ThunderCable Skrevet August 20, 2007 Rapporter Share Skrevet August 20, 2007 Det med rattet var jo bare et eksempel, og det skjønte du veldig godt. Poenget er jo bare at jeg fatter ikke at folk faktisk kan komme med argumenter MOT bruk av hjelm. Det er da soleklart at det er flere positive sider ved bruk av hjelm kontra negative. Hvorfor bruker dem hjelm i motorsport da? "å nei, dem kan jo få nakkesleng" Betyr dette at du krever 6punkts seler og veltebur i samtlige personbiler? Siter 2stk 08' Ecco size 41. X 95' BMW 328i - solgt x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sRt Skrevet August 20, 2007 Rapporter Share Skrevet August 20, 2007 Nei, det er flere negative sider med 6punkts-seler, vanskelig for redningsmannskaper å få ut personer om dem sitter fast osv... Men sånn helt seriøst, jeg kjører alstå ikke med hjelm. Det er bare kødd, jeg bare provoserer. Men jeg ser fortsatt ingen grunn til at det skulle være ulovlig. Beklager om folk ble sint, Nytern f.eks ;-) Tuller bare med deg m8 :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet August 20, 2007 Rapporter Share Skrevet August 20, 2007 Haha, jeg er bare letta over at det var kødd :) Godt å bli litt engasjert innimellom, dette engasjerte meg. Takker :D Siter -81 Lada 1300S En rullende livsstil -07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car <<=== Stripa, verdens kuleste kattepus! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan S Skrevet August 22, 2007 Rapporter Share Skrevet August 22, 2007 Det med rattet var jo bare et eksempel, og det skjønte du veldig godt. Poenget er jo bare at jeg fatter ikke at folk faktisk kan komme med argumenter MOT bruk av hjelm. Det er da soleklart at det er flere positive sider ved bruk av hjelm kontra negative. Hvorfor bruker dem hjelm i motorsport da? "å nei, dem kan jo få nakkesleng" Å bruke en tung mc hjelm i bil er ikke bra for nakken. Da bedre å kjøre uten og bruke sikkerhetsutstyr som allerede finnes i bilen. STCS hadde en stygg ulykke for 10 år siden eller noe, føreren ble forlamet fra nakken og ned, føreren brukte mc/integral hjelm.. En lettere hjelm, ment for bruk i feks rally & racing veier betydelig mindre og er da bedre for nakken din. En fordel er da også en ordentlig nakkekrage. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThunderCable Skrevet August 22, 2007 Rapporter Share Skrevet August 22, 2007 Nei, det er flere negative sider med 6punkts-seler, vanskelig for redningsmannskaper å få ut personer om dem sitter fast osv... Er det ikke slik at sekspunkts er enkle å få opp da, bare presser i midten? At du får problemer med å stille på radioen er noe annes :) Men sånn helt seriøst, jeg kjører alstå ikke med hjelm. Det er bare kødd, jeg bare provoserer. Men jeg ser fortsatt ingen grunn til at det skulle være ulovlig. Beklager om folk ble sint, Nytern f.eks ;-) Tuller bare med deg m8 :) Regna med det :) Siter 2stk 08' Ecco size 41. X 95' BMW 328i - solgt x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sRt Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 hehe, jeg har bare hørt at biltilsynet ikke godkjenner 4punktsbelter med grunnlag i redning etter ulykke, ligger i et par tråder her inne. Johan S: Så det du sier er at jeg må kjøpe meg ny hjelm? fant en lettere type her: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Sant det der, norske redningsmanskaper har kun opplæring i å få folk løs fra 3-punkts belte. Selv om jeg tviler på att det byr på veldig store på problemer å kappe en sæle til... Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fredrikrb Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 Er nok ingen store utfordringer forbundet med det, men i en situasjon der det står om sekunder kan det være lite heldig med redningsmannskaper som gjør det de har drillet på flere hundre ganger, og finner noe som ikke samsvarer med det de har trenet på. Så er det vel også lettere å kun godkjenne sikkerhetsbelter som bilen blir levert originalt (og typegodkjent) med. Da er det lettere å luke bort de som ikke har ordentlige sikkerhetsbelter i bilen, og kanskje har montert noe som ikke tilfredstiller sikkerhetskravene. Eller noe... Siter [o] '98 BMW 520i [X] '94 BMW 316i Compact - Vil det ikke, så skal det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.