Gå til innhold

Luftfilter 240

Ranger emnet


V-230f

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan spjeldet inni luftfilteret på en 240 virker? Sånn som det er nå får den kun luft fra slangen som går opp til manifolden. Det er jo luftinntak fremme i grillen også. Det er en klaff som bytter på disse inntakene når enn trykker ned en fjørbelastet "tapp" Se bildene. Jeg kan ikke se hvordan jeg kan få den kun til å få luft fra grillen..... om man trykker ned "knappen" så er det ingen muligheter for å feste den der.

 

DSC00831.jpg

 

DSC00830.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener mekanismen som styrer spjeldet er temperaturstyrt. Høres derfor ut som den er defekt..

Leste på et amerikansk forum at det er ett kjent problem at de ryker. Er det en nyere modell med luftmassemåler er det viktig å få fikset dette eller så vil LMM ryke etter hvert..

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt tanken på å fjerne den, men har isteden kjøpt et sportsfilter som jeg tenkte å bytte det ut med (konisk). Jeg skjønner funksjonen bak spjeldet, neste alle biler har det sånn. Men det kan neppe være termostatstyrt. Det er har ingen forbindelse med noe annet og du må bruke en del kraft for å trykke det ned. Se på fjær størrelsen. Er mest for nysgjerrigheten sin del at jeg ville funne ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fjerna dritten, satt på kn-filter.

 

har kjørt 60 000 km, byttet filter etter 40 000 ( renset på 15 og 30 ) LMM en min er fortsatt i beste velgående.

 

kjører med det samme selv på bruksbilen den er god som gull enda den og:)

ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt*

volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt*

volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot*

Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil

tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir nok til at jeg bytter den ut med det nye filteret.

Men det er ingen her som kan forklare meg hvordan mekanismen skal virke. Greit alt det der med varm og kald luft, men hvordan skifter den??? Blir litt vanskeligt å stikke fingeren ned i luftfilteret under fart.....

hmmm.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når thermostaten er kald, så skal den åpne for varmluft.

Det som da skjer, er at du får varmluft inn fra over eksosmanifoilet (om varmluftslangen din er på plass da).

 

Det er for å forvarme motor, spesiellt forgasser i kaldere strøk kan behøve dette.

 

Problemet med en del slike thermostater, er at de ikke lukker seg igjen og da suger den varmluft hele tiden.

 

Det betyr:

Mer bensinforbruk

Mindre effekt

 

http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFuelinjection.html

 

To test the thermostat:

 

Remove the air intake pipe from the grill hole to the air box extension.

Start your engine. As the engine warms up, the flapper inside the hole should move to the fully closed position in moderate to warm weather. If it does not, then you need to change the thermostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken! Den er tydligvis termostatstyrt ja. Det er jo det som er mest naturligt. Jeg skal teste spjeldet og se om det virker :) Så forresten at Biltema selger LMM til en hyggelig pris. Sist jeg kjøpte (for ca 3-4 år siden) skulle forhandler ha rundt 4300,- + MVA :| Fikk tak i en brukt til 1/2 pris. Men nå har altså Biltema de til ca 900,- !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken! Den er tydligvis termostatstyrt ja. Det er jo det som er mest naturligt. Jeg skal teste spjeldet og se om det virker :) Så forresten at Biltema selger LMM til en hyggelig pris. Sist jeg kjøpte (for ca 3-4 år siden) skulle forhandler ha rundt 4300,- + MVA :| Fikk tak i en brukt til 1/2 pris. Men nå har altså Biltema de til ca 900,- !

 

Du kan fjerne hele den thermostaten og lukke igjen/tette det varmluftrøret, det gjelder spesiellt om du har turbobil (får varmeenergi fra turboens superkomprimering av luft).

 

Evnt istedenfor å tette det hullet, kan du føre en slange fra der og til et sted den kan suge kaldluft, da har du plutselig økt innsugskapasiteten til luftfilterboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår