Gå til innhold

Bygging og Tuning av MDF Kasse

Ranger emnet

Xanderion

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en 12" SPL-300D2 fra DreamTM.no

http://dreamtm.no/shop/vare.asp?id=28161&hovedkat=1571&catid=3279

Jeg har tenkt å skaffe/bygge kasse til denne.

Dette er hva forhandleren mener jeg burde bygge:

45Liter kasse med 4" refleksrør på 28cm (har selv sagt jeg vil ha porta kasse)

Kan noen anbefale noen ferdigkasser? eller er det best om jeg bygger selv? Isåfall, hvordan regner jeg ut literen på kassa? =P

(er litt noob på det her xD )

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dsu hazr ei kasse på 42cm*42cm*32cm har du ei kasse på ca 56,5liter i utvendige mål. da har du nesten ca 48 liter innvendig. hør med noen snekkere eller noen slik at du får skjært platene rette. bare gi de mål på kassa og de kan sikkrt skjære ut riktige mål til deg. så er det bare å hjemme å borre hull til skruer og skru sammen kassa. bruk silikon i skjøter.. skjær hull til sub, terminal og bassport.. kle kassa i filt lr skai lr hva du vil bruke, monter alle deler og voilla... fin kasse du kan si du har bygd selv:P hehe.. skal du ha vinklet rygg eller front eller noe annet så bare minske bredden i topp tilsvarende som du øker størrelsen i bunn.

om kassa er 35*35cm i bunn og du vil ha skrå plate slik at den bare er 20 cm dyp i topp blir den 50cm dyp i bunn.

håper du skjønner dette.? oim ikke få noen til å hjelpe deg.. ferdikasser er no dritt da det er masse kasser som ikke er satt opp riktig til alle elementer. masse kasser er bare 30-40 liter med liten bassport.. ikke bra:)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en BassWorx kasse jeg da...

Men neste bilen blir det custom basskasse, skal også kle den med Glassfiber og lakke...

Men dette er snakk om neste bilen ;P

Detta er førstebilen, så bare mekker det sånn midlertidig så kan jeg ta det over til den neste bilen =P

Men takk for guiden =)

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en BassWorx kasse jeg da...

Men neste bilen blir det custom basskasse, skal også kle den med Glassfiber og lakke...

Men dette er snakk om neste bilen ;P

Detta er førstebilen, så bare mekker det sånn midlertidig så kan jeg ta det over til den neste bilen =P

Men takk for guiden =)

Da har du en kasse som helt sikkert ikke stemmer overens med elementet ditt, og lyden blir ikke optimal ;)

Men det er kanskje ikke så nøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en kasse som helt sikkert ikke stemmer overens med elementet ditt, og lyden blir ikke optimal ;)

Men det er kanskje ikke så nøye?

Egentlig ikke... Men det spiller som F da!

Kunne helt sikkert trykkt mange DB ekstra pga kasse...

Men har ikke behov for å treffe noen db =P skal bare kunne spille så høyt at hørselvern er must :P

[ Daniel Nilssen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dsu hazr ei kasse på 42cm*42cm*32cm har du ei kasse på ca 56,5liter i utvendige mål. da har du nesten ca 48 liter innvendig. hør med noen snekkere eller noen slik at du får skjært platene rette. bare gi de mål på kassa og de kan sikkrt skjære ut riktige mål til deg. så er det bare å hjemme å borre hull til skruer og skru sammen kassa. bruk silikon i skjøter.. skjær hull til sub, terminal og bassport.. kle kassa i filt lr skai lr hva du vil bruke, monter alle deler og voilla... fin kasse du kan si du har bygd selv:P hehe.. skal du ha vinklet rygg eller front eller noe annet så bare minske bredden i topp tilsvarende som du øker størrelsen i bunn.

om kassa er 35*35cm i bunn og du vil ha skrå plate slik at den bare er 20 cm dyp i topp blir den 50cm dyp i bunn.

håper du skjønner dette.? oim ikke få noen til å hjelpe deg.. ferdikasser er no dritt da det er masse kasser som ikke er satt opp riktig til alle elementer. masse kasser er bare 30-40 liter med liten bassport.. ikke bra:)

Hva er forskjell på en skrå og en rett plate, blir det noe forskjell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foskjellen på skrå og rett plate er at kassen tar mindre plass om du får den helt inntill seteryggen i baksetet i forhold til at du får masse ubrukt plass mellom kassa og seteryggen. blir ikke store forskjellen om plata er skrå eller rett.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider