Gå til innhold

er dette bra

Ranger emnet


colleren

Anbefalte innlegg

hei. tenkte og kjøpe meg eit greit anlegg til bilen og lurte på om dette er bra.

 

forsterker:

dynaBel BF8501 - 1x5000 Watt RMS .NOK 5 998.00

 

spiller:

Pioneer DEH-P6000 2500kr

 

subber:

2x Dynabel DY9812 12" Subwoofer, pris pr. stk NOK 1 998.00

eller Xelent trippel ALU 10 5000kr

 

komponent set.

Seas Lotus Performance komp.sett, par NOK 2 995.00

og 6x9.

 

trenger eg eit extra battari. trenger eg kondensator.

eller er det noen som har noen andre tips, kva eg skal kjøpe.

 

 

takk på forhand.

mvh

mv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten jeg blei forelska nå. Neida. Det du har på handlelista er etter min mening noe av det lureste du kan putte i bilen. Men merk deg at Seas sine frontsett er meeeeeeeget kresne på at du må dempe døra og lage kasse for at de skal spille fint. Ville kanskje ha valgt Peerless frontsett. Men alt i alt et meget bra oppsett. Pass på å få en 4 kanals Dynabel forsterker til frontsettet også. Jeg ville prøvd uten ekstra batteri hvis jeg var deg. Kjører selv uten, og har god lyd så det holder. Kondensator trenger du ikke. Bare søk på forumet her så finner du fort ut hvorfor.

Lykke til med handlinga, og legg gjerne ut bilder av dette:)

 

Edit Peerless frontsett for å slippe å lage kasse i dørene

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det på meninger, Cossiemk.

Jeg anbefalte 4 kanaler fordi jeg ville kjørt forsterker på 6X9'ene også. For det første så er det ikke heldig å kjøre høyttalerne på spilleren dersom du skal spille høyt. Den genererer noe sinnsykt med varme, og jeg har ennå ikke sett en spiller med vifte. Det hadde nok heller ikke vært noe vits, for det er ingen steder å få den varme lufta bort.

I tillegg er det etter min mening litt greit å ha litt trøkk på mellomtone også i tillegg til at subben vil deles på mellom 50 og 100 hz alt etter trådstarters smak. Da er det fortsatt igjen et lite register igjen med midbass.

Teksten kan virke litt krass i tonen, men det er absolutt ikke meningen. Ble bare engasjert:)

2012 Hyundai i40 1,7CRDI Premium STV med custom anlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det på meninger, Cossiemk.

Jeg anbefalte 4 kanaler fordi jeg ville kjørt forsterker på 6X9'ene også. For det første så er det ikke heldig å kjøre høyttalerne på spilleren dersom du skal spille høyt. Den genererer noe sinnsykt med varme, og jeg har ennå ikke sett en spiller med vifte. Det hadde nok heller ikke vært noe vits, for det er ingen steder å få den varme lufta bort.

I tillegg er det etter min mening litt greit å ha litt trøkk på mellomtone også i tillegg til at subben vil deles på mellom 50 og 100 hz alt etter trådstarters smak. Da er det fortsatt igjen et lite register igjen med midbass.

Teksten kan virke litt krass i tonen, men det er absolutt ikke meningen. Ble bare engasjert:)

 

Frontsettetet skal spille alt fra minst 60-70hz og oppover, og 6x9 baki blir veldig ofte feil sammen med sub, derfor jeg anbefalte han å fade ned 6x9, og kjøre dem på spilleren. Dette KUN for å fylle på bittelitt for baksetepassasjerer. Personlig ville jeg ikke hatt 6x9 bak i det hele tatt, da det ikke trengs. Hvis frontsettet ikke spiller høyt nok, eller bra nok, så er det enten for dårlig, eller "feil" montert, eller ofte begge deler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jo ut som en ganske bra liste dette.

men jeg ville ikke kjøpt den Xelent trippel alu kassen

da disse subbene ikke er verdt så mye.

 

du har ikke sett på Seas Lotus SW300 da?

eller noe ifra Focus Acoustics.

vil råde deg til å titte på noen av disse merkene også

Groundzero, Focal, Hertz, Fusion, Audison, Genesis, Morel,etc

 

du kan også trygt gå ned på et hakk på monoblokken også.

da det som oftest er for mye effekt som sprenger subber/høyttalere.

 

vil også anbefale Focal frontsett.

 

angående batteri så vil jeg anbefale deg å se på Kinetik, Optima og Odyssey.

 

vil også anbefale deg å bruke 50mm2 strøm kabel den kan godt være tykkere også.

 

Kondensator trenger du ikke.

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så jo ut som en ganske bra liste dette.

men jeg ville ikke kjøpt den Xelent trippel alu kassen

da disse subbene ikke er verdt så mye.

 

du har ikke sett på Seas Lotus SW300 da?

eller noe ifra Focus Acoustics.

vil råde deg til å titte på noen av disse merkene også

Groundzero, Focal, Hertz, Fusion, Audison, Genesis, Morel,etc

 

du kan også trygt gå ned på et hakk på monoblokken også.

da det som oftest er for mye effekt som sprenger subber/høyttalere.

 

vil også anbefale Focal frontsett.

 

angående batteri så vil jeg anbefale deg å se på Kinetik, Optima og Odyssey.

 

vil også anbefale deg å bruke 50mm2 strøm kabel den kan godt være tykkere også.

 

Kondensator trenger du ikke.

 

Det er som ofteste for LITEN forsterker som ødelegger høyttalere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som ofteste for LITEN forsterker som ødelegger høyttalere ;)

 

ikke helt enig der.

nå tenker du sikkert på at mindre forsterkere lettere mister kontrollen over elementet og dermed klipper signalet?

noe som da medfører at spolene på elementet blir varme ,men når dette skjer hører du jo det veldig godt i form av vrenging/ulyder fra elementet.

og du vil jo da vanligvis skru ned.

 

det som skjer visst du har en for stor forsterker er at du vil få mere headroom og ikke vil miste kontrollen over elementet. Noe som da tillater at du vil kunne kjøre mye effekt inn på elementene. det som da skjer er at spolen på elementet vil bli fryktelig varm.

og vil til slutt bli brent av.

dette vil du ikke høre før det er for sent, nettopp på grunn av økt kontroll og headroom fra forsterkeren.

 

dette er ihverfall slik jeg har lært det.

(ikke skyt meg visst jeg tar feil)

Mitt bilstereo prosjekt

Biler:

Opel Astra G 1999 Stv 1.2L 65 illsinte ponnier.

Opel Corsa B 1994 5dørs 1.4L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår