Gå til innhold

Poppe fast jordinga

Ranger emnet


på-tværra=)

Anbefalte innlegg

Hvorfor borre hull?

1) Hull ender stort sett alltid i rust da det er vanskelig å få kantene på hullet dekket med beskyttende lag lakk/masse e.l.

2) Hull er noe tull å plages med når det gjelder muttere og alt mulig dall fra baksiden.

3) Kontaktflaten som kabelskoen trenger skjuler som oftest korrosjonen.

4) Operasjonen er nær irreversibel uten omfattende spakling etc.

5) Skal du først gjøre det bør du gjenge opp, det å gjenge i tynn karosseriplate er noe forbanna herk og hullet kan i halvparten av tilfellene kun skrus inn og ut av en gang før det er ødelagt

 

Min mening er at det er bedre å pusse rent og få noen til å sveise fast en skrue med hodet ned, slik at du får en gjenget bolt stikkende opp.

 

1) Du unngår å ødelegge karosseriet i form av skummel rust

2) Du kan fjerne den, slipe vekk sveisen og lakkere over om du selger bilen noen gang

3) Det tar tre minutter å få utført

4) Du er sikret god kontaktflate og ett punkt som kan gjenbrukes enkelt.

5) Du trenger bare 1 verktøy for å skru av (imotsetning til gjennomgående bolt som du trenger 2 til - en fastnøkkel for å holde med og en for å skru med)

 

Uansett hva du velger, så hold deg unna alle typene fett og pasta inntil du har skrudd på plass. Når tingene er på plass er det bare å kline på med vaselin e.l.

Alt som kan hindre krypstrøm om noe kommer i nærheten og samtidig hjelper mot fukt = A+

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor borre hull?

1) Hull ender stort sett alltid i rust da det er vanskelig å få kantene på hullet dekket med beskyttende lag lakk/masse e.l.

2) Hull er noe tull å plages med når det gjelder muttere og alt mulig dall fra baksiden.

3) Kontaktflaten som kabelskoen trenger skjuler som oftest korrosjonen.

4) Operasjonen er nær irreversibel uten omfattende spakling etc.

5) Skal du først gjøre det bør du gjenge opp, det å gjenge i tynn karosseriplate er noe forbanna herk og hullet kan i halvparten av tilfellene kun skrus inn og ut av en gang før det er ødelagt

 

Min mening er at det er bedre å pusse rent og få noen til å sveise fast en skrue med hodet ned, slik at du får en gjenget bolt stikkende opp.

 

1) Du unngår å ødelegge karosseriet i form av skummel rust

2) Du kan fjerne den, slipe vekk sveisen og lakkere over om du selger bilen noen gang

3) Det tar tre minutter å få utført

4) Du er sikret god kontaktflate og ett punkt som kan gjenbrukes enkelt.

5) Du trenger bare 1 verktøy for å skru av (imotsetning til gjennomgående bolt som du trenger 2 til - en fastnøkkel for å holde med og en for å skru med)

 

Uansett hva du velger, så hold deg unna alle typene fett og pasta inntil du har skrudd på plass. Når tingene er på plass er det bare å kline på med vaselin e.l.

Alt som kan hindre krypstrøm om noe kommer i nærheten og samtidig hjelper mot fukt = A+

 

Takk for godt svar:) Kobberfett mot krypstrøm og fukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar:) Kobberfett mot krypstrøm og fukt?
Nå ser jeg jo at du kjører en ganske gammel bil, så det eneste du egentlig trenger være redd for er fukt.

 

I nyere biler er elektronikken så nært innpå hverandre at man bør beskytte mot krypstrøm da f.eks. ECU'en kan ta skade av at jordpotensialet endrer seg raskt. Da kan kobberfett falle ugunstig ut og jeg ville heller brukt vaselin.

 

I gamle biler er ikke dette noe tema, så da regner jeg med at kobberfett er greit nok :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg jo at du kjører en ganske gammel bil, så det eneste du egentlig trenger være redd for er fukt.

 

I nyere biler er elektronikken så nært innpå hverandre at man bør beskytte mot krypstrøm da f.eks. ECU'en kan ta skade av at jordpotensialet endrer seg raskt. Da kan kobberfett falle ugunstig ut og jeg ville heller brukt vaselin.

 

I gamle biler er ikke dette noe tema, så da regner jeg med at kobberfett er greit nok :)

 

Flotte greier, Da skal jeg sveise på en bolt. Men er det plasser i karosseriet som egner seg bedre enn andre. Når det gjelder å lede strømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier, Da skal jeg sveise på en bolt. Men er det plasser i karosseriet som egner seg bedre enn andre. Når det gjelder å lede strømmen

Det beste er å velge seg ett godt felles punkt - dvs ett punkt der hvor jordingen fra motoren (dynamoen) og jordingen til batteriet kan møtes samt at det er tilgjengelig for videre tilkobling av andre "tunge" enheter. Avstandene til alle enhetene (batterijord, motor-/dynamojord) osv bør være kortest mulig, da kan du kutte ned en hel del på kabelkostnadene (kortere strekk tillater tynnere kabler) ;) Utover selve kostnadene har det lite betydning (foruten at lange kabler ikke er spesielt pene å se på(.

 

Det bør ikke være i en såkalt "bevegelig" plate (som f.eks. en innerskjerm) da du kan få påpekning hos Biltilsyn at jordpunktet er for utsatt ved eksempelvis en krasj.

 

Selve platetykkelsen har ikke spesielt mye å si siden du bruker hele bolthodet som kontaktflate til karosseri (bolthodet tilsvarer vel en 70mm2-kabel på 1cm, det tåler 1000A uten problemer). Fra bolthodet og videre igjennom karosseriet blir jordingen bare bedre, det samlede tverrsnittet som en bunnplate på 1,5m x 1mm gir overgår uansett det meste av hva du normalt har behov for å lede av strøm.

 

I bagasjerommet:

Her gjelder samme som foran - Velge en logisk og god plassering, pusse rent, sveise bolt, skru på plass og sikre mot fukt (rust).

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å velge seg ett godt felles punkt - dvs ett punkt der hvor jordingen fra motoren (dynamoen) og jordingen til batteriet kan møtes samt at det er tilgjengelig for videre tilkobling av andre "tunge" enheter. Avstandene til alle enhetene (batterijord, motor-/dynamojord) osv bør være kortest mulig, da kan du kutte ned en hel del på kabelkostnadene (kortere strekk tillater tynnere kabler) ;) Utover selve kostnadene har det lite betydning (foruten at lange kabler ikke er spesielt pene å se på(.

 

Det bør ikke være i en såkalt "bevegelig" plate (som f.eks. en innerskjerm) da du kan få påpekning hos Biltilsyn at jordpunktet er for utsatt ved eksempelvis en krasj.

 

Selve platetykkelsen har ikke spesielt mye å si siden du bruker hele bolthodet som kontaktflate til karosseri (bolthodet tilsvarer vel en 70mm2-kabel på 1cm, det tåler 1000A uten problemer). Fra bolthodet og videre igjennom karosseriet blir jordingen bare bedre, det samlede tverrsnittet som en bunnplate på 1,5m x 1mm gir overgår uansett det meste av hva du normalt har behov for å lede av strøm.

 

I bagasjerommet:

Her gjelder samme som foran - Velge en logisk og god plassering, pusse rent, sveise bolt, skru på plass og sikre mot fukt (rust).

 

 

:) Sveiser den fast på torpedoveggen nært batteriet da eller "rama", men hadde ikke særli lyst å sveise i "rama" :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberfett - nei nei!!. Metall mot metall!!! Lakk over bart metall for rusthindring.

Bruk feks. bolten til feste av setebelte og ringsko. Hvis man bruker ringsko uten skrutilkobling loddes denne. Bruk varmepistol og loddetinn av god kvalitet, loddetinnet skal flyte ut og få en blank overflate som ligner på sølv. Ved dårlig lodding ser loddingen ut som amalgan og har mye dårligere kontakt motstand.

Jordingskabelen bør sitte så godt fast at den tåler at man drar i den alt man orker. Ved dårlig kontakt vil forsterkeren i beste fall levere mindere effekt, i verste fall kan cd-spiller og forsterker gå i stykker.

Enkelte forsterkere vil ikke slåes på med dårlig jording, men lyse f.eks. i protekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberfett - nei nei!!. Metall mot metall!!! Lakk over bart metall for rusthindring.

Bruk feks. bolten til feste av setebelte og ringsko. Hvis man bruker ringsko uten skrutilkobling loddes denne. Bruk varmepistol og loddetinn av god kvalitet, loddetinnet skal flyte ut og få en blank overflate som ligner på sølv. Ved dårlig lodding ser loddingen ut som amalgan og har mye dårligere kontakt motstand.

Jordingskabelen bør sitte så godt fast at den tåler at man drar i den alt man orker. Ved dårlig kontakt vil forsterkeren i beste fall levere mindere effekt, i verste fall kan cd-spiller og forsterker gå i stykker.

Enkelte forsterkere vil ikke slåes på med dårlig jording, men lyse f.eks. i protekt.

 

Har bestemt meg for å sveise fast en bolt i bagasjen for jording.

Lodding av ringkabelsko....det vil ikke renne utover da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår