Gå til innhold

kabeltverrsnitt til forsterkere

Ranger emnet


aakerman

Anbefalte innlegg

har en monoforsterker som er 1000w rms i 2 ohm,skal koble til 2 stk 4x150w forsterkere til høytalere. spurte tidligere her inne om dette men det ble lite svar å få..:) lurer egentlig enkelt å greit på hvilken kabeltykkelse som er lurt å ha. har en kabel på 35mm2 nå men er i tvil om det er nok...?eller må jeg opp på 50mm2?dette gjelder mellom 2 batteri å kondensator

å ut til forsterkere via fordelingsblokk..

bør jeg fortsette med 50mm2 ut fra fordelingsblokka til de 3 forsterkerne hvis dette blir tilfelle,eller kan jeg grene ut med et lavere tversnitt?

 

takk:tannløs:

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det holder med 35mm2 mellom batteriene, og 35mm2 til forsterkerene...

Men hva skal du med 2stk 4kanals forsterkere? Har du 8 høyttalere utenom sub? Det holder jo lenge med et bra frontsett ;)

 

Nå er det også stor forskjell på 1000watt fra feks Audison, kontra 1000watt fra Biltema. Så hvis du sier HVA du skal ha inn i bilen din, så blir det lettere å finne ut nøyaktig hvor mye strøm det vil trekke. Sikringsstørrelsen på de forskjellige forsterkeren sier det meste.

 

Du kan også spare litt plass ved å droppe kondensator, for det har du ikke bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det holder med 35mm2 mellom batteriene, og 35mm2 til forsterkerene...

Men hva skal du med 2stk 4kanals forsterkere? Har du 8 høyttalere utenom sub? Det holder jo lenge med et bra frontsett ;)

 

Nå er det også stor forskjell på 1000watt fra feks Audison, kontra 1000watt fra Biltema. Så hvis du sier HVA du skal ha inn i bilen din, så blir det lettere å finne ut nøyaktig hvor mye strøm det vil trekke. Sikringsstørrelsen på de forskjellige forsterkeren sier det meste.

 

Du kan også spare litt plass ved å droppe kondensator, for det har du ikke bruk for.

 

har en pioneer ts-w3004spl sub som drives av en pioneer prs-d1200spl.

videre så har jeg pioneer komp.sett som heter ts-e130ci,et som heter ts-e170ci å et 2 sett ts-e1002i 2 veis. disse skal drives av di 2 forsterkerne som du spurte om,på 4 gang 150w. disse heter prsd-420t. har ikke fått disse enda,men det er vel 2 gange 30 ampere sikringer på disse. monoforsterkeren har 4 gange 40 ampere sikringer.ok?:thumb:

 

men hvorfor mener du jeg ikke trenger kondensator? mener dynamoen er på 120 ampere... trodde jeg måtte ha kondensator jeg sist jeg monterte suben der hvertfall. hele bilen blinket som f..hver gang suben slo...:tannløs:

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blinker i lysene, så har du ikke nok strøm, og en kondensator gir ingen ekstra strøm, da må du oppgradere dynamo, batteri, kabler mellom batteri og dynamo, og mellom batteri og chassie...

 

 

jeg brukte et batteri til å oppgraderte kablene å da ble det i orden.. blinker ikke lenger nå,ikke gjort på 1,5år,men nå skal jo jeg bygge om,å da er det greit å vite om det er nødvendig/lurt å skifte hovedstrømkabel med det samme jeg holder på å roter med dette...?:)

å hvor stor sikring bør jeg ha?

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd du bør ha større forsterker til den Suben, uten å ha prøvd den forsterkeren du har, men kjørte forsterker på 1000W RMS(970 eller noe i test) på min, var ikke store livet, hadde til og med en på hver spole, uten at det gjorde det noe bedre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd du bør ha større forsterker til den Suben, uten å ha prøvd den forsterkeren du har, men kjørte forsterker på 1000W RMS(970 eller noe i test) på min, var ikke store livet, hadde til og med en på hver spole, uten at det gjorde det noe bedre.

 

si du det ja....hmmm... f.. stor forsterker ska en ha da tru....? kjøre på en mindre forsterker nå jeg å det spiller men ikke nok egentlig nei... men ka du tru om kabel å sikring da...:)

Mvh B.Aasen

Opel Astra G N`joy 1.6 twinport

Ford Mondeo 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår