Tarant|no Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 Hei. Hvordan kan jeg sjekke om batteriet lades, eller om dynamoen virker? Når lader dynamoen mest, på høyt turtall eller på høy fart? Feks er det bedre å kjøre i 3 gir enn i 4 gir for å lade batteriet? Hvor lenge holder et originalbatteri? Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 5 år er vanlig for ett batteri.. Kapasiteten halveres ved ca 20 minus.. Batteriets kapasitet er oppgitt ved +25C Batteriet lades nok hele tiden ved vanlig kjøring.. Så lenge en ikke har på masse elektrisk som oppvarmet bakrute osv... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarant|no Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 Oi, det var kjapt svar. Takk. Får bytte etter turen nå i nyttårshelgen. Da er batteriet 10 år gammelt... Det sliter allerede, men jeg får vel ikke byttet på nærmeste bensinstasjon, mens jeg venter, tenker jeg. Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 Om dynamoen lader som den skal så lades batteriet merkbart ved det meste over tomgang, og dynamoen leverer nok nærme sin maksimale ved 2-3000 rpm.... Ladespenning bør være over 14Volt, måles på batteripolene mens bilen går, enkelte biler må man litt opp fra tomgang. Under all normal kjøring vil batteriet lades om det trenger det. 10 år er en akseptabel alder på ett batteri, så det er nok modent for utskiftning, og du merker det best nå i kulda, men det kan være en idè å måle ladespenninga først. Det har fint lite for seg å velge ett lavere gir om man ikke trenger maksimal ladestrøm, maksimal ladestrøm opplyses ofte ved 4000 rpm på motoren, men det lader mer enn nok til normal bruk ved 2-2500 rpm Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 Er ikke noe å vente på det. kjør bort på mekonomen å si du skal ha bilbatteri til for eksempel toyota avensis 2004 modell. legg merke til + og - på batteriet som sitter i bilen fra før skru løs batteripolene ut med batteri. rengjør polene med stålbørste hvis irr på. og sett det nye batteriet SAMME vei. skru til + pol og - minus pol eller så hjelper sikkert folka på mekonomen deg og:D :cab Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 740 racing Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 For å skjekke om batteriet lader: mål først batterispenning med å sette voltmeteret på 20V. så setter du en målepinne på hver av polene. start bilen og gjenta det samme. da skal den hvertfall lade 13 volt......ideell ladespenning er 14.2 til 14.4. men ingen av de bilene jeg har vært borti lader så bra. Siter Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P kjører nissan primera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henne Skrevet Desember 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 30, 2009 ...Og en link til generelle smarte tips og gode råd :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg