Gå til innhold

Tuning, hvor og hva?

Audi_80/nsr_wannabe

Anbefalte innlegg

Hei

Har tenkt og gå til innkjøp av s13. Og er ganske grønn når det gjelder tuning til bil. Så det jeg lurer litt på er, hvilket merke osv. Jeg skal gå for? Hva bør jeg kjøpe osv.? Til og begynne med blir det org. turbo iallfal.

Men f.eks hvis jeg kjøper en eller annen wastegate/dumpventil et eller annet, hehe. Kan jeg bruke den til den orginale turboen nå, og hvis jeg bytter til enn større turbo senere bruke samme til den nye turboen? Samme spm. med eksos.

Hvordan får du forskjellig pssst. lyd? Alltid lurt på dette.

Og hvor selger de evt. disse delene.

til slutt, hva er elbow og downpipe? Og hvor får du kjøpt "sylinder/demper mellom motor og staget som går over dempertårne framme?

håper på mange goder svar=)

mvh.

Bil nå:

Nissan 200sx 92/93mod. "Honda Civic 1.3"

x-biler:

Ford Mondeo 94mod. Nissan Sunny 86mod.

Audi 80 85mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har tenkt og gå til innkjøp av s13. Og er ganske grønn når det gjelder tuning til bil. Så det jeg lurer litt på er, hvilket merke osv. Jeg skal gå for? Hva bør jeg kjøpe osv.? Til og begynne med blir det org. turbo iallfal.

Men f.eks hvis jeg kjøper en eller annen wastegate/dumpventil et eller annet, hehe. Kan jeg bruke den til den orginale turboen nå, og hvis jeg bytter til enn større turbo senere bruke samme til den nye turboen? Samme spm. med eksos.

Hvordan får du forskjellig pssst. lyd? Alltid lurt på dette.

Og hvor selger de evt. disse delene.

til slutt, hva er elbow og downpipe? Og hvor får du kjøpt "sylinder/demper mellom motor og staget som går over dempertårne framme?

håper på mange goder svar=)

mvh.

Hei.

Det du kan begynne med er å sette på større eksos og åpent filter og en steg1 chip> (hinder fuel cut) (S13 CA18DET Chip Steg 1)

Noen andre wastgate trenger du ikke.

Ja dumpventil kan du bruke hvis du bytter til større turbo og eksos osv..

Åssen du forskjellig pssst. lyd avhenger åssen dumpventil du kjøper, det er forksjellige lyder på hver dump. Her er det masse forskjellige dumper: Kimmit Sport

Elbow går mellom turbo og downpipe, og downpipe er en eksos del som går fra elbow og til katalysatoren.

Her er noen linker til forskjellige deler til 200sx:

www.Turbofun.no

Apex Performance Parts welcome page

Håper det hjalp litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=) Så jeg kan kjøpe, manifoil, elbow, downpipe osv. Og bruke til den motoren så står i nå org. og bruke det senere når den skal få litt tyngre tuning? Samme spm. om wastegate og dumpventil + Og hva er forskjellen på wastegate og dumpventil? Trodde det var bare 2 forskjellige ord på det? Hvordan skal jeg bli klok på hvilken dump jeg skal kjøpe? Er jo tusen stykk og 0 lydklipp, hehe.

mvh.

Bil nå:

x-biler:

Audi 80 85mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=) Så jeg kan kjøpe, manifoil, elbow, downpipe osv. Og bruke til den motoren så står i nå org. og bruke det senere når den skal få litt tyngre tuning? Samme spm. om wastegate og dumpventil + Og hva er forskjellen på wastegate og dumpventil? Trodde det var bare 2 forskjellige ord på det? Hvordan skal jeg bli klok på hvilken dump jeg skal kjøpe? Er jo tusen stykk og 0 lydklipp, hehe.

mvh.

Bare hyggelig det.

Ja da kan du kjøpe manifol elbow osv å bruke det till senere tuning:)..

Wastgate og dumpventil er 2 forskjellige ting.

Wastgate er en ting på turboen som regluerer turbotrykket ditt, det har ikke noe med dumpventil å gjøre.

Og dumpventil er dumpventil, den som lager pssst lyder når du slipper gassen.

Søk på youtube der har du mange forskjellige lyder,

Søk på eks hks dump, blitz dump, rfl dump osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg kjøpe wastegate? Hvilket trykk bør jeg kjøre på org. turbo og motor? Og isåfall hvilket merke? Og hva er boostcontroller? Noen som har forslag til hvilke grenrøyr, elbow, downpipe osv. jeg bør kjøpe (merke)?

mvh.

Bil nå:

x-biler:

Audi 80 85mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg kjøpe wastegate? Hvilket trykk bør jeg kjøre på org. turbo og motor? Og isåfall hvilket merke? Og hva er boostcontroller? Noen som har forslag til hvilke grenrøyr, elbow, downpipe osv. jeg bør kjøpe (merke)?

mvh.

Nei du trenger ikke kjøpe wastgate, det har du ifra før av på din turbo.

Du kan kjøre rundt o.8bar i trykk på en helt orginal motor, noe mere en det får du fuel cut(bilen får for lite bensin)

En boostcontroller er en slags mekanisme til å styre turbotrykket ditt.

Kan anbefale deg blitz nur spec-r, knall tøff lyd (Blitz Nur-Spec-R Nissan)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Kjøp og oppgrader dette!

Steg 3 Horsham chip (funker kun med de deler under)

444cc dyser

bensinpumpe

z32 luftmassemåler

eksos fra turbo 3"

intercooler (den originale er kjempedårlig og liten)

kjør 1.2-1.4 bar på original turbo og du vil ha over 300 hk!!!

Men turboen kan ryke av det etterhvert men en t28 turbo tåler det og du får en slik en får 3-4000 kroner og da er den i god stand!

Alle disse trimdelene utenom turbo koster rundt 10k.

Uten eksosanlegg og intercooler koster det ca 6k og du vil da ha ca 270 hester så det er det billigste.

Håper dette hjalp

Lenke til kommentar
Del på andre sider