Gå til innhold

Hjelp til bygging av aktiv subkasse?

Ranger emnet


Slettet bruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn en 12" subwoofer (http://ljudia.no/hyttalerelementer-s82124/bass-s97514/12-tomme-c78392/paudio-pro-tm-12-p78415/) og en subforsterker (http://ljudia.no/hifi-hjemmekino-s82107/subwoofer-forsterker-c75234/zachry-dsw-400-p77979/) som skal brukes i et hjemmekinoanlegg!:) Trenger hjelp til valg av kasse, utregning, osv!:)

 

Dette blir min første kasse som er beregnet for hjemmekino, derfor med annen kvalitet enn kassene jeg har bygd til bilstereo;)

 

Leverandøren anbefaler 28 liters bassreflekskasse for bass ned til 30hz, men siden jeg skal bygge inn en subforsterker i samme kassa, får jeg et problem med volumet. Dette pga høyden på forsterkeren er 40cm, høyttaleren er 32cm i diameter og dybden på sub + dybden på forsterkeren blir til sammen 36cm inkludert èn cm mellomrom mellom magnet på subben, og forsterkeren.

Lurer på om det bør/må være mellomrom, i så fall hvor mye?

 

 

Med disse målene får jeg 46 liter volum som er 18 liter for mye, er dette merkbart? Jeg spiller for det meste hiphop, r&b, trance, etc, så jeg er ute etter dyp bass.

 

Det jeg trenger hjelp til er valg av kasse, utregning, osv!:)

Håper på noen gode tips om hva jeg bør gjøre slik at jeg kan bestille plater og bygging hos et møbelsnekkeri snarest!:)

 

Har lagt ved noen bilder, håper de hjelper de som eventuelt gidder å hjelpe meg med dette..:)

 

 

 

 

 

 

 

j6oc61.jpg

 

 

2pu0k1s.jpg

 

 

1z6uxjr.jpg

 

 

vyxo41.jpg

 

 

290u102.jpg

 

 

2w2lik0.jpg

Endret av Slettet bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være 10cm klaring fra magneten, og til veggen, så du sliter litt med tanke på størrelsen på forsterkeren... Men, det målet på28liter, er det beregnet for bil, eller hjemmestereo?? Jeg vil tro det er til bil, med tanke på det lave volumet, så sjekk om det står anbefalt noe til hjemmebruk, for det pleier å være endel mere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være 10cm klaring fra magneten, og til veggen, så du sliter litt med tanke på størrelsen på forsterkeren... Men, det målet på28liter, er det beregnet for bil, eller hjemmestereo?? Jeg vil tro det er til bil, med tanke på det lave volumet, så sjekk om det står anbefalt noe til hjemmebruk, for det pleier å være endel mere ;)

 

Takk for svar:)

 

Det må være såpass mye som 10cm klaring ja.

Da blir volumet en del høyere igjen! Men volumet på 28 liter er nok beregnet for bil antar jeg, men jeg skal ta kontakt med leverandøren å høre hva volumet for hjemmebruk bør være:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med dette skal stå inne, og da er det bare å lage så stor kasse du kan da? Lag ei kasse på 50-60 liker lukka da? Eller 40-50 med litt dempeull inni.

 

 

Takk for svar:)

Hvilken type kasse bør jeg bygge for dypest mulig bass?

Hvilken lyd oppnår jeg med å bygge lukket kasse med/uten dempeull da?:) Takk for tips og all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porta kasse er vel det mest optimale. Men er ikke optimalt å slenge inn en port av vilkårlig lengde og størrelse. Har endel å si på resultatet kan du si!

 

Med og uten dempeull? Cirka tusen? Nei grunnen til at jeg nevnte dempeull er at man kan bygge en mindre kasse, og få lurt elementet til å tro at den sitter i en større kasse en det det egentlig gjør. Er bedre å legge ressurser i en stiv og god kasse, en å tenke på å dempe kassa innvendig. Den ressonerer nok ikke i det frekvensområdet den skal spille uansett. ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porta kasse er vel det mest optimale. Men er ikke optimalt å slenge inn en port av vilkårlig lengde og størrelse. Har endel å si på resultatet kan du si!

 

Med og uten dempeull? Cirka tusen? Nei grunnen til at jeg nevnte dempeull er at man kan bygge en mindre kasse, og få lurt elementet til å tro at den sitter i en større kasse en det det egentlig gjør. Er bedre å legge ressurser i en stiv og god kasse, en å tenke på å dempe kassa innvendig. Den ressonerer nok ikke i det frekvensområdet den skal spille uansett. ;)

 

Ok, da går jeg nok for porta kasse:)

Angående valg av port, så har jeg ingen erfaring eller peiling om, så hvordan finner jeg ut av hvilken jeg bør gå for?

Det samme gjelder dette med dempeull!:D

 

Så hva ville du gjort i mitt tilfelle?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt med sjappa jeg kjøpte utstyret hos, og forklart alt som kan forklares. Regner med at de kan bistå med kassebygging.

Hvis ikke... så vet jeg om en fyr som kan lage en kasse til deg mot betaling. Greit nok, det koster litt... men resultatet er ikke til å kimse av!

 

Har allerede sendt deg en mail angående dette, så får forhåpentligvis svar i løpet av dagen:)

Hvor holder han fyren til, og hvor mye koster det ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett så kan jeg også bygge en kasse til deg, gjerne en med pianolakk om du vil, men det kommer jo til å bli fryktelig dyrt for deg, da den må sendes med posten...

Og først må du sende sub og forsterker nedover, eller komme med nøyaktige mål, så må den ferdige kassa sendes til deg... kommer til å koste litt det ja :D

 

Hvis du skal ha reflekskasse, så MÅ du få riktige mål av produsenten, eller ha T/S parametrene til elementet, og regne ut kasse og rør...

Det kan godt være at dette elementet spiller greit i en stor lukket kasse, som typhon sier over her... 50 liter høres ikke helt feil ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett så kan jeg også bygge en kasse til deg, gjerne en med pianolakk om du vil, men det kommer jo til å bli fryktelig dyrt for deg, da den må sendes med posten...

Og først må du sende sub og forsterker nedover, eller komme med nøyaktige mål, så må den ferdige kassa sendes til deg... kommer til å koste litt det ja :D

 

Hvis du skal ha reflekskasse, så MÅ du få riktige mål av produsenten, eller ha T/S parametrene til elementet, og regne ut kasse og rør...

Det kan godt være at dette elementet spiller greit i en stor lukket kasse, som typhon sier over her... 50 liter høres ikke helt feil ut ;)

 

Ja, det vil vel bli rimelig dyrt hvis element + forsterker skal sendes da disse veier en del..:) Tror maxgrensa for frakt i posten er nådd, så det går nok ikke.

 

Angående at du bygger en lukket kasse på 50 liter etter mål med pianolakk, høres interessant ut! Men greia er at jeg ikke kan tegne denne kassa og lage disse målene.

Trenger nok en del hjelp til dette også.

 

Hvilken pris regner du med for bygging av den kassa?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte flg. spørsmål til leverandøren;

 

"Anbefalt kassevolum til subwooferen er 28 liter i en bassreflekskasse, men er dette beregnet for bruk i bil? Jeg sliter med å få til dette volumet på kassa, da jeg skal bruke en forsterker innebygd i samme kasse. Forsterkeren er 40cm høy, 29cm bred og 11 cm dyp. Subwoofer er 32 cm i diameter og 24 cm dyp.

 

Så hvilken type kasse, og hvor mange liter volum anbefaler dere for bruk til et hjemmekinoanlegg?"

 

Fikk følgende til svar;

 

"TM- elementene kan brukes i små kasser, både lukket og med baffer. De har lang slaglengde som gjør att du ikke trenger så stor kasse, 28 L blir bra. Feller du inn forsterkeren så legg på 3-4 liter. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil vel bli rimelig dyrt hvis element + forsterker skal sendes da disse veier en del..:) Tror maxgrensa for frakt i posten er nådd, så det går nok ikke.

 

Angående at du bygger en lukket kasse på 50 liter etter mål med pianolakk, høres interessant ut! Men greia er at jeg ikke kan tegne denne kassa og lage disse målene.

Trenger nok en del hjelp til dette også.

 

Hvilken pris regner du med for bygging av den kassa?:)

 

Jeg kan regne litt på det, men med pianolakk, så er det MASSE jobb, så det blir nok ganske dyrt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår