og det er noe av det sykeste jeg har vært med på :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valve Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Ja, jeg har fått gode råd på pm og sier meg enig i det dere sier og sløyfer de i hattehyllen. vil heller prøve å ordne 6,5" i dørene :) takk for alle svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 6*9" i hattehylla på den bilen der må du nok bare glemme skal du ha sub baki :) Det som skjer da er at subben kontrollerer membran på 6*9"(med trykket fra bassen) og du ødelegger bare lyden. Det er ikke noe problem med sub baki 190E, du trenger bare mer membranoverfalte(stor basshøyttaler, gjerne 15") og en del mer effekt enn om du skulle bygget i en liten kupee. For all del, IKKE SKJÆR I HATTEHYLLA, det kan nemlig hende at kjøretøyet ditt ikke blir godkjent for bruk på veien, da hattehylla gjerne er en del av den bærende konstruksjonen i slike biler. Sett noen høyttalere i dashen og sub i bagasjen du. Hvis du har plass til omtrent 5"(som nevnt over) så er jo det helt supert. En høyttaler på dashen kan spille mye høyere enn en som spiller inn i leggen din nede på gulvet. Hvis du vil ha ren lyd og lite risting så er jeg redd du må dempe litt i bilen din, hvertfall hattehylla. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valve Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Okei, er det mulig å ta ut hele hattehyllen og lage noe tilsvarende som det ikke er så farlig med og bare bytte når jeg må på eu-kontroll? Vil det fungere bra med 2x12" i bagasjerommet? Takk for alle svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apr1|1a Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 kom igjenn om eu kontrollen men hull i hatthylla.. skal ikke være noe problem.. men 12 i den biln vill funke bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Okei, er det mulig å ta ut hele hattehyllen og lage noe tilsvarende som det ikke er så farlig med og bare bytte når jeg må på eu-kontroll? Vil det fungere bra med 2x12" i bagasjerommet? Takk for alle svar :) Er ingen tvil om at 2x12" kommer til å gi deg bass. Spørsmålet er vel heller type kasse, elementer og forsterker du skal bruke. Når du har en så "adskilt" bagasje, så vil du kanskje trenge litt effekt..jeg hadde 1100Wrms på 2x12 i min 525 sedan, og det ga bass så hele kupeen rista det altså.. Så du trenger ikke VELDIG mye :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valve Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 (endret) Okei, så hull i hattehylla er ikke noe problem :) Fikk pm av en hjelpsom person som satt opp dette for meg :) Spiller: http://www.pixmania.com/no/no/8758120/art/pioneer/bilstereo-cd-mp3-usb-sd-i.html Frontsett: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_165_167_170&products_id=2996&osCsid=162777296726cb904b3fd1fda595b945 Sub: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_157_484&products_id=1986&osCsid=162777296726cb904b3fd1fda595b945 Forsterker til front: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_160&products_id=3043&osCsid=162777296726cb904b3fd1fda595b945 Forsterker til sub: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_159_163&products_id=1829&osCsid=162777296726cb904b3fd1fda595b945 Noen innspill? er det noe problem med at subbene allerede er i kasse? eller burde jeg kjøpe løse elementer å bygge selv? Endret Februar 18, 2011 av Valve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apr1|1a Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 bygger du selv så kan du jo tilpasse kassa til bagasjeromme. hadde jeg vært deg så hadde jeg gått på http://www.bestbilstereo.no/ og fått de til å lage deg ett tilbud.. spare som oftest litt penger på det. åsså har de VELDIG mye bra der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valve Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Har faktisk en ELutstyr butikk i byen her hvor jeg bor, vet ikke om det er billigere å kjøpe på nett jeg? men de skal vistnok være veldig hjelpsomme og til og med hjelpe med montering! :D kanskje jeg stikker innom der og hører hva jeg får for 15k :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apr1|1a Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 gjør det du åsså husk å si du skal ha en pakkepris da vill du nokk få det billigere :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Valve Skrevet Februar 18, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 okei :D takk for alle tips å råd :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
imloud2 Skrevet Februar 18, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2011 Holder selv på med litt anlegg i hattehylla på min 190E og da tenkte jeg å prøve 2 8" med kasse under:) Siter Mvh Stian stolt eier av MB 190E krsmf.net Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
user_name Skrevet Februar 19, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2011 elutstyr holder til i Molde, ta en tur innom han Jan Ove du :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg