320 Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Noen som har fjernet radiatorviften for godt på E36 (320 m50 i mitt tilfelle)? Har sett at dette er en populær endring i USA, men hadde vært greit å fått litt info fra noen her i landet. Jeg har nå opplevd to ganger at vifteblad treffer belte som driver min ESS-kompressor hvor resultat har vært at de brukne bladene har gjort skade i motorrom (ødelagt radiator). Nå orker jeg ikke at dette skjer igjen så må finne på en modifikasjon. Tenker da på å enten fjerne radiatorvifte for godt som de i USA (http://understeer.com/fanclutchmod.shtml) eller montere en elektrisk-vifte som jo i tilfelle må sitte i en beskyttende-ramme slik at den ikke kan komme borti kompressor-belte slik denne mekaniske gjør til stadighet. Tips mottas med takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beemern Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 jeg skal sende min clutch vifte til helvette.. og sette på en elektrisk en.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320 Skrevet April 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 Noen som kan svare på om motoren/vannpumpe tar skade om jeg bare fjerner viften og kjører uten fram til jeg finner fram til endelig løsning? Eller vil den overhete nesten umiddelbart? Slik det er nå må jeg ellers kjøpe ny vifte, fordi to blad er brukket og den vil da vibrere og forårsake mer skade. Er jo ikke så varmt ute ennå, og vil ikke kjøre i kø. Her http://understeer.com/fanclutchmod.shtml refererer de kun til amerikanske delenr, noen som kan gi riktige delenr for M5 0 320i coupe for lyst å forsøke mod'en de foreslår der. Finner ikke "Red Line Water Wetter" i Norge, men er vel noe tilsvarende å få hos BMW/BilTema e.l. kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beemern Skrevet April 17, 2006 Rapporter Share Skrevet April 17, 2006 tenker du på for og få en tempføler til EL vifta .? når den skal slå seg på liksom.? bilen blir fort varm så fort du stopper da, sette på full varme i bilen i hvertfall, da men skal stå litt rolig. men skal man ikke stå i kø er det noe ikke noe problem.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet April 18, 2006 Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Vannpumpa tar ikke skade av det nei. Har fjernet clutchvifta selv på min, og det funker bare greit. Kjørte til og med på bane med bilen i fjor uten noe form for vifte, og tempen var helt fin. Blei littegrann varmere når jeg kom inn i pit og stod på tomgang, men var aldri i nærheten av å koke. Skal dog montere elvifte til denne sessongen, bare for å være sikker ;) Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320 Skrevet April 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2006 Har du byttet termostat etc som nevnt herhttp://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml eller gjort noe mer enn å bare fjerne selve viften? Tror jeg går for oppskriften der først, og så evt prøver en el.vifte. Men om det går helt fint å kun fjerne viften aller først så gjør jeg det med det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vipe Skrevet April 19, 2006 Rapporter Share Skrevet April 19, 2006 Jeg har byttet termostat ja, men til en varmere enn hva som stod i originalt. Husk å bytte kjølevann når du fjerner vifta. Samt at du spyler godt gjennom motor og radiator med vann (begge veier). Siter 1999 BMW E46 320d - Konebil 1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator 1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.