Gå til innhold

Må appelsinhud slipes før rubbing?

Ranger emnet

Nordhagen

Anbefalte innlegg

Lammeullspad har ingenting med å tørke av overskudds rubbing.

Når du rubber så har du rubbingen på doseringsflaske. Legg litt rubbing ut (omtrent som du legger varmekabel på armeringsmatte hvis du ser for deg det) så setter du i gang, rubb med maskinen og få så mye varmgang som du tør, da funker den som regel best - eller kutter mest. Rubbing holder du på med til all rubbingen er vekk, enten støva av eller forsvunnet opp i paden som du sier.

Når det kommer til lammeull, så bruker du denne til rubbing, men med lammeull så kutter du skikkelig. Har du en sliten lakk så kan du få ekstremt bra resultat med lammeull, men vær ytterst forsiktig, da det er lett å brenne lakken eller slå gjennom med den. Med andre ord, lammeull pad er en rubbing pad, akkurat som andre i skumplast som er de "vanlige". Jeg bruker forøvrig mye lammeull, da dette letter jobben en del på hard og sliten billakk, men som nybegynner så bør du være litt forsiktig å prøve deg frem hvor mye du kan gjøre med en lammeullspad før det går galt. Også når du rubber med lammeull, hold deg langt unna plast detaljer, for disse har en tendens til å smelte dersom du kommer borti.

Rubb frem og tilbake med halvt overlapp, seine og jevne bevegelser, da blir det penest. Ikke i rundinger som du kanskje ville pussa med tørt sandpapir på sparkel eller noe sånt - frem og tilbake. Og ja, roterende maskin er det eneste som er godt nok når du skal rubbe.

Når det gjelder han fyren i sjappa så hørtes det ut som om han har tatt vann over hodet ja :).

Når jeg polerer (eller boner for å si det sånt) så legger jeg faktisk bare voksen utover med en dobbel eksentrisk maskin med to små pad'er som roterer mot hverandre eksentrisk.

Jeg holder maskinen litt skrått (omtrent slik du gjør med en håndhøvel på tre) og overlapper den ene puta med den andre. Da tar jeg først frem og tilbake fra side til side - så arbeider jeg andre veien etterpå - opp og ned med overlapp... På den måten så får du en bra polering.

Så får voksen tørke i 10 minutt før jeg tørker den av for hånd med en skikkelig rein microfiber klut.

Jeg har ikke erfaring med slike ruglete skumplast pad'er som du snakker om, men jeg vet hva du mener, men jeg har som sagt ikke prøvd det, men metoden jeg har forklart deg her er den vi brukte på klargjøringsverkstedet jeg jobbet en tid på. På lyse blanke overflater er det relativt enkelt å rubbe og få et bra resultat, men på mørke eller helt sorte blanke flater er det lett å få synlige "hologram" i lakken etter rubbinga... Det er snakk om å lære seg teknikken, og det krever litt trening, men om du søker litt på youtube eller noe sånt så finns mange bra videoer som viser korrekt bruk av roterende maskin.

Jeg bruker som sagt en flex maskin som kosta skjorta - men det er investering. Jeg holdt en del på med bilpleie som "sidenæring" hjemme i garasjen før, og jeg kjøpte da skikkelig utstyr, og fikk en bra innkjøpsavtale med autoglym forhandler, så jeg fikk et bra tilbud på maskinen, tror jeg ga ca 3000 for den for ca 4 år siden.

Den doble eksentriske jeg bruker er fra biltema - grunnen er at enkelt og greit så kosta den maskinen jeg vil ha 4500 til meg, så jeg avslo, og tenkte jeg prøver biltema sin til 299 i stedet - siden det ikke er noe særlig belastende arbeid å bone så valgte jeg den billige maskinen.

Har hatt noen av de billige roterende maskinene før jeg investerte i skikkelig maskin, og det er absolutt verd et forsøk, da det kan vise seg å være et godt kjøp, og om maskinen går i stykker så var det ikke særlig til tap heller uansett... OG så har du garantien. Men jeg endte opp med skikkelig maskin fordi jeg rett og slett syntes den billige jeg hadde gjorde en elendig jobb - og det gjorde den også... Men har aldri prøvd denne fra biltema.

En annen bra ting med å kjøpe skikkelig maskin er at du får reservedeler til alle tenkelige tilfeller - det kan du bare glemme hos biltema :). Men jeg syns at du bør absolutt prøve denne roterende fra biltema og se om det er noe tess. Greit å få smake på den billige måten i stedet for å kjøpe noe dyrt du ikke mestrer eller trenger.

Og som jeg nevnte tidligere - når du skal rubbe så nytter det lite og ingenting å rubbe med maskinmiddel for hånd, har som sagt prøvd bare for å sjekke effekten, men den er minimal, og det er ikke det spor merkelig at du får matt resultat selv med proff middel når du bruker det for hånd det som er ment for for eksempel roterende maskin. :)

Det er også mange bra videoer om våtsliping på youtube hvis du er interessert i det... :)

Det er som jeg sier en del måter å gjøre alt dette på, men dette er måten jeg lærte meg da jeg jobbet på verkstedet, og metoden fungerer meget bra, men det finns sikker mange flere bra metoder... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk! Det må jeg si, litt av en guide!

Nå har jeg kjøpt den maskinen over fra Biltema, og tenkte jeg skulle gi den et forsøk i løpet av uka. Poster selvfølgelig bilder når jeg kommer så langt. Monterte maskina og skrudde den på i går, og jeg kan så langt si at den virker som hel ved. Synes faktisk noen av Biltema sine maskiner i det øvre prissjiktet minner litt om Blå-Bosch i konstruksjonen; tunge og sterke, men litt lite raffinerte. Selvfølgelig regner jeg med at levetiden er bedre på Blå-Bosch.

Når jeg nå har to fronter som er slipt og forsøkt rubba og polert, hva kan jeg gjøre med dem hvis jeg ønsker å prøve meg på nytt med den nye maskina? Er det bare å rubbe i vei oppå polishen, eller må denne tørkes av på noen måte først? Antakelig har ikke slipeeffekten i rubbing og polish på disse vært så stor, så jeg har muligens litt mer lakk å gå på (jeg la 4 strøk lastebillakk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt så mye på det (å rubbe oppå poleringen). Du kan kanskje spare litt søl med å vaske med avfetting først - rødsprit eller noe for å få fjerna voksen, men jeg hadde som sagt ikke tenkt så mye på det uansett...

Du har sikkert nok lakk siden det er snakk om solid farge i allefall, og dersom du har rubba med maskinmiddel så har du nok ikke slipt noe særlig av lakken i det hele tatt, så bare kjør på, men som sagt - vær litt forsiktig i starten så du venner deg til hvordan du skal bruke maskinen for å ikke få gjennomslag, for det kan skje på tykk lakk også, men ikke dersom du er litt forsiktig før du kjører på fullt og får kjent litt på maskinen. :)

Biltema maskinen jeg har til å legge bonevoks med er også helt grei, men lite raffinert som du sier - den er klumpete og ikke ergonomisk i det hele tatt, noe som gjør den umulig å arbeide med lenger enn 5 minutt om gangen, men ellers så funker den veldig bra.

Vet ikke om jeg har nevnt det tidligere, men ikke bruk rød rubbing fra TurtleWax. Den er noe dritt, og dersom du ikke vet 100% hva du driver med så ender du opp med å ødelegge mer enn du fikser :)

lykke til da.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider