Gå til innhold

hvordan koble ekstra lys i grillen? (dobbel grill)

Ranger emnet


Memph

Anbefalte innlegg

Hei

 

ja jeg har søkt i forumet men kunne ikke finnet dette spesielt. Da jeg skal montere grill med dobble lykter, så lurer jeg på hvordan jeg skal koble dette, rele osv.

 

har golf '88 mod 1.6

 

mvh M

 

 

ps, er det bare til å "klikke" den nye grillen på plass, eller er det noe annet viktig å passe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet til grill med doble lykter (fra autospar) koblet man lysene på hovedlysene, med medfølgende kontakter. Var bare å smekke på grillen, forskjellen hos meg var at emblemet hadde annen størrelse, men nå har jo jeg eldre modell (86) Hvis du skal legge inn relé, så burde du bruke det på alle 4 frontlysene (ikke must, men du får bedre lys, da disse bilene ikke kom originalt med lysrelé så vidt jeg vet)

1985 VW Golf II cl 1,6

1961 VW T-1 1200 deluxe 1,6

1986 VW Golf II cl 1,6 (hugget)

1972 VW T-2 Transporter Sika 2,0 (solgt)

1996 Citroën ZX 1,4i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du trenger ett relé til hver krets. Dvs. en til nærlys og en til fjernlys.

 

Teknisk sett trenger du ikke relé til nærlys, men det blir UTROLIG mye bedre lys av det. Når du ser de tynne, morkne kablene, så skjønner du at det blir litt spenningsfall. Jeg hadde over 13V på både nær- og fjernlys etter relékobling, og jeg må si at det er en av de beste oppgraderingene jeg har gjort.

 

Du kjøper deg to fem-pols brytningsreléer (på f.eks. Biltema, de koster gjerne dobbelt så mye andre steder), kobler ledninger fra den eksisterende pærekontakta som sitter på venstre side inn som styrestrøm på hvert relé, og kobler strøm direkte fra batteriet gjennom reléet (husk sikring) og ut til pærene. Kjøp kabler av et grovere kaliber, så får du også bedre lys (mindre spenningsfall).

 

edit: I endene du skal koble til pæra setter du på nye H4-kontakter og lager en egen jordingskabel du skrur fast i karosseriet. Videre fra fjernlys-polen på kontakta strekker du opp til ekstralysene dine.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det settet som er litt nede på sida?

 

 

http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=1211

 

mvh

 

M

 

Se der ja!

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=75847

Dette er det samme. Litt dyrere enn å gjøre det selv, men det havner på over hundrelappen uansett, og det tar litt tid, så det der kan helt fint brukes.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

altså, hvis jeg kjøper to sett på biltema, da bruker jeg ett på hver side av bilen, det som er avbildet på biltema siden, ser ut for meg til å kunne brukes til nærlys i hovedlykta og en kontakt til fj lys i grillen?

 

Gjør det samme på begge sider?

 

Det er jo en han kontakt og to hun kontaker i en pakke (fra biltema) da kobler jeg vel den (han kontakten) inn på eksisterende kabel (som går nå til hovedlykt/fjern lys) og splitter den derifra til nærlys og til fj lys (i grillen)?

 

Mulig jeg har gått glipp av no, er trøtt, har vært oppe 0445 hele uka ;)

 

mvh M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett sett bruker man på begge sider.

Han kontakten kobles innpå venstre org lyskontakt (ved batteriet). Så kobler man de andre kontaktene innpå lysene/pærene. Du har H4 pærer så da har du nærlys og fjernlys i ei og samme pære.

1 minus ledning fra hver lyskontakt til chassi,så må du feste relene,2 ledninger innpå batteriet.

angående fjern lysa i grilln med ett sånt sett er jeg litt usikker. Jeg har koblet opp der selv med ledninger og rele.

Det er lange ledninger på det fra biltema..

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Når jeg igår koblet til det ene settet, så ble fj lyset dimmet til nærlys når jeg trykket på fjernlyset og nærlys når jeg valgte fj lys...

 

Har koblet slik det står bakpå pakken, men likevel så ble lyset helt motsatt av det jeg valgte på fj lys bryteren. Testet det andre settet med kabler (kjøpte to stk) så virket det helt topp, altså slik det skulle.

 

Tenkte å teste rele på det settet som vriket på det første settet, men det lyste akkurat likt (altså motsatt av mitt valg)

 

Så da må det vel være feil i kabelen?

 

mvh M

 

ps, har snakket med biltema, kunne visst få byttet den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da krysser en av ledningene mellom kontakten fra bilen (styrestrøm) og tilkobling til relésettet.

 

Ang. ekstralysa er det fortsatt bare å strekke en ledning fra fjernlyslederen eksisterende fjernlys og opp til ekstralysa, og også skru fast en jordingskabel selvfølgelig.

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår