mexxor Skrevet Juni 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2006 98 antennes senere enn 95. Når du chipper bilen din, så vil jo den stille turbotrykket, bensin, luft and so on. Hvis du får for mye varme, så vil bensinen antennes før stempelet når tdc(top dead center). Dette kalles da tenningsbank. Det kan også bli tenningsbank av for høy kompressjon, altså, bensinen antennes også før stempel når topp. Ettersom 98 oktan (høyere oktantall) antennes senere enn 95 blyfri, så vil det være en fordel å kjøre på 98 hvis du har planet topp, chippet bil, eller mye "home-made" mekk som kan være fra A til Å. Har du original bil, så skal du faktisk heller ikke se bort ifra at du vil merke effektøkning og mindre bensinforbruk ved bruk av 98 da den antennes nærmere TDC enn 95, og du vil få en kraftigere eksplosjon. En kamerat av meg har en saab 900 turbo med ca 220hk, og han prøvde en tank med 95blyfri for ei stund siden. Det som skjedde var at bilen brukte 0.2L (!) mer på mila enn før, og at han mistet effekt. Nok til at han merket det godt faktisk. Beklager evnt. feil i teksten, rett meg de som kan :) Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.