sto0one Skrevet September 7, 2007 Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 Skal bytte batteri i bilen. Får det nye batteriet i mårra. Batteriet er vel tomt når det er nytt? Så det jeg lurer på er om batteriet bare kan lades opp via bilens gamle batteri som man vanligvis gjør når man lader opp batteri som ikke har høy nok spenning, eller om det kan bli en "shocklading" som med kondensatorer. Siter BMW 318i e46 (nå) BMW 325i turbo e36 BMW 520i e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oystein1988 Skrevet September 7, 2007 Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 Hvis det er gelé batteri, så er det vel ferdig ladet... Hvis det er et syrebatteri der du må helle på ny syre og sånt selv, vet jeg desverre ikke. Siter BMW E36 318i - 1995 modell Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet September 7, 2007 Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 Alle batterier er fulladet når de er nye, enthen det er blysyre, gelè eller AGM. Den lademetoden du beskriver er ny for meg, men tror kanskje du menere slik man gjør når man gir hjelpestart til en bil med flatt batteri. Men batteriet ditt er fulladet når du får det, så det er ikke noe problem, sett det inn, tut og kjør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sto0one Skrevet September 7, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 Okey. Tusen takk for svar :) Siter BMW 318i e46 (nå) BMW 325i turbo e36 BMW 520i e39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet September 7, 2007 Rapporter Share Skrevet September 7, 2007 Om du kobler i lag ett nytt og ett gammelt batteri vil det nye bli redusert til det gamles stand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet September 8, 2007 Rapporter Share Skrevet September 8, 2007 Om du kobler i lag ett nytt og ett gammelt batteri vil det nye bli redusert til det gamles stand. FEIL! Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 FEIL! Mvh Pål Bare feil??? Begrunnelse? kan jeg si at ferarri har feil når de sier de selger raske biler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 Bare feil??? Begrunnelse? kan jeg si at ferarri har feil når de sier de selger raske biler? Har du kanskje noe bakgrunn for DIN uttalelse da? Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 Bare feil??? Begrunnelse? kan jeg si at ferarri har feil når de sier de selger raske biler? Du er smart! Kinetik Power Cells har en meget lav indre motstand (ESR) og vil ikke virke inn på ditt gamle batteri, men det er alltid en fordel å ha samme type batteri i bilen (når det er mer enn 1 stk.) for å oppnå samme spenning og et balansert nivå for all elektronikk i bilen. Les mer om dette på http://www.kinetikaudio.com/faq.asp Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagblix Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 FEIL! Mvh Pål jeg ser du er like vennlig og hjelpsom mot aller her inne, litt brysk kanskje? Du må huske at ikke alle er så altvitende som deg. fortell oss heller hva det betyr da, jeg vet det hvertfall ikke. Siter Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet September 9, 2007 Rapporter Share Skrevet September 9, 2007 Akkurat hva grunnen er er jeg usikker på, men det er vertfall det jeg har hørt på skolen at om man setter sammen ett utslitt batteri med ett nytt vil det nye få samme kapasitet som det gamle Har vel noe med at det nye lader seg ut over det gamle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet September 10, 2007 Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 Akkurat hva grunnen er er jeg usikker på, men det er vertfall det jeg har hørt på skolen at om man setter sammen ett utslitt batteri med ett nytt vil det nye få samme kapasitet som det gamleHar vel noe med at det nye lader seg ut over det gamle. Hvis en bruker samme lader/dynamo på to forskjellige batterier... Det går kabel til hvert av batteriene... Vil ikke begge batteriene få den samme mengde strøm? Hvis batteriene får forskjellig spenning/strøm så er det vel kablingen fra dynamo til batteri, som det er feil på...?! Dette er enkle saker gutter, som enhver kan tenke seg frem til på egen hånd. Jeg er ingen altviter men skriver gjerne slik at "folk flest" skjønner skrivemåten min. dagblix: Jeg er aldri sur og bare meget sjeldent brysk. Litt oppgitt blir jeg dog når folk slutter på bruke huet...:driving Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kaffi Skrevet September 10, 2007 Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 tror det er når batteriene står uten lading dette sjer, så vil det kraftigeste batteriet lade seg ut over det svakeste derav bli like svakt som det svakeste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest sicarlse Skrevet September 10, 2007 Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 hmm.. jeg lærte dette og på GK elektro! men det blei aldri satt i sammenheng med at de var en lader av noe slag der. er det dette som er pointet? at så lenge man har dynamo etc så har det ingenting å si om batteriene er like? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Typhon Skrevet September 10, 2007 Rapporter Share Skrevet September 10, 2007 For å skjære igjennom; du vil få utnytta ditt nye Kinetik/Optima/Oddysey/Stinger - whatever - om du kobler det med det gamle batteriet og. Gi meg en utregning/logisk forklaring til at det skulle bli dåligere? Klart, batteriet vil muligens lade seg ut over tid, men det er ikke noe problem med mindre du lar bilen stå i minst ei uke! Siter Mvh Tony Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg