Gå til innhold

noe vits med kondensator?

Ranger emnet


ambidex

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å kjøpe meg en USAmps merlin MD-2D forsterker... Er ikke helt sikker på hvilke sub(er) jeg skal ha, men tingen er at jeg har en 1,5F kondis liggende og slenge.. er det noe vits i å bruke denne?

-Prelude 2,2 VTEC

Japanerne sier: "Drit om det ser bra ut, bare det fungerer".

 

Tyskerne sier: "Drit i om det fungerer, bare det ser bra ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, det er det ikke...

 

Takker for en god begrunnelse..........

 

En blir ikke så klok på dette forumet når en får slike svar. Jeg for min del lurer på det samme, og kan ikke skjønne noe annet enn at en kondensator hjelper på, da den tar peakene i lydtrykket der batteriet ikke klarer å levere, og blir i mellomtiden (mellom peakene) ladet opp av batteriet.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil, men gjerne med en begrunnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere søker, så er dette en evigvarende diskusjon tatt opp utallige ganger.

 

de som har peiling har blitt enig med seg selv at det er mye bedre å bruke pengene på et bedre batteri enn å KJØPE kondensator!

men hvis du allerede HAR en kondensator ser jeg ingen grunn til å ikke slenge den på, den kan jo ikke virke mot sin hensikt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for en god begrunnelse..........

da den tar peakene i lydtrykket der batteriet ikke klarer å levere, og blir i mellomtiden (mellom peakene) ladet opp av batteriet.

 

Hva trur du gir kondensatoren din strøm?

 

Og ut av ditt svar du utleder, hva trur du flaskehalsen er?

 

Og igjen hvor bør pengene havne?

 

MEN siden du HAR en kondens så er jeg enig med over her, hvorfor ikke. Den vikrer ikke mot sin hensikt.

 

 

OG IGJEN som skrevet over her. bruk SØKEFUNKSJONEN!

Hilsen

K3nt_

 

Mitsubishi-Klubben Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tilhenger av søkefunksjonen jeg, og har tatt det til etterretning i denne saken og sittet en liten time og lest igjennom svarene om kondensator spm, og nesten alle svarene er like, "kast kondensatoren, du trenger den ikke", "kjøp ekstra batteri i stede", "Oppgrader ledningsnettet i steden for kondensator" osv, osv

Men får jeg noen teknisk forklaring på hvorfor jeg skal kaste min kondensator?? Nei.

Jeg skjønner ikke at den ikke bidrar positivt, og som du nevnte K3nt_, så kan det ikke være slik at den virker mot sin hensikt, selvom noen også påstår den er et ekstra ledd og gir spenningsfall.

 

Realiteten er den at folk med moderate stereoinnstallasjoner sier de hører forskjell etter at kondensator blir installert, men alt vi får er : "kast kondensatoren" Derfor spør jeg etter en teknisk begrunnelse på hvorfor jeg og andre ikke skal bruke kondensator, at den ikke hjelper.

 

Jeg er ikke noe ekspert på strøm eller bilstereo, så jeg skyter sikkert meg selv i foten med denne posten, men en må jo spørre for å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo og det skjønner jeg. Og jeg sier samtidig som du har en kondensator så bruk den om du vil :) Men Det skal en del anlegg til før en kondensator gjør seg gjeldende.

 

Det at andre hører forskjell osv etter de satt inn kondis er vel.. ja.. Tro kan flytte fjell. så akkurat på TV2 om et program om det. Det blir som hver gang jeg skal sjekke bensinforbruk så kjører jeg mye penere. :P

 

Ang tekniske definisjoner skal jeg ikke starte på da jeg ikke er helt stødig på det.

Hilsen

K3nt_

 

Mitsubishi-Klubben Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å starte en diskusjon som er blitt tatt mange ganger før... grunnen til at jeg startet en ny tråd var at jeg vil vite om det hadde noen hennsikt å bruke kondisen, eller om jeg bare skal selge den og legge pengene i et bra batteri...

-Prelude 2,2 VTEC

Japanerne sier: "Drit om det ser bra ut, bare det fungerer".

 

Tyskerne sier: "Drit i om det fungerer, bare det ser bra ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å starte en diskusjon som er blitt tatt mange ganger før... grunnen til at jeg startet en ny tråd var at jeg vil vite om det hadde noen hennsikt å bruke kondisen, eller om jeg bare skal selge den og legge pengene i et bra batteri...

 

Jeg ville solgt den, og brukt pengene på kabler og batteri... Du får mye mere igjen for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre strøm? Strøm er strøm. Funker den er den god. Er jo det som da er tingen her. Har du den beste kondensatoren og beste batterier... Hum lurer på hva det er. Siden det da har å gjøre med anlegget ditt..

 

Hvor jeg da kommer inn på det jeg skulle ta opp. Om du kjører et rått batteri og en rå kondensator på orginal anlegget i bilen så får du si i fra så vi kan le. For det vil ikke ha noen effekt, ikke som du merker i allefall... Da flyttes flaskehalsen til et annet punkt, her; ledninger, høytalere, forsterker...

 

Allt må stå i stil til hverandre.

 

Du spør blir det bedre strøm da uten kondensatoren... Igjen hva er bra strøm, definer..!

 

En kondensator lager ikke strøm, den lagrer den. Den gir i fra seg kun den strøm som batteriet gir. Klarer ikke batteriet mate kondensatoren vil jo ikke kondensatoren ha noen effekt.. eller?

 

En kondensator er til for å kunne levere mye strøm på kort tid dersom sub'en(e) trenger det.

 

[les ut av det hva du vil]

 

:disco

Hilsen

K3nt_

 

Mitsubishi-Klubben Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville solgt den, og brukt pengene på kabler og batteri... Du får mye mere igjen for det ;)

 

er jo tydeligvis nok av folk som vil ha det, i alle fall de som ikke leser denne tråden.

man får ikek så mye igjen for en kondensator at man har penger til nytt batteri i alle fall. ikke dynamo heller.

hvis lommeboka er tom fra før av tenkte jeg.

 

er det noen som KAN bekrefte dette med feks en test eller dokumentasjon? hadde vært litt gøy. spess en test?

og er det noe effekttap i det hele tatt i en kondensator, tenkte på overgang til koblingsstykke. terminal er vel nesten lik tap?

 

ikke at det har mye å si i hobbyanlegg ....

:disco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dummeste jeg har lest på lenge. Har du en kondis på 1.5f så bruk den!

 

Spesielt når du bare har org batteri.

 

Det er selvsagt bedre å kjøpe nytt batteri, men da må du bruke penger, du klarer deg fint med en kondis med det første.

 

edit: for å begrunne litt mer:

 

1. Poenget med batteri og kondensator er å kunne levere nok strøm til enhver tid.

 

2. Et batteri kan levere en større mengde strømm over en lengre periode. Det kan ikke en kondensator, den kan levere i pulser, altså i korte øyeblikk.

 

3. Og et batteri kan lagre strøm, det kan ikke en kondensator.

 

summa sumarum: Et batteri er bedre enn en kondensator. MEN gidder du ikke å bytte til et bedre batteri, så er det i alle fall en skikkelig forbedring å ha en kondensator.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det jeg og tror, en batteri koster penger, i alla fall et skikkelig et!

 

og penger vokser heller ikke på trær... kjøpt er kjøpt, du taper penger på å selge den kondensatoren når du først har kjøpt den!

 

jeg er på ingen måte ekspert på dette feltet, men mener nå jeg kan uttale meg for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår