ealoken Skrevet Oktober 27, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2006 Hei er på utkikk etter en skikkelig hard kamaksel til Volvo motoren min. det jeg da lurer på er, hva er det som utgjør en god kam, med løft, duration osv. her er en liten tabell. så kan dere som VET noe fortelle meg hva som er forskjell og betydningsverdig. partnr. duration duration maximum lift lift at TDC parts application [data link] [0.1mm+cl] [1.0mm+cl] [cl=0] [cl=0] [-] [-] 7901401 270 / 264° 241 / 234° 10.35 / 10.00mm 2.50 / 2.10mm O.E.M. MECH: rally & cross 7901402 283 / 283° 247 / 242° 11.50 / 11.00mm 2.95 / 2.65mm O.E.M. MECH: rally & cross 7901403 293 / 283° 256 / 247° 11.95 / 11.50mm 3.75 / 3.10mm O.E.M. MECH: rally & cross 7901410 293 / 285° 258 / 256° 12.75 / 11.95mm 4.20 / 4.00mm custom MECH: rally & cross 7901411 298 / 293° 261 / 258° 13.35 / 12.75mm 4.40 / 4.20mm custom MECH: rally & cross 7901412 298 / 294° 266 / 261° 13.50 / 12.75mm 4.95 / 4.45mm custom MECH: rally & cross 7901413 298 / 303° 271 / 266° 13.00 / 12.90mm 5.50 / 4.90mm custom MECH: rally & cross 7901414 303 / 298° 275 / 271° 13.30 / 13.00mm 5.80 / 5.55mm custom MECH: rally & race 7901415 306 / 303° 279 / 275° 13.60 / 13.30mm 6.10 / 5.80mm custom MECH: rally & race 7901416 309 / 306° 283 / 279° 13.90 / 13.60mm 6.35 / 6.15mm custom MECH: rally & race mvh erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Vanskelig å si hva som er en god kam uten å vite hva annet som er gjort med motoren,hvordan topp (porta?) og komp du har...og hva den skal brukes til. Lista di går fra hvass gatekam til småhvass racekam... Desto lenger durasjon,desto høyere turtall virker den på...og desto høyere komp kan (bør) du ha,siden ventilene står lenger oppe. Bortsett fra hvis det er turbo da...men da skal du ta hardt i for å bruke en 300+ graders kam... sånt som å snurre 8500+ med 2kg trykk springs to mind. Å ha ventiler som løfter 12mm er ingen fordel hvis toppen slutter å fløde ved 7mm løft...+ at man må sørge for det elementære,som at fjærer ikke går i coil bind,at retaineren ikke butter i styringa ved max løft,etc... Spør etter å ha gitt litt info,bedre enn at jeg skal prøve å ramse opp alt... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caterpillar Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505n ??????????? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 ok, vel, porten skal maks portes og behandles av KRB, topp turtal blir ca 8000. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Hva slags topp? Nummer? Komp? Dyno-queen eller A-til-B-bil? Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 8,7:1 i komp. Banebil, skal brukes i drifting, 531 toppen skal brukes, 44\40 ventiler, dobble fjører. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 8,7:1 i komp.Banebil, skal brukes i drifting, 531 toppen skal brukes, 44\40 ventiler, dobble fjører. Ok...med den kompen går jeg ut ifra at det er med turbo...Med den lille innsugsventilen der,så ville jeg gjette på at en greit porta topp flower rundt 200 -210 cfm@ 28" ved rundt 13mm løft... Noe sånt som den 7901412-kammen burde være grei der. Ihvertfall den jeg hadde brukt,hvis jeg hadde måttet bruke en av de i lista. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 eller en helt vanlig K-kam:D ellers er jeg enig med Turboed1 Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 må ikke bruke noen fra den lista, toppen er maks behandlet av hva som er mulig. er god for ca 450 - 500 hk. er Turbo motor ja. men kan du ikke forklare litt om hva de forskjellige begrepene betyr? Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo242 Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 mmh ved nermere ettersyn er nok ikke k-kammen no spes ved de turtallene der.. en SAM T5 race kam er nok midt i blinken... poffs mf kjører slik. Siter http://www.wetterhusracing.no http://www.bakaxel.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 må ikke bruke noen fra den lista, toppen er maks behandlet av hva som er mulig. er god for ca 450 - 500 hk.er Turbo motor ja. men kan du ikke forklare litt om hva de forskjellige begrepene betyr? Tja...kan jo bli et helt leksikon det. Durasjon = åpningstid. Full durasjon er de høyeste tallene,men det er ikke så nøyaktig,siden en liten tanke slipefeil på rampa der ventilen begynner å løfte (og rett og slett hvor mye ventilklaring du har) påvirker de tallene veldig. Derfor er kammer også ofte ratet etter durasjon ved et gitt løft,ofte 1mm eller 0.050" (tommer) altså 1.27mm. Når ventilen har løftet såpass er den slakkeste delen av rampa over,så det skiller sjelden mer enn max et par grader fra det som er oppgitt. Maxløftet sier seg selv,hvor mye opp fra setet ventilen blir løftet. Løft på TDC,viser hvor mye de respektive ventilene står oppe når stemplet er oppe og snur på overlapp. Greit å ha dype nok ventillommer hvis det er høyt,ellers blir åpningstiden din brått 720 grader.... Sier også noe (hvis du har flowtall) om hvor mye som kan fløde rett igjennom (inn innsug,rett ut eksos)... de fleste rallykammer har masse overlapp,ofte mye mer enn det som er gunstig for forbruket og effekten,ihvertfall for veibruk. Og mech står for at kammen er for mekaniske løftere,altså IKKE hydrauliske,og har relativt lang,slak rampe for at ventilklaringen skal stenges pent før løft (Pent= relativt) i motsetning til en hydraul-kam som bare smeller på. En mekanisk kam har ofte ramper (målt i grader) som er 25-40 grader lange før 1mm løft...en hydraulisk åpner 1mm etter 7-15 grader. Går fint å kjøre mekanisk kam på hyd. løftere,men ikke alltid omvendt...blir ofte mye rakling da,som et minimum... Grunnregelen er at desto bedre flow per kvadratcm port du har (flow coefficient,som det heter),desto snillere kam kan du klare deg med...eller,du kan strekke den lenger effektmessig (hvis resten av motoren henger med,seff.) Best utnyttelse av porten,ikke MEST fløde. Har du masse fløde og digre tall,men en port som da har blitt større enn optimalt,så går den faktisk ofte mye dårligere (smalt register,ketchupeffekt,ræva transient response) enn den som vinner på flowbenken. Aner ikke om det var noe sånt du tenkte på..? Thank you and good night. :wonder: Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 fikk masse bra svar der ja :) bygger bil som hovedsaklig skal brukes til drifting og bane kjøring, så får høre med MR.Rallysport ang hvilken kam. ang poffs, den T5 kammen har han kastet, møkka kam som han sa, og den er ikke bra opp i mot 7500 - 8000 rpm Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 HVis du skal drifte,så trenger du en kam med register... en profil slipt på en bola SAAB 900 Turbo-profil er grei da. Får med seg snurra tidlig,og henger med langt utover... dvs,høyt løft og normal durasjon på innsug,og lavt løft/lang durasjon på eksos... Sær kam,men den kammen er ene og alene grunnen til at man ikk kan lade stort mer enn 250hk i en vanlig 900...den bygger trykk og moment så tidlig at girkassa ryker. En litt råere kam på samme lesta,så tror jeg du nærmer deg et rimelig godt oppsett for drifting... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Oktober 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 ok, skal ha register fra ca 4 - 7000 rpm, relativt bredt, snurra er med fra 3000 og helt ut. når bilen er ferdig skal du nok få sitte på en tur. hehe. Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Oktober 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2006 Kunne vært gøy det...hvis du tar ut mer krutt enn jeg har i hoj'en... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.