aqua702 Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 hei. Jeg har en mondeo ambiente, 2001 model. I går, så kjørte jeg til mysen (fra oslo). Hele veien oppover så ble det ikke varmt i bilen.. den nåla som viser tempen til radiatoren, var helt på 0 hele veien. det var -5 ute, hele veien. Når jeg kom frem til mysen, så helte jeg på bittelite vann i radiatoren (det så litt lite), da steg tempen for en liten stund, men dette hjalp ikkel enge. Npr jeg kom hjem til Oslo igjen, så kjørte jeg inn i garasjen. Lot bilen stå på i ca 1 minutt, og den nåla til radiatoren hoppa opp med engang (var da som vanlig), og det ble varmt innvendig i bilen. Er det bare frostveske jeg mangler ? en annen ting,som kan nevnes.. vet ikke om det har noe å si. i sommer, så kokte radiatoren over.. bare fylte på med vann. hvis det er kun frostveske jeg trenger, så hva er da så riktig metode å fylle på ? regner med at jeg må tømme radiatoren, og legge til en 50/50 blanding. takker så mye for all hjelp jeg får. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomandreee Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 hvis du har bare vann nå? så kommer det til å fryse. så ryker radiatoren sunn og andre ting i motor'n;) kan skje. Så tapp det av, å fyll på frostveske;) 1l frostveske 1l vann.Eller kjøp ferdig blandet Siter Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D) Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aqua702 Skrevet Desember 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 ok, takk :) åssen tømmes vannet, hvilken frostveske skal jeg gå for ? ps: sjekket vannet i radiatoren når jeg kom hjem i går.. da var det flytendes . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harrypolitiet Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 Bytt termostaten din. Den står åpen hele tiden nå, som fører til at når du kjører og det går luft gjennom radiator, vil ikke vannet bli varmt. Bytter du termostat får du optimal driftstemperatur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomandreee Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 ja;) da har du hatt flaks,men står bilen ute med bare vann å det er minus grader så fryser det. Det skal være tappe plugg under på radiatoren:) Siter Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D) Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aqua702 Skrevet Desember 26, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 har garasje plass :) termostat.... er dette noe som er vanskligt å bytte ??, hvor mye koster en termostat ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harrypolitiet Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 Termostaten er enkel å bytte. Som regel bare å løsne den og sette inn den nye. Sitter nok montert på motorblokken din ved en vannslange. Du må skru av en og en slange og finne den. Husk å fylle på kjølevæske etter du har byttet den, dersom du søler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2008 Det nytter neppe å bytte termostat hvis væskenivået er for lavt. Dersom vanntemparaturmåleren "går tørr", dvs ikke er omsluttet av kjølevæske, vil den ikke gi korrekte verdier. Varmeapparatet vil heller ikke funke særlig godt siden det er luftlommer i systemet. Ut fra det du skriver kan det tyde på at kjølesystemet ditt er fullt av luft. Du må finne ut hva dette er forårsaket av. Det kan komme av overopphetingen tidligere i år. Du må også finne ut hva overopphetingen kom av. Den kan skyldes en treg termostat som ikke tillot væsken å sirkulere ved oppnådd temperatur. Mitt råd vil derfor være; bytt termostat, etterfyll kjølevæske (50/50), luft systemet og sjekk for lekkasjer! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aqua702 Skrevet Desember 27, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2008 Lufting.. åssen utføres det ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2008 Lufting.. åssen utføres det ? På din bil vet jeg ikke, men jeg på de bilene jeg har hatt behov for å lufte så har det holdt å holde ekspansjonstanken høyt med lokket av samtidig som jeg har øket motorturtallet. Varmeapparatet må stå på full varme. Men det er så lenge siden jeg gjorde dette sist, så få noen med peiling til å fortelle deg hvordan du lufter din bil. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Desember 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 27, 2008 Tror du skal oppsøke et verksted jeg.......... Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg