Gå til innhold

Lydnivå på eksos

Ranger emnet

244volvo

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når de målte støyen på min eksos, så satt de en mikrofon 30 cm fra endestussen. Syns nå det var jækla nærme. Hadde 94 db ved 4000 omdreininger.

Noen av dere som har fått godkjent bilene deres med dette eksos anlegget?

Han på BT sa ikke at han måtte se at det var JT eksos, bare det holdt 82 db eller mindre.

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det hjalp for dere altså?

Fikk mere støy ved å sette på 2" potte bakerst jeg enn ved å bare ha 3" hele veien. Noe jeg syntes var ganske logisk siden samme mengde luft skal ut igjennom et mye mindre areal...

3" har jo godt over det dobbelte arealet av 2"

En mindre potte vil jo dempe mindre lyd, men om du får ned størrelsel på eksos og beholder jt-pottene, så funker det.

Dvs. du må ned i ca. tommelfinger-hull, evnt går det vel å ha katalysator som enderør kanskje..

ps. eksosen er bare så stor som sitt svakeste ledd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mindre potte vil jo dempe mindre lyd, men om du får ned størrelsel på eksos og beholder jt-pottene, så funker det.

Dvs. du må ned i ca. tommelfinger-hull, evnt går det vel å ha katalysator som enderør kanskje..

ps. eksosen er bare så stor som sitt svakeste ledd

Fikk du godkjent noen av bilene dine med JT eksos? Eller har du lagd eget eksos anlegg?

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de ikke kan måle og si at den bråker for mye når den står i ro eller gasser!!

Jeg hadde ikke kjangs til å komme innenfor 82DB i kjørestøy med min 3" med en "jappse" demper og propp i enden.

Jeg kjøpte nytt orginalt 240 Turbo eksos.

Hvor kjøpte du det anlegget?

Vet du/dere om simons eksos anlegg går igjenom?

Det står i værtfall at det tilfredsstiller alle krav for eksos her i Norge.

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg kjøpte et orginalt 240 turbo eksosanlegg....?? heh, hvor tror du?

De er blitt jævlig kresne på eksos for tiden. Så har du fått lapp på eksosen så er det kun orginalt som er utveien nesten.

Men jeg skjønner faen ikke hvorfor du skal ha det godkjent i vognkortet! Jeg fikk mangellapp på en teknisk kontroll og han sa at jeg måtte få det godkjent, så jeg ringte og styrte i en måneds tid og fant ut at det var billigere å kjøpe et nytt orginalt enn å kjøre til Stavanger og ha to sivilingeniører i arbeid i to timer som tar 500kr timen pluss en time hos Satan for å få en enda større mangellapp!

Så jeg kjøpte nytt orginalt og sløyfa det sammen med en Simons downpipe (downpipen kostet 1600 og resten 1900 og downpipen hadde en kompis) og viste den på den lokale Essoen uten problem. 1.5 time etterpå var det andre på igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg kjøpte et orginalt 240 turbo eksosanlegg....?? heh, hvor tror du?

De er blitt jævlig kresne på eksos for tiden. Så har du fått lapp på eksosen så er det kun orginalt som er utveien nesten.

Men jeg skjønner faen ikke hvorfor du skal ha det godkjent i vognkortet! Jeg fikk mangellapp på en teknisk kontroll og han sa at jeg måtte få det godkjent, så jeg ringte og styrte i en måneds tid og fant ut at det var billigere å kjøpe et nytt orginalt enn å kjøre til Stavanger og ha to sivilingeniører i arbeid i to timer som tar 500kr timen pluss en time hos Satan for å få en enda større mangellapp!

Så jeg kjøpte nytt orginalt og sløyfa det sammen med en Simons downpipe (downpipen kostet 1600 og resten 1900 og downpipen hadde en kompis) og viste den på den lokale Essoen uten problem. 1.5 time etterpå var det andre på igjen!

Biltema?

Volvo 945 B230FK 1995

Volvo 240 B230F 1988

Opel Kadett C 2.0 1977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klippet fra JT-avgasteknik sin hjemmeside:

FAKTA

Material: aluminiumbelagd stålplåt med lång livslängd

Ljudnivå 82 dbA enligt ISO R362

Mottryck ca 600 pascal ( 50% reducering)

Effekt och vridmomentförbättring 10-15 %

Rördimension 3" ( 76,0 mm)

Spiller ingen rolle...det må være TÜV.

Kjøpte eksoen på Volvo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider