yengis Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 nå trenger jeg hjelp med min toførr.. har en 1992 volvo 240 classic, b230FX. i vinter byttet jeg bensinfilter, og tok av katalysatoren. etter ca 1 måned da, så fikk jeg opp et gult varsellys i instrumentpanelet "fel på avgasreningen" jeg vet ikke om det var tilfeldig, eller om det hadde noe å gjøre med at katalysatoren ikke var der. Husker heller ikke hvilke feilkoder jeg leste av da, men satte hvertfall på katalysatoren igjen og slettet feilkodene. da fikk jeg opp feilkode: 1-2-1 (fault in signal for air mass meter) 3-2-2 (LH2.4 air mass meter hot wire burn-off not functioning). jeg fikk tak i en ny luftmassemåler og lamdasonde fra en 940 med samme motor (delene hadde samme delenr også), og monterte. men fikk da opp feilkode: 2-3-1 (fuel system compensating for rich or lean mixture at cruise) 2-2-1 (fuel compensating for extremely rich or extremely lean running contition at cruise) i tillegg har bilen vært inne på volvo og blitt feilsøkt litt på, men di fant ikke ut noe :wonder: di gjorde dette: -kontr luftlekkasje innsug og avgass -> OK -kontr luftlekkasje via cruisecontrol og økomåler -> OK -kontr luftlekkasje via evap -> OK -prøvd ny luftmassemåler -> OK den som står på så jeg byttet bensintrykksregulatoren på fuelrailen også, men det hjalp ikke.. nå leser jeg av feilkodene: 2-2-1 (fuel compensating for extremely rich or extremely lean running contition at cruise) 1-1-3 (fault in fuel injectors) 2-3-1 (fuel system compensating for rich or lean mixture at cruise) Håper noen har ideer om hva som kan feile bilen min :) Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Inge Skrevet Juli 9, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 Det kan ikkje vera dysene dine som starte og bli litt dårlige då? Siter Volvo 740 1986mod.-B230A(B230FT) Motorhispania Furia 2002mod Suzuki zr chopper 89mod(solgt) Honda pxr(borte) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 9, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2007 Det kan ikkje vera dysene dine som starte og bli litt dårlige då? har testet noen andre dyser som jeg hadde liggende, uten hell :( Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 11, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 vess æ slette feilkodan, så kan æ ruse motorn opp t 2500 o/min før lyse kommer opp ijænn å feilkode om førr lite bensin. så æ vet ikke ka som jør at han har nok bensin fra 750-2500 o/min, men så får han førr lite over 2500 o/min. e d verdt å prøve m ei anna bensinpumpe? Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juli 11, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2007 Hvorfor tror du at det er for lite bensin, og ikke for fet blanding? Kan ikke være bensintrykk-regulatoren som har tatt kvelden? Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 d e flere symptoma som ut i fra haynesboka tilsir at han får førr mager blanding, f.eks så står d at "pinging or knocking engine sounds during acceleration or upphill" d har æ.. å på volvoverkstedet fikk æ bla litt i ei verkstedhåndbok å der sto d ka man sku jøre førr å skille ut førr fet eller mager blanding.. å da kom æ frem t førr mager Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 12, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 Dårlig matepumpe i tanken kanskje? Mål bensintrykk... Prøv annen btr også, som foreslått ovenfor.. Kan vel også være bensinlekkasje. ps. byttet du filteret i tanken også? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 12, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2007 har målt bensintrykket, va mye mindre enn ka d står i haynesboka.. e d nå måta å finn ut om d e tankpumpa el bensinpumpa som e dåli? Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jo-Erik Skrevet Juli 13, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2007 Legg deg under og lytt om pumpa under bilen går. Lytt i bagasjerommet om tankpumpa går. Men det er jo den under bilen som skal lage trykk da, men om ikke den får bensin ifra tankpumpa så... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2007 begge pompen går, prøvd å bytta den trykkpompa under biln, ska åpne tanken imårra å sjekke filteret... spent på å se korsn d ser ut nedi der :S Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 17, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 nu bynne æ å bi skikkeli ængsteli førr biln, tanken va strøken.. filtre så vældi fint ut å virka ikke tett på nå slags vis. men har bestilt nytt så d bir bytta. men d virka som at den pompa i tanken hadde litt ustabil gange, vet ikke om den bynne å fjuske, sån som vet korr mange L/h den skal levere? eller nå anna måte å sjekke den? Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 17, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2007 nu bynne æ å bi skikkeli ængsteli førr biln, tanken va strøken.. filtre så vældi fint ut å virka ikke tett på nå slags vis.men har bestilt nytt så d bir bytta. men d virka som at den pompa i tanken hadde litt ustabil gange, vet ikke om den bynne å fjuske, sån som vet korr mange L/h den skal levere? eller nå anna måte å sjekke den? Tror en ny matepumpe koster ca. 600kr. Jeg vet ikke hvordna du kan teste den, men om den er gåen, vil du ikke få nok bensintrykk og hovedpumpen vil bli overbelastet, som igjen fører til den ryker. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2007 fant ut korr mye matepompa i tanken ska levere, d sto i haynesboka. 4-5psi, så skal sjekke pompa idag, håpe d e den! :) Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yengis Skrevet Juli 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2007 d står åsså at "main fuel pump".. e d den i tanken? værtfall så skal den levere 1,86quarts per 30sekund = 1,76liter per 30 sekund. Siter facebookprofil '88 745GL bruksbil '76 242L prosjektbil '92 240 classic bygd opp og solgt, savn! :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Juli 18, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2007 Det er ikke lambdaen som er blitt fucket da...? Edit: Det hadde du visst prøvd... Et triks for å kontrollere om pumpa i tanken funker er å skru av tanklokket og sette øret helt tett på, så hører du det. Du har jo den acumulatoren som ligger attmed pumpa under bilen, den kan jo være ødlagt. Men det skal ikke prege bensin tilførselen så lenge det ikke er luft i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg