Gå til innhold

Hjelp! Kjølevæske koker på min Audi

Ranger emnet

saj86

Anbefalte innlegg

Hei

Vet ikke om jeg har postet innlegget på riktig sted, så beklager hvis jeg har postet feil. Er ganske blank når det gjelder bil så håper noen kan hjelpe meg ut.

Biltype: Audi A4 98 1,6 km: 230 000

Når jeg drev å kjørte idag varierte temperaturen i bilen veldig den var alt fra ca 90(som er normal) til 105-110 grader. Den gikk først opp til 90 grader, før den begynte å gå mot null igjen. Så begynte plutselig temperaturen å stige og steg helt opp til 110. Etter en liten stund ca 15min kjøring Stoppet jeg innom en bensinstasjon da var temperaturen ca 105 grader kunne da høre at vannet drev å kokte og det banket litt i panseret selv når jeg slo av motoren, men det ga seg etter 2-3 minutter. Da jeg startet bilen igjen var bankinga borte med den startet igjen når jeg begynte å kjøre. Kjørte da de siste 5.min hjem parkerte bilen og åpnet lokket på kjælevæskebeholderen kunne jeg se at det kom litt røyk ut og at det var bobler i vannet.

Har sjekket nivået på kjølevæsken den er normal henholdsvis en blanding av kjælevæske og vann kanskje 50/50. Når kjølevæsken koker så renner noe vann ut av overtrekkventilen. Varsellampen i bilen lyste IKKE som følge av at temperaturen steg.

Siden temperaturen varierer veldig har jeg en følelse av at termostaten slå inn?

Har sjekket oljen, ser ikke noe tydelige tegn til vann der,ser ganske normal ut, men bilen har generelt brukt mye olje en stund nå. Kommer bra med hvit eksos ut sammen med damp.

Har videre hørt at hvis slangene ikke blir varme så er det vannpumpen, men tok på slangen til radiator og den var ganske varm. Når jeg kjenner på selve motoren så blir den ikke varmere enn normalt.

Er veldig bekymret noen som vet hva som kan være galt?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider