Gå til innhold

Xelent monoblokk!!

Ranger emnet


frankert

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med å få skikkelig trøkk i anlegget mitt!!! Får justert det til å spille pent og pyntelig, men når jeg "hiver på litt køl" så blaffrer bare suben, og det blir liksom ikke noe lyd/trøkk.

 

Jeg har denne forsterkeren Xelent TX1200, http://www.xelent.no/elementvisning.php?PID=94

 

Og en Kicker SoloBaric L5 12" sub.

 

Jeg har 200a sikring på 30mm2 strømkabel, og jording er selvsagt også 30mm2.

 

Jeg har også 1f kondensator, men er mest for syns skyld!:p

 

Jeg bygger i en MB w124, og i og med at bensintanken ligger i stolryggen, så kan det være vanskeligere å bygge anlegg, men jeg har hatt dårligere sub, og dårligere forsterker med bedre trøkk i samme bilen...

 

Noen med mer erfaring som har tips??

 

Det eneste jeg kommer fram til er at forsterkeren får lite strøm.. Ligger vel på 12,5-13V.

 

Er det andre ting her som har gått meg hus forbi??

 

Takk for svar

 

Mvh

 

Frank R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne forsterkeren Xelent TX1200, http://www.xelent.no/elementvisning.php?PID=94

 

Og en Kicker SoloBaric L5 12" sub.

 

Jeg bygger i en MB w124, og i og med at bensintanken ligger i stolryggen, så kan det være vanskeligere å bygge anlegg, men jeg har hatt dårligere sub, og dårligere forsterker med bedre trøkk i samme bilen...

Først og fremst har du mest sannsynlig feil kasse til subben.

 

For det andre har du en forsterker som har utrolig liten kontroll på elementene du kobler på, dvs at når du spiller lavt så går det greit, men når du drar på litt så mister forsterkeren kontroll..

Xelent har ikke så veldig godt rykte på seg for å spille bra, så det ligger nok noe i det..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xelent og rykte er en ting, men har du prøvd det selv? jeg har lite å utsette på deres forsterkere (og subbere forsåvidt alu elementene)...

 

og har du eksperimentert litt med plassering av kassa? har selv bygd mb og erfart at kasse nærme luka, "langt bak i bagasjerommet" ga en del mer trøkk om det er det du savner...lydkvalitet er jo en annen ting, men prøv det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bygge en ny kasse nå..

 

Har du noen tips på hvordan jeg skal gjøre det?? Jeg tenker lukket kasse, men så er det en del som anbefaler portet kasse pga av at det er litt vanskelig i mb..

 

Portet eller ikke?

 

Hvor stor kasse tror du jeg trenger? Har som sagt prøvd 3 forskjellige uten å lykkes særlig med det.. :/

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå best erfaring med ca 45 liter porta..husker ikke måla på porten, men hadde jeg vært deg, og om du fortsatt har de gamle kassene? så eksperimenter litt mer med de først..evt modifiser de som et forsøk! så kanskje du kommer frem til en løsning...kanskje det holder å bygge èn ny til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Forsterkeren du linker til leverer 1500w rms i 1 ohm, og L5 15" er oppgitt å tåle en del mindre. Man for aldri for stor forsterker i forhold til at dette er med å gi full kontroll helt opp til max av hva elementet kan ta imot. Hvis du har plass til en portet kasse (den må være en del større) 70-110ltr omtrent, så vil elemenetet tåle mere effekt i området rundt portfrekvensen da denne "holder igjen" elementet. Forsterkeren har justerbar subsonic, og det kan lønne seg å sette den opp til ca 30hz for å spare elementet litt for de laveste frekvenser og du bør også prøve å sette bassboost helt ned og delefrekvensen opp til ca kl 10. ( du justerer delefrekvensen oppover til du hører at du får oppbrtning i elementet og setter den da ned til rett under ) Når Zetec skriver at forsterkeren har utrolig lite kontroll, så lurer jeg litt på hvilken digital forsterker han mener har har mere kontroll og er mere strømsterk i samme prisklasse som denne ? Dette kunne vært interesant å teste ut i praksis på en felles last og dokumentere med oziloskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Når Zetec skriver at forsterkeren har utrolig lite kontroll, så lurer jeg litt på hvilken digital forsterker han mener har har mere kontroll og er mere strømsterk i samme prisklasse som denne ? Dette kunne vært interesant å teste ut i praksis på en felles last og dokumentere med oziloskop.

 

Mtx Thunder 1000XD

 

700 Watts RMS at 4 Ohm

1000 Watts RMS at 2 Ohm

 

Om den har no mere "kontroll" veit jeg ikke, men den er strømsterk og i samme prisklasse som du ba om.

Den kan da ikke kjøres i 1 Ohm, men til gjengjeld så slepper man og tyne den ned i 1ohm for og hente ut 1000rms ++

 

jeg er hvertfall veldig fornøyd med den, har 2stk som driver hver sin pioneer TS-W3001D4 og det dundrer godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår