Gå til innhold

En bønn til Linux\Data-nerdene her på forumet

Ranger emnet

VilleW

Anbefalte innlegg

Ja, dette er vel helt sikkert helt feil ende av internettet å poste denne tråden i; men jeg prøver her først, så jeg får se om jeg må regge meg andre steder :)

Hele problemet er det at jeg fikk låne en gammel pc av en kompis, som jeg tenkte jeg skulle mekke en liten server av. Men problemet er at denne PCen drives av ett Linux-system som er korrupt fra ende til annen, så PCen er stort sett ubrukelig slik som den er nå.

Jeg har ei ingen peiling på linux, så jeg trenger litt hjelp for og få den igang her :P Jeg er helt blank når det gjelder slikt som dette.

Systemet som er på fra før, heter "Gentoo Linux"... Saken er det at jeg vil gjerne formatere hele faenskapen, slik at jeg kan legge inn Windows, som jeg er litt mer tilfreds med...

Så da kommer ti tusenkroners spørsmålet; er det noen mulighet for at man kan få opp en lignende "ms-dos"-kommandolinje, slik at man bare kan "format c:", eller er dette en sinnsykt innviklet proseess?

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett i en cd med windows på, og restart pc'n din du ;)

Hehe, SÅ blank er jeg ikke ;) Men senil er jeg nok, for dette klarte jeg tydligvis og glømme;

Når jeg gjør akkurat det, og skal begynne formateringen; kommer det ikke lengre enn til "kontrolerer datavaren", så svartner skjermen, og ingen ting skjer...

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har ingenting med at det er installert Linux på maskinen å gjøre. Booter du opp fra en cd lastes ikke operativsystemet. Windows kjenner riktignok ikke igjen Linux' filsystem, men du skal allikevel få opp informasjon om disken og muligheten for å formatere denne. Det virker for meg som om det er noe trøbbel med maskinvaren i PC-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider