the king Skrevet November 20, 2010 Rapporter Share Skrevet November 20, 2010 Heisann. Farmor har en Toyota Corolla (Rundt 1995), som plutselig begynte å skrape på vei ned i selskap til tante. Lånte den ei uke da hun var på ferie, men lyden dukka for det meste opp i oppoverbakker. Og bare i 3. giret. Kunne ikke kjenner noen merker i eksosen eller noe annet av understellet, så begynner å lure på om det er synkroniseringen i girkassa? Noen som har hatt samme problem/evt hvordan man fikser det? Og noen som kunne forklart meg det med synkronisering i girkassa? Takk for svar :) Siter 95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt 90' Mercedes 230e - Død 96' Ford Fiesta kul edition - Kasta 90' Volvo 240 (snart turbo) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eiriksmil Skrevet November 20, 2010 Rapporter Share Skrevet November 20, 2010 (endret) Slitt synkronisering mellom andre- og tredjegiret. Slik slitasje mellom girene oppstår vanligvis når man girer hardt og fort, da klarer ikke synkroniseringen klarer å følge med, men oppstår ved vanlig kjøring og. Ikke unormalt at det blir dårlig på 2-3-gir (tror ikke jeg har eid en bil med helt strøken synkronisering på dette skiftet). Du kan prøve å gire roligere, eller rett og slett clutche ut mellom girskiftene. Utbedring av problemet innebærer enten overhaling (utskiftning av synkroniseringsring) eller utskifting av kassa. Endret November 20, 2010 av eiriksmil Siter '77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto '93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
the king Skrevet November 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2010 Slitt synkronisering mellom andre- og tredjegiret. Slik slitasje mellom girene oppstår vanligvis når man girer hardt og fort, da klarer ikke synkroniseringen klarer å følge med, men oppstår ved vanlig kjøring og. Ikke unormalt at det blir dårlig på 2-3-gir (tror ikke jeg har eid en bil med helt strøken synkronisering på dette skiftet). Du kan prøve å gire roligere, eller rett og slett clutche ut mellom girskiftene. Utbedring av problemet innebærer enten overhaling (utskiftning av synkroniseringsring) eller utskifting av kassa. Okei ;) For på ca. 3000 rpm, begynner den å skrape, og slutter igjen på rundt 4000 rpm. Men hele bilen skal vel skrotes snart, så blir vel ikke noen stor reperasjon i alle fall. Bare å fikse radioen som gjenstår nå :) Tusen takk for svar! :) Siter 95' Golf 3, 2.0 Gl - Solgt 90' Mercedes 230e - Død 96' Ford Fiesta kul edition - Kasta 90' Volvo 240 (snart turbo) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.