Gå til innhold

Mulig tekniske feil på BMW, trenger tips/råd

Ranger emnet

Anders_83

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en BMW 318i 99-modell. Når motoren er kald og jeg starter den, kommer det alltid en "uling" fra motoren som varer i ca 1 sek før den forsvinner igjen. Ulingen kommer også hvis jeg gasser slik at turtallet går opp til ca 2 på telleren, så lenge motoren fremdeles er kald (kald betyr at nåla som viser temperatur i motor er på blått felt). Ulingen forsvinner helt når nåla har passert det blå feltet på temperatur i motor.

I tillegg kan det av og til lukte litt svidd etter at jeg har kjørt fort og bremset. Er det da på tide å skifte bremseklosser eller er dette vanlig?

Jeg er takknemlig for alle råd og tips,

mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bremsene er sikkert fine. lukte som regel litt svidd når man kjøre effektivt;) har du vifte som står på vannpumpa? eller EL- vifte? men uansett, så kan det være viftereim/dynamoreim. men når reima spinn så blir det en slags hyyyle lyd.. hvis du skjønner? nesten bremse eller spinne lyd.

Mvh. Krister

-Når sjøpølsa vokser opp så fester den seg permanent til en stein og slutter å bevege seg. Dermed har den ikke lenger bruk for en hjerne og kvitter seg med den for å spare energi.

_______

Mvh. KNS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker ang vifte, hvordan kan jeg enkelt sjekke dette?

Ang ulingen så høres det fornuftig ut at det kommer fra en reim, men jeg forstår ikke hvorfor den kun høres når turtallet er ved ca 2, og ikke over eller under. Dette betyr vel at reima må skiftes antar jeg? Har du noe prisantydning på det?

Ble mye spørsmål nå, men hva er vel forumet til =)

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker ang vifte, hvordan kan jeg enkelt sjekke dette?

Ang ulingen så høres det fornuftig ut at det kommer fra en reim, men jeg forstår ikke hvorfor den kun høres når turtallet er ved ca 2, og ikke over eller under. Dette betyr vel at reima må skiftes antar jeg? Har du noe prisantydning på det?

Ble mye spørsmål nå, men hva er vel forumet til =)

Anders

er ikke så viktig med vifta. ved på montert vifte så står vifte reima på vannpumpa, og vifta står rett på vannpumpa. og med EL vifte så har du ei vifte som ikke står på motoren, men som er termostat styrt. da kalles vell reima dynamoreim i stedet for viftereim. men det at reima KVIIIN litt akkurat på det turtallet er vanlig. reima kan være litt slitt, den har begynnt å bli slakk fordi den har blitt større, utvida seg. men du trenger ikke bytte. bare og stramme reima på strammehjul, eller på dynamoen.

men viss du ska ha ny reim så koster det maks. 200,- på biltema.

-Når sjøpølsa vokser opp så fester den seg permanent til en stein og slutter å bevege seg. Dermed har den ikke lenger bruk for en hjerne og kvitter seg med den for å spare energi.

_______

Mvh. KNS

Lenke til kommentar
Del på andre sider